חשד: פסיכיאטר נתן מרשמים של טבע - וקיבל בתמורה עשרות אלפי ד', שיט תענוגות וארוחות פאר

תביעה שהוגשה נגד פסיכיאטר משיקגו, חושפת לכאורה שוחד ששילמו לו לאורך השנים חברת התרופות איווקס, ולאחריה גם טבע שקנתה אותה ■ למעלה מ-50% ממטופליו קיבלו מרשם לתרופה, בעוד נתח השוק הכללי שלה היה 4%

תביעה נגד פסיכיאטר משיקגו שנחשד בהונאת הרשויות, חושפת לכאורה שוחד ששילמה לו חברת התרופות טבע לאורך שנים. הפסיכיאטר, ד"ר מייקל ריינשטיין, מואשם בכך שהגיש כ-190 אלף תביעות שקריות לתוכניות הביטוח הממשלתיות בארה"ב, Medicare ו-Medicaid, בגין תרופות וטיפולים שנתן לפציינטים.

כתב התביעה מתאר איך ריינשטיין קיבל שוחד מ-IVAX, והפרקטיקה נמשכה גם לאחר שטבע רכשה את החברה ב-2006. באיווקס רצו לשכנע את הפסיכיאטר לרשום לחולים תרופה גנרית שהיא מייצרת, clozapine, במקום תרופה של נוברטיס. עד 2003 ריינשטיין סירב, אך אז הודיעה לו נוברטיס על הפסקת ה"תמיכה" בו, והוא השתכנע לעבור ל-clozapine.

לפי התביעה, הוא עשה זאת רק אחרי שאיווקס הסכימה לתנאיו, ובהם תשלום שנתי של 50 אלף דולר על "שירותי ייעוץ". נציין שטבע אינה נתבעת, כי אם רק ד"ר ריינשטיין.

50% מהמטופלים קיבלו את התרופה

בכתב התביעה נטען כי הפסיכיאטר הפך למי שרשם הכי הרבה מרשמים של ה-clozapine, בניגוד לקולגות שלו שלא נטו לרשום את התרופה: למעלה מ-50% ממטופליו קיבלו clozapine, לעומת נתח השוק הכללי שלה שהיה כ-4%.

על פי התביעה, ריינשטיין לא הסתפק בתשלום השנתי והוא ביקש, וקיבל, הטבות נוספות. ב-2004 הוא טס על חשבון איווקס למטה החברה במיאמי, וקיבל החזר הוצאות מלא גם לאשתו ולמקורבים נוספים. החברה מימנה לו גם סיור דיג וארוחה במסעדה, בסך 1,000 דולר.

הדבר חזר על עצמו ב-2005, אז מימנה לו איווקס על פי התביעה גם שיט וארוחות, כשבנוסף היא מימנה כרטיסים לאירועי ספורט.

מהתביעה עולה כי קצת לפני רכישת איווקס בידי טבע, ריינשטיין הקטין מהותית את מספר המרשמים ל-clozapine, ובטבע היו מודאגים מכך. ב-2006, טבע מימנה לו ולמקורביו טיסה נוספת למיאמי, כולל שיט תענוגות בסך 2,300 דולר וארוחות ערב יקרות.

ריינשטיין, לפי התביעה, אף דחק בטבע לקבל לתפקיד בחברה מקורב שלו. מרגע שהמקורב התקבל לטבע, חזר הפסיכיאטר לרשום מאות מרשמים של התרופה. טבע גם חידשה את החוזה השנתי עימו. החוזה הופסק רק לאחר שב-2009 פורסמה כתבה ב-Chicago Tribune, ובה תהיות באשר לפעילותו של ריינשטיין, והוא פנה לטבע וביקש להפסיק את ההתקשרות ביניהם.

מטבע נמסר בתגובה: "טבע אינה מגיבה על ההאשמות כנגד ד"ר ריינשטיין. טבע שיתפה ותמשיך לשתף פעולה עם הגורמים הרלוונטיים בארה"ב, החוקרים את הנושא. קלוזאפין (שאינה משווקת בישראל) היא תרופה חשובה שאושרה לטיפול בסכיזופרניה חריפה, למטופלים שהטיפול הסטנדרטי עבורם כשל. למרות שהוכחה כיעילה להתוויה זו, בעת השימוש בה יש פוטנציאל לתופעות לוואי חריפות הדורשות פיקוח רפואי צמוד. טבע ארה"ב מנהלת מרשם של מטופלים בקלוזאפין כדי לסייע לרופאים בהשגחה על מטופלים המשתמשים בתרופה זו".

דר ריינשטיין
 דר ריינשטיין