חוקר פרטי שעבד בויצמן-יער כקבלן עצמאי לא יקבל פיצויי פיטורים

השופט דורי ספיבק: מדובר בניסיון חסר תום-לב לעשות שימוש בהלכות המשפטיות בעניין יחסי עובד-מעביד כדי לייצר "יש מאין" תביעה לתשלום פיצויי פיטורים

חוקר פרטי שהועסק במשרד חקירות במשך 18 שנה כקבלן עצמאי, לא יזכה לפיצויי פיטורים ולזכויות סוציאליות, אף שבינו לבין המשרד התקיימו יחסי עובד-מעביד - כך קבע אתמול (ב') בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, בעניינו של החוקר עופר מקרין, שהועסק במשרד החקירות ויצמן-יער משנת 1991 ועד שנת 2009.

השופט דורי ספיבק דחה במלואה את תביעתו של מקרין, וקבע כי מדובר בניסיון חסר תום-לב לעשות שימוש בהלכות המשפטיות בעניין יחסי עובד-מעביד כדי לייצר "יש מאין" תביעה לתשלום פיצויי פיטורים.

עם תחילת עבודתו של מקרין במשרד, הוא חתם על חוזה שבו נקבע כי הוא מעניק שירותי קבלן, וכן נקבע במפורש שבין הצדדים לא מתקיימים יחסי עובד-מעביד. בהמשך חתם על הסכם דומה כמה פעמים נוספות, ואולם ב-2009 סירב לחתום על הסכם שכזה, ומשרד החקירות העביר אותו באופן חד-צדדי למעמד של עובד מן המניין. מקרין שלח הודעת "התפטרות בדין מפוטר" ודרש לקבל את כל זכויותיו, לרבות פיצויי פיטורים על 18 שנות עבודה.

השופט ספיבק דחה את תביעת מקרין במלואה. למרות שמקרין הוכר כעובד, נקבע כי מקרין הוא שבחר להיות מועסק כקבלן, כי האופציה להיות מועסק כעובד לא הייתה תיאורטית, ו"ניתנה לחוקרים במשרד וגם לו האפשרות לבחור בין מעמד עובד ומעמד קבלן".

בית הדין קבע כי "התובע עצמו הוא שהחליט להתפטר משיקולים אישיים, אך ביקש לנצל את התפתחות ההלכה המשפטית בשנים שקדמו למועד התפטרותו, שהרחיבה את ההכרה בדיעבד ביחסי עובד ומעביד במי שהוגדרו מלכתחילה כעצמאיים, על מנת 'לבנות' לעצמו יש מאיין זכות לפיצויי פיטורים בדין מפוטר".

לאור כל זאת נדחתה טענת מקרין כי הוא התפטר "בדין מפוטר", נדחתה תביעתו לתשלום פיצויי פיטורים, והוא חויב בהוצאות משפט בסך 10,000 שקל.

מקרין יוצג בתביעה בידי עו"ד בנימין קציר. משרד ויצמן-יער יוצג בידי עורכות הדין רונית יפה ובינה בן-שדה.