גאידמק: הקמתי קרן צדקה פיקטיבית כדי להסתיר 360 מיליון דולר

‎‎בתביעה שכנגד בסך 200 מיליון דולר, שהגיש גאידמק נגד קרן צדקה שתבעה אותו, טוען האוליגרך כי הוא זה שהקים את הקרן, וזאת לצורך הוצאת 360 מיליון דולר מלוקסבמורג שקיבל כעמלת תיווך בין רוסיה לאנגולה, תוך הסתרת זהותו

‎‎‏"קרן הצדקה דורסת היא ישות פיקטיבית, שנוצרה כדי להגן על נכסי ארקדי גאידמק. כל מטרתה וזכות קיומה הייתה להסתיר את זהות גאידמק כבעלים של הכספים והנכסים" - כך טוען ארקדי גאידמק בתביעה בסך 200 מיליון דולר, שהגיש באחרונה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד דורסת (‏Dorset Fundacion‎‏).

זאת, בתגובה לתביעה בסך 60 מיליון דולר שהגישה דורסת נגד גאידמק לפני כחודשיים, בטענה כי גאידמק שימש יועץ פיננסי של החברה וגרם לה נזקים אדירים, בכך ששיכנע אותה להשקיע עשרות אלפי דולרים באג"ח של חברה שהייתה בבעלותו, אך במועד פירעון ההלוואה התברר כי החברה חדלה מלהתקיים‏‎.‎‏

‏לדברי גאידמק בתביעה שכנגד, התביעה של דורסת נגדו היא משוללת יסוד ושקרית, והתנהגות הקרן היא של "גולם הקם על יוצרו". לדבריו, הקרן משקרת בתביעתה כאשר היא מציגה כאילו הוא עבד עבורה וכי כל הנכסים הרשומים בה שייכים לקרן. לדבריו, בפועל מדובר בגוף פיקטיבי, שהוא הקים כדי להסתיר נכסים השייכים לו. יתרה מכך, גאידמק טוען כי מסמכים שהוכנו לצורך הסתרתו והגנה על נכסיו, משמשים היום בידי הקרן לצורך דרישותיה השקריות‏‎.‎‏

בתביעתו מפרט גאידמק את הסיבות שבגינן, לדבריו, הוא הקים את קרן הצדקה הפיקטיבית. לדבריו, ב-1999 הוא נקלע למציאות בלתי נסבלת, לאחר שהרשויות בצרפת הוציאו נגדו צווי מעצר, הגבילו את צעדיו והקפיאו נכסים בבעלותו, עקב פרשת "אנגולה גייט" (חקירה שנפתחה בצרפת נגד גאידמק, בחשד כי הוא סחר באופן בלתי חוקי בנשק עם ממשלת אנגולה. כעבור שנים גאידמק זוכה מהחשדות נגדו - ח' מ')‏.

‏עקב המצב אליו נקלע, טוען גאידמק, הוא נאלץ לבנות מבנים פיננסיים בלוקסמבורג, שנועדו להסתיר יותר מ-360 מיליון דולר, שהוא קיבל כעמלה בעבור תיווך בין רוסיה לאנגולה במשא-ומתן להסדר החוב של אנגולה לרוסים. ‏

לטענת גאידמק, ב-2006, כדי להוציא את הכספים מלקוסמבורג, הוא נאלץ להקים את קרן הצדקה דורסת, ולהעביר אליה את מאות מיליוני הדולרים, מבלי שידעו שהוא קשור בה, ותוך שהקרן תדווח כי הכספים שייכים לה.

‏גאידמק טען כי היום, באמצעות התביעה שהגישה נגדו, מנסה הקרן לסלף את ההיסטוריה, והיא מעלה טענות שקריות ומופרכות כאילו הוא היה עובד שלה ולא הבעלים של הנכסים.

‏בתביעתו טוען גאידמק כי הקרן העלימה חלק משמעותי מהנכסים שהוא הפקיד בידיה. לדבריו, בעוד שהקרן מסרה לו כאילו סך נכסיו בה שווה ל-1.1 מיליארד דולר, לאחרונה התגלה לו כי הנכסים היו שווים 1.8 מיליארד דולר.

‏בנוסף לקרן הצדקה תובע גאידמק גם את גו'אל ממן-אפללו, אזרחית לוקסמבורג, שלטענתו שימשה כיועצת הפיננסית שלו במשך שנים ומשמשת כאחת ממנהלות הקרן, וכן נתבעים נוספים הקשורים לדבריו בקרן.

הקרן: "גאידמק הונה אותנו"

‏‎‎ב-3 בספטמבר 2012 הגישה קרן הצדקה דורסת את התביעה בסך 60 מיליון דולר נגד גאידמק. לטענת הקרן, בעת ששימש כיועץ שלה, גאידמק התרשל בתפקידו, הציג מצגי-שווא, הפר את חובותיו כמנהל השקעות ונהג בתרמית, תוך ניצול לרעה של מעמדו‎.‎‏

‏‏לפי התביעה, במהלך שנות האלפיים שימש גאידמק כמנהל ההשקעות של דורסת, ביצע השקעות מטעם החברה בשוק הרוסי ובמדינות ברית-המועצות לשעבר והיה היחיד שהתווה ויזם את תוכניות ההשקעה האסטרטגיות של הקרן.

