שביתת האחיות תימשך: בית הדין לא הוציא צווי מניעה

זאת בתנאי שהאחיות יעבדו רק במתכונת שבת ולא במתכונת חירום מצומצמת כפי שנקטו אתמול ■ ביה"ד: "הזכות לשבות שרירה וקיימת גם בתקופת בחירות"

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב דחה אמש (ג') את בקשת המדינה להוצאת צווי מניעה לאחיות השובתות. עם זאת, האחיות נדרשו לחזור לעבודה במתכונת שבת בלבד ולא במתכונת חירום מצומצמת כפי שהונהגה אתמול - זאת כל זמן שהצדדים ממשיכים לנהל ביניהם משא-ומתן.

השופטת אפרת לקסר דחתה את הניסיון של המדינה לטעון כי לא ניתן להעניק תוספות שכר משמעותיות בתקופת בחירות. "לטענה זו אין אחיזה בחוק ובדין. הזכות לשבות ולנקוט בצעדים ארגוניים שרירה וקיימת גם בתקופת בחירות. המשא-ומתן לגבי תנאי העסקת האחים והאחיות החל עוד טרם הוחלט על פיזור הכנסת, ואין מניע להמשיך במשא-ומתן גם בעת הזו", כתבה לקסר בפסק הדין שפרסמה היום (ד').

אמש במהלך הדיון הטיחה לקסר בממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם: "אם אינך יכול לנהל משא-ומתן אמיתי, ואתה יכול לתת רק משהו מינורי בגלל הבחירות, אז למה אתה רוצה למנוע מהאחיות את הזכות האלמנטרית לנקוט בצעדים ארגוניים?...?".

אמסלם השיב כי המשא-ומתן מתנהל במידת האפשר, וכי בטווח הארוך מדובר במאות מיליונים לאחיות, אולם חזר על הטענה כי ערב בחירות יש עליו מגבלות. "לא שכנעת אותי", ענתה לו השופטת לקסר, "זה נראה לא טוב, אין קריטריונים. במצב כזה אנחנו מצפים מהמדינה לגלות יותר גמישות".

לפחות לכאורה, הפסיקה של לקסר מפתיעה נוכח העובדה כי האחיות פתחו בשביתה 3 שבועות לפני תום תקופת השקט התעשייתי לו הן מחויבות במסגרת ההסכמים הקודמים, ונוכח העובדה כי מדובר באותה שופטת שתקפה בחריפות ובבוטות את עובדי הרכבת כשאלה שבתו באופן בלתי חוקי.

עם זאת, פסיקות קודמות של בית הדין קבעו כי ניתן במקרים מסוימים לשבות זמן קצר לפני תום תקופת השקט התעשייתי, כאשר הצדדים ממילא מנהלים משא-ומתן על הסכם עבודה חדש.

בתוך כך, יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, הודיעה על הקלה נוספת בשביתה, במסגרתה האחיות שמועסקות במרפאות של קופת-חולים כללית תעבודנה כרגיל היום ומחר (ה'). "השביתה היא אינה מטרה אלא האמצעי היחיד שאילצו אותנו להגיע אליו על מנת להביא לפתרון המשבר החריף של המחסור באחיות", אמרה כהן.

גם נשיא המדינה, שמעון פרס, התייחס היום לשביתת האחיות במהלך ביקורו בחברת פיליפס, ואמר: "השביתה אינה יכולה להימשך יותר מיום, כי היא משביתה לא רק אחיות, אלא פוגעת גם בחולים וילדים אשר סובלים מאוד. בית המשפט תמך באחיות השובתות ולא בכדי. יש לכבד את גזר הדין ולהביא לכלל סיום המשבר".