מכירת גיוון תקועה: פערי מחיר בין אי.די.בי לרוכשת

‎‎לפי ההערכות, אי.די.בי הצמידה תג מחיר של מיליארד דולר לגיוון, בעוד הרוכשים הפוטנציאליים מוכנים לשלם סכומים הנמוכים בכ-25%

‎‎שלושה חודשים חלפו מאז דיווחה גיוון אימג'ינג על "בחינת אפשרויות אסטרטגיות להצפת ערך לבעלי המניות", כולל אפשרות למכירתה, ומאז ‏‏נשמר השקט ואין כל עדכון לגבי עסקה.

ההערכות הן שהצדדים לא מצליחים להגיע להסכמה על המחיר: בעלת השליטה בגיוון, קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, עדיין חולמת על שווי של מיליארד דולר לחברה, ואילו הרוכשים הפוטנציאליים מוכנים לשלם סכומים הנמוכים בכ-25% (שעדיין משקפים פרמיה נאה של כ-32% על מחיר השוק).

אחת הרוכשות הפוטנציאליות ששמה הוזכר היא‏ ‏‎ Fujiהיפנית, שלפי הערכות נמצאה (ואולי עדיין) במגעים עם גיוון, אם כי דובר החברה היפנית הכחיש את הדיווחים בעניין מיד לאחר פרסומם. גיוון, מצידה, אינה מגיבה לידיעות בנושא. ‏

גיוון אימג'ינג, שפיתחה גלולת מצלמה לאבחון מערכת העיכול, נסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה של תל אביב לפי שווי של 570 מיליון דולר. בשיאה, בשנת 2004, נסחרה החברה בשווי של כ-1.2 מיליארד דולר.

‏‏אי.די.בי מחזיקה ב-37.2% ממניות גיוון באמצעות דסק"ש והחברה הבת שלה אלרון. הצורך בנזילות בקבוצה של דנקנר מביאה לניסיונות יצירתיים להימנע מהסדר חוב (בין היתר מכירת כלל ביטוח מידי אי.די.בי פתוח לכור, הצעה לדחיית תשלומי החוב), כשבמקביל נבחנות גם דרכים מסורתיות יותר של מימוש נכסים - ועל הרקע הזה עומדת גיוון למכירה.

‏בעבר, אגב, דובר על כך שדנקנר רואה בגיוון חברה שעשויה להגיע למכירות של מיליארד דולר, לעומת מכירות של 185-190 מיליון דולר שצפויות השנה, ובהשוואה ליעד המכירות לשנת 2016 שעומד על 450 מיליון דולר.

האם הסיבה שעד כה לא נחתמה עסקה נעוצה בכך שהדחיפות למכור את גיוון פחתה? זוהי ההערכה שמציע סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של הראל פיננסים. לדברי טפר, יכול להיות שבגיוון אופטימיים היום יותר בנוגע לסיכויים לקבל אישור שיווק למוצר הדור הבא שלהם, ‏Colon 2‎‏ לאבחון המעי הגס, בארה"ב וביפן. במקרה כזה, הוא סבור שבחברה מעריכים שיוכלו לקבל שווי טוב יותר בעוד כמה חודשים.

‏‏‏הגלולה של גיוון לאבחון המעי הדק נמכרת בהיקפים נאים, אך פוטנציאל הצמיחה של החברה בשוק זה אינו גדול. הפוטