נמרודי מחלק דיבידנד בגובה של 33 מיליון שקל; כיצד?

למרות הפסד וחוב אג"ח כבד, הכשרת הישוב מחלקת דיבידנד ■ מחיקת ההשקעות לא השפיעה על הפעילות המסורתית בתחום הנדל"ן ועל תזרים המזומנים הנובע ממנה

הפסד של 34 מיליון שקל מתחילת 2012, חוב פיננסי של 1.2 מיליארד שקל (רובו באג"ח שחלקן נסחרות בתשואה דו-ספרתית) ו...הכרזה על חלוקת דיבידנד בגובה של 33 מיליון שקל - כמעט כל הכסף שהיה בקופת החברה בסוף הרבעון השלישי.

חלוקת דיבידנד על ידי חברה שאלו הם הנתונים הפיננסיים שלה, נשמעת ודאי כמו מהלך לא הגיוני, אבל זה בדיוק מה שעשתה בשבוע שעבר חברת הכשרת הישוב שבשליטת עופר נמרודי. בשלוש השנים האחרונות מחלקת החברה דיבידנד שנתי בסכום של כ-30 מיליון שקל, וגם הפעם לא חרגה החברה מהמדיניות בה נקטה בשנים קודמות, למרות ההפסדים.

הנורה שמיד נדלקת היא, כיצד אישר דירקטוריון הכשרת הישוב, שבראשו עומד הכלכלן שלמה מעוז, את החלוקה לאור מצב החברה? מבחינת מבחן הרווח, הרי שיתרת הרווחים לחלוקה של הכשרת היישוב היא 101 מיליון שקל, ואין שום מניעה לבצע חלוקה. באשר למבחן יכולת הפירעון, כאן כבר נדרשת התבוננות עמוקה יותר לנבכי החברה.

עיקר הפעילות של הכשרת היישוב היא בתחום הנדל"ן המניב. פעילות זו מתבצעת הן בישראל (בה הנכס הבולט הוא קניון שבעת הכוכבים בהרצליה) והן בפולין ובקנדה. בנוסף, פועלת הכשרה גם בתחום המלונאות (מפעילה את רשת המלונות "רימונים"). בשני תחומים אלה, זרם ההכנסות העתידי צפוי למדי ותנודתיותו אינה גבוהה. זאת, לעומת חברות נדל"ן למגורים שהכנסותיהן משתנות בצורה חדה בהתאם למספר הדירות שנמכרו ברבעון ספציפי.

ההפסד הגדול של הכשרת הישוב השנה נבע משני אירועים חד פעמיים: מחיקת מלוא ההשקעה במעריב במהלך הרבעון השני, והפסד גדול שנבע מכישלון צמד הקידוחים הימיים "מירה" ו"שרה" שבוצעו באמצעות חברת הבת, הכשרה אנרגיה (55%).

תזרים בריא

שני אירועים אלה צבעו את השורה התחתונה של הכשרת היישוב באדום. אלא, שמחיקת ההשקעות לא השפיעה על הפעילות המסורתית בתחום הנדל"ן ועל תזרים המזומנים הנובע ממנה, וזה הסתכם מתחילת 2012 בכ-88 מיליון שקל.

גובה הדיבידנד שעתיד להיות מחולק בחודש הבא הינו כאמור כגובה המזומנים בקופה - מה שעשוי לעורר תמיהה כיצד תפרע הכשרה את התחייבויותיה בעתיד הקרוב (90 מיליון שקל עד מארס 2013). עם זאת, צריך לזכור כי מאז סוף הרבעון דיווחה החברה על שני מהלכים משמעותיים: הראשון הוא ביצוע מימון מחדש לקניון שבעת החודשים, שהניב תזרים של 90 מיליון שקל; השני הוא מכירת מלון "רימונים גלי כנרת" לחברת חמי טבריה בתמורה ל-92.5 מיליון שקל.

מעבר לתזרים שתניב המכירה, צפויה הכשרת הישוב לרשום רווח הון של כ-40 מיליון שקל (לפני מס) - מה שמדגיש את העובדה כי נכסים של החברה רשומים בערכים שמרניים למדי בספריה.

ההסבר הקבוע בו משתמשים דירקטוריונים בנימוק חלוקת דיבידנד הוא, שהחלוקה נועדה "לשתף את בעלי המניות ביצירת הערך בחברה ולהניב עבורם פירות בגין השקעתם בה". גם דירקטוריון הכשרה השתמש בנימוק זה, ובינתיים נראה שההחלטה שלו השיגה את המטרה: החלוקה משקפת תשואת דיבידנד שנתית של 9%, שהיא גבוהה למדי. המשקיעים לא נותרו אדישים לכך, ובשבוע שחלף מאז הדיווח על החלוקה הצפויה טיפסה מניית הכשרת היישוב בכ-18%.