פסגות נגד IDB: "הסדר בעייתי, עלול ליצור תקדים מסוכן"

בית ההשקעות הצביע אתמול נגד המתווה המוצע באגרות חוב IDB ■ מקור בענף טוען כי על אף תגובת פסגות, הוא אולץ לפרוש מהנציגות בשל ניגוד עניינים מאחר והוא מחזיק גם באג"ח אידיבי פתוח

לאחר יממה מורטת עצבים הגיעו אמש אי.די.בי אחזקות, שבשליטת נוחי דנקנר, ונציגות מחזיקי האג"ח להסכמות באשר לאופן תשלום הריבית למחזיקי אג"ח ד', שאמור היה להתבצע החודש, בהיקף של 65 מיליון שקל.

הצעתה המקורית של אי.די.בי כללה דחייה של תשלום הריבית לסוף חודש מארס, ובמקרה שאדוארדו אלשטיין יממש את אופציית ההשקעה בגנדן (בעלת השליטה באי.די.בי אחזקות), ויזרים אליה 75 מיליון דולר, היא תזרים מתוך סכום זה 120 מיליון שקל לאי.די.בי, אשר ישמשו לתשלום הריבית, ואף יותר מכך.

כדי שהצעה זו תתקבל, צריכים היו מחזיקי אג"ח ד', שמהווים כ-75% מחוב האג"ח של אי.די.בי (שמסתכם בסה"כ בכ-1.7 מיליארד שקל), לאשרה ברוב של למעלה מ-75%. המשמעות של אי-אישור ההצעה הייתה שאי.די.בי אחזקות תשלם את הריבית למחזיקי האג"ח מקופתה, שמכילה כ-195 מיליון שקל בלבד. מחזיקי יתר סדרות האג"ח היו מתנגדים להוצאת מזומנים מהקופה לטובת סדרה אחרת, והיו מגישים צו מניעה לבית המשפט, והוא זה שהיה מכריע בעניין התשלום.

שני הצדדים רצו להימנע מחזרה על תסריט זה, שהתרחש עם תשלום האג"ח לסדרה ב' בחודש ספטמבר. נציגות מחזיקי האג"ח, אשר מורכבת מפסגות, הראל, אקסלנס וקופת גילעד, התנגדו להצעת אי.די.בי, ולאחר שהתברר שלשום כי אין רוב לאישור ההצעה, נפגשו אתמול הצדדים לישיבה דחופה במטרה להגיע למתווה מוסכם.

מאחר שהיום הקובע לתשלום ריבית האג"ח נועד להיום, לשני הצדדים היה ברור שאי הסכמה ביניהם משמעותה הליכה לביהמ"ש. התוצאה: בשעות הערב המאוחרות הצליחו הצדדים לגבש מתווה מוסכם, אשר הוגדר כ"תיקון" להצעתה המקורית של אי.די.בי. קופות גילעד, המחזיקות כ-5% מהסדרה, ואקסלנס, אשר התנגדו להצעה הראשונית, שינו את הצבעתם, וכתוצאה מכך היה רוב להצעה החדשה, שבנטרול קולות של "בעלי עניין מנוגד" עברה ברוב של 79.2%.

על פי הנוסח המתוקן, יידחה תשלום האג"ח הנוכחי לסוף חודש מארס, ובפרק הזמן הזה "הצדדים יקיימו מגעים במטרה לגבש מתווה מוסכם לחיזוק בסיסה הפיננסי של החברה". ככל שיתגבש מתווה כזה, יתחייבו גנדן ואי.די.בי אחזקות להעמיד 60 מיליון שקל נוספים ממקורות נוספים לטובת מחזיקי האג"ח, עד סוף מאי 2013.

אי.די.בי: לא הסדר חוב

באי.די.בי הדגישו היום כי פרק הזמן שניתן לחברה לצורך חיזוק הבסיס הפיננסי אינו מהווה הסדר חוב. המגעים הצפויים יכללו בחינת אפשרויות הזרמת הון לחברה, בין אם בדרך של מכירת חלק מההחזקה בחברה הבת אי.די.בי פתוח; הזרמה חיצונית ישירות לקופת החברה, דוגמת המו"מ להלוואה עם KKR; או הזרמת בעלים. עם זאת, לראשונה מתייחסת אי.די.בי בדיווח לבורסה לאפשרות של דיון עם המחזיקים על "דחייה במועד הפירעון של התחייבויות החברה לנושיה".

בבית ההשקעות פסגות, הגורם המוסדי המיליטנטי ביותר נגד אי.די.בי, לא היו מרוצים מההסדר שהושג והצביעו נגדו, אם כי הצבעה זו לא נחשבה במניין הקולות, שכן בית ההשקעות הוגדר כבעל עניין מנוגד. זאת, היות שרוב ההחזקה של פסגות נמצאת באג"ח החברת הבת, אי.די.בי פתוח.

היום דיווח פסגות כי הוא פורש מנציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות. בבית ההשקעות הסבירו שהצביעו נגד המתווה המוצע כיוון שהוא "דורש ממחזיקי האג"ח לוותר על זכויותיהם מבלי לקבל תמורה נאותה, ומבלי שיובטח פתרון אחראי וכולל לקשייה של החברה".

עוד הוסיפו בפסגות, כי "במצבה הנוכחי של החברה לא ניתן להסתפק בפתרונות נקודתיים, והחברה נדרשת בדחיפות להסדר חוב כולל. מסיבות לא ענייניות, ושאינן לטובת החברה, היא מנסה כל פעם מחדש להציע 'הצעות פלסטר', שתכליתן שמירת האינטרסים של בעל השליטה על חשבון מחזיקי איגרות החוב. גם ההצעה המשופרת תכליתה המשך ברור של 'טקטיקת משיכת הזמן'".

גם חלק ממחזיקי האג"ח הפרטיים לא אהבו את ההסכם החדש, ואחד מהם סיכם את המצב בתרעומת: "דנקנר קיבל היום ארבעה חודשים, בלי לשלם שקל".