הממשלה אישרה ב-4 שנים הסכמי שכר של כ-15.5 מיליארד ש'

לפי נתוני האוצר, כמחצית מהסכום ניתנה לכלל עובדי המגזר הציבורי במסגרת ההסכם שנחתם ב-2010 עם ההסתדרות ■ אחרי הסכם זה פרצו עוד כ-20 סכסוכי עבודה במגזר הציבורי, הנהנים העיקריים מהם היו הרופאים והמורים

ב-4 השנים האחרונות, אישרה הממשלה בראשות בנימין נתניהו ובחסות שר האוצר, יובל שטייניץ, תוספות שכר למגזר הציבורי בסך כ-15 מיליארד שקל - כך עולה מנתונים של משרד האוצר. לפי הנתונים, כמחצית מהסכום ניתנה לכלל עובדי המגזר הציבורי במסגרת ההסכם שנחתם בשנת 2010 עם ההסתדרות.

מאז אותו הסכם, שנחשב לנדיב במיוחד, נרשמו במגזר הציבורי כ-20 סכסוכי עבודה נוספים שהובילו גם הם לתוספות שכר ושיפור תנאי העסקה בעלות כוללת הנאמדת ביותר מ-7 מיליארד שקל. שתי הקבוצות שבעיקר נהנו מכך הן המורים (בבתי הספר העל-יסודיים והיסודיים), שקיבלו תוספות שכר של כ-3 מיליארד שקל; והרופאים (לרבות המתמחים), שקיבלו תוספת שכר של כ-2.5 מיליארד שקל. כמו כן, ההתחייבות האחרונה שניתנה אמש (ד') לאחיות, נאמדת בכ-650-700 מיליון שקל.

נציין, כי הסכומים מתייחסים לעלות הכוללת של ההסכמים, אשר רובם ככולם

מתפרסים על פני מספר שנים. לעומת הוצאה תקציבית רגילה, הסכמי שכר אינם ניתנים לביטול או לקיצוץ.

הפתרון של האוצר

גורם בכיר באוצר התייחס לנתונים ואמר ל"גלובס" כי "רוב ההסכמים שנחתמו היו טובים, יחסית זולים ובכולם ישנו שינוי מבני חשוב שמשפר את השירות לאזרח. הסכמים הם לא הבעיה. הבעיה היא שאין הלימה בין ההסכמים שהם רב-שנתיים, לבין תקרת ההוצאה בשנים הבאות. רוב ההסכמים נחתמו ב-2010 וב-2011, אבל בשנת 2013 צריכים לקצץ כ-15 מיליארד שקל בדיוק בגלל הסיבה הזו".

נציין, כי אחד מהפתרונות שמציע האוצר לצורך ביצוע הקיצוץ הוא הפחתת תנאי השכר לעובד המגזר הציבורי, פתרון שנראה בלתי אפשרי לביצוע בתקופה הקרובה. יתרה מזו, בשנת 2013, ייאלץ האוצר להידבר שוב עם ההסתדרות לצורך חתימה על הסכם שכר קיבוצי חדש שייחל משנת 2014. כך שסביר שעלויות השכר בתקציב רק ילכו ויגדלו.

תוספות שכר
 תוספות שכר