באמצעות עורכי הדין גד טיכו וירון קוכמן ממשרד רם כספי ושות', טוענת דורסת כי בסוף שנת 2006 המליץ וייעץ לה גאידמק להשקיע כ-44 מיליון דולר באג"ח דולריות של חברה פרטית בשם מיצ'ם, שגאידמק היה הדירקטור היחיד בה והנהנה היחיד שלה.

‎לטענת הקרן, עד אז עיקר נכסיה הושקעו בניירות ערך של חברות אנרגיה, אך עקב יחסי האמון שנוצרו בינה לבין גאידמק היא החליטה להיענות להצעה‎.‎

עוד מציינת דורסת כי החלטתה להיענות להצעתו של גאידמק התקבלה לאחר ש"גאידמק הציג את עצמו כבעל ידע רב בשווקי ההון של רוסיה ומדינות ברית-המועצות לשעבר"‏‎.‎‏ ‏ואולם, לדברי הקרן, סכום החוב לפי אגרת החוב, עליה חתם גאידמק, לא הוחזר לה, והתברר לה לאחר מועד פירעון החוב כי חברת מיצ'ם נמחקה מרישום‎.‎‏

‏‎"‎התנהלות גאידמק בנסיבות העניין, ובכלל זאת ייעוצו כי התובעת תפנה להשקעה בתשואה מובטחת בדרך של הלוואה, שבגינה תוצא אגרת החוב על-ידי חברתו (מיצ'ם), ולאחר מכן ההתנערות מתשלום החוב, מהווה הונאה של התובעת וקיפוחה כנושה", טוענת דורסת‎.‎‏

‏‎‎סיכון בלתי סביר

‏‎‎לדברי הקרן, גאידמק ניצל את מעמדו, את היחסים שנוצרו בינו לבין דורסת והסתמכותה עליו, תוך נטילת סיכון בלתי סביר בקשר ליכולת הפרעון של החוב‎.‎‏

‎‎דורסת טוענת כי גאידמק צריך לשלם לקרן את כספי ההשקעה האבודה, שכן לטענתה הוא ניצל את מעמדו, את היחסים שנוצרו בינו לבין קרן הצדקה ואת הסתמכותה עליו. לדבריה, הפרת תנאי האג"ח מקימה אחריות אישית של גאידמק.

הקרן מציינת בתביעתה כי סכום החוב הנתבע הוא רק חלק מחובות גאידמק כלפיה. לטענתה, לאחר שגאידמק קיבל במהלך השנים יותר מ-942 מיליוני דולר מדורסת בגין תפקידיו כיועץ פיננסי ומנהל הנכסים וההשקעות של נכסיה, הוא מחזיק ולא משיב לקרן הצדקה סכום נוסף של למעלה מ-544 מיליוני דולר.‏‏‎ ‎

בתביעה שהגישה נדרש גאידמק להשיב חלק מסכומים אלה, המוחזקים לפי הטענה שלא כדין, וסכומים נוספים הרלבנטיים לאגרות חוב אחרות אינם נתבעים בתביעה זו.

בתביעתה מפרטת קרן דורסת את מטרותיה ומהותה. לדבריה, היא הוקמה כדי לתמוך בגופי צדקה ובמוסדות יהודיים שלא למטרות רווח. בין היתר, לטענתה, היא תומכת בגופים הפועלים בישראל, בהם מגן דוד אדום, בית-החולים איכילוב, המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה, ארגון זק"א, יד שרה, אקים ואוניברסיטת תל-אביב.

גם תא"ל זאב זכרין בנתבעים

נתבע מספר 5 בתביעת המיליונים שהגיש גאידמק נגד קרן דורסת הוא תא"ל במיל' זאב זכרין, מי שכיהן בין היתר כמפקד בית-הספר לקצינים בה"ד 1 וכמפקד יחידת הקישור ללבנון.

לדברי גאידמק, "זכרין ליווה את עסקיו של משך מספר רב של שנים ברחבי העולם ושימש נציגו של גאידמק ומורשה חתימה מטעמו בחלק מהקרנות שהוקמו עבורו ונוהלו בלוקסמבורג".

לטענתו, זכרין היה בתקופה הרלוונטית היחיד אשר רשאי היה לפדות את הכספים המופקדים ולבצע העברות מחשבונות הקרנות החוצה.

בתביעה נטען כי עבור שרותיו כדירקטור מטעמו של גאידמק וכמורשה חתימה בקרנות קיבל זכרין דמי ניהול שנתיים בסך 100 אלף דולר עבור שתי קרנות שניהל עבורו.

לטענת גאידמק, מבדיקות שהוא ביצע במהלך השנה האחרונה "עולה כי ישנו חשש כבד שזכרין קיבל לידיו עבור עזרתו לנתבעים בהוצאה לפועל של העלמת נכסי וכספי גאידמק סכום של כ-7 מיליון דולר, אותו דאגה הקרן להעביר לחשבונות של זכרין בקפריסין וכן לחשבונות נוספים אחרים הפזורים ברחבי העולם".

"דוחים מכל וכל"

בא-כוחה של קרן דורסת, עו"ד גד טיכו ממשרד כספי ושות', דחה את הטענות בתביעה שכנגד מכל וכל. לדבריו, "יש להזכיר כי דורסת הינה קרן צדקה שכל מטרתה לתמוך בגופים כגון: מגן דוד אדום, בתי-חולים ועוד, להם תרמה סכומים נכבדים. הסכומים שיתקבלו על-ידה במסגרת התביעה נגד גאידמק, על סך 242 מיליוני שקל, מיועדים אף הם לצרכי צדקה. הקרן תפרט טענותיה בכתב ההגנה שתגיש".