ייצוגית: חברות הביטוח גובות פרמיות גבוהות מדי על רכבי שטח

בתביעה, בסך 550 מיליון שקל, נטען כי החברות מסווגת את רכבי השטח ככלי רכב מסחריים, למרות שלפי הוראות משרד התחבורה מדובר בכלי רכב פרטיים‏

‎‎בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד חברות ביטוח בסך 550 מיליון שקל הוגשה בסוף השבוע לבית המשפט המחוזי מרכז.

בתביעה, שהוגשה כנגד החברות הראל, מנורה, הפניקס, ‏IDI‏, איילון, ‏AIG‏ ואליהו, נטען כי חברות הביטוח מבטחות כלי רכב פרטיים מסוג פנאי-שטח, המסווגים על-ידי משרד התחבורה כרכבים פרטיים לכל דבר, ככלי רכב מסחריים, תוך שהן גובות פרמיות ביטוח חובה ורכוש מקיף וצד שלישי הגבוהות בעשרות אחוזים מפרמיות הביטוח המתאימות לרכבים פרטיים.

‏התובעים, רונן רהפלד, עפר פירט, מנחם ברוך ויוסף הראל, המיוצגים בידי עורכי הדין בועז וילנסקי ואלי שמעון ממשרד פירט, וילנסקי, מזרחי, כנעני ועו"ד אריאל שימקביץ' ממשרד אריאל שימקביץ' ושות', טוענים כי ביטחו את רכביהם הפרטיים (רכבים מסוג טויוטה לנד-קרוזר וניסאן טראנו) בחברות הראל, מנורה, הפניקס, ‏IDI‏, איילון, ‏AIG‏ ואליהו.

לטענת התובעים, לאחר רכישת פוליסות ביטוח לרכבם, הם גילו כי חברות הביטוח מתעלמות מהגדרת רכבם כרכב פרטי, הגדרה שנקבעה על-ידי משרד התחבורה והמופיעה על גבי רישיון הרכב, והן בוחרות להגדיר את רכביהם, כמו עשרות סוגי רכבי פנאי-שטח, כרכבים מסחריים, תוך גביית פרמיות הגבוהות בעשרות אחוזים מהפרמיה המתאימה לרכב פרטי.

‎‎הסדר כובל

‏לאחר בירור עלה כי בשנת 2007 הותאמה התקינה הישראלית לתקינה האירופית, לרבות תיקון תקנות התעבורה, כך שכלי הרכב שבבעלותם של התובעים מסווגים כיום כרכבים פרטיים. למרות זאת, הנתבעות ממשיכות לסווג כלי רכב משנת 2007 ומטה ככלי רכב מסחריים. זאת, בניגוד לכלי רכב משנת ייצור 2008 והלאה מאותם דגמים המסווגים על-ידי חברות הביטוח כרכבים פרטיים, תוך גביית פרמיות הנמוכות בעשרות אחוזים מפרמיות הביטוח שנגבו מהתובעים.

‏לטענת התובעים, נטילת הסמכות לידן של חברות הביטוח לסווג את רכבי התובעים כרכבים מסחריים מנוגדת לדין, שכן הסמכות לסיווגם של רכבים במדינת ישראל נתונה למשרד התחבורה, שסיווג את הרכבים נשוא התובענה כרכבים פרטיים. בעשותן כן, חברות הביטוח עוקפות את הגדרות תקנות התעבורה, המסווגות רכבים אלה ברישיון הרכב כרכבים פרטיים. בנוסף, שיטת סיווג זו מאפשרת לחברות הביטוח לחרוג מתעריפי הביטוח המקסימליים שנקבעו על-ידי המפקח על הביטוח.

‏עוד עולה מהתביעה כי לא מדובר בחברות ביטוח בודדות הנוקטות שיטה זו, אלא מדובר בשיטת פעולה מוסדרת ומוסכמת על כל חברות הביטוח בישראל, העולה לכדי הסדר כובל בין חברות הביטוח. ‏‎‎‏(ת.צ 13275-12-12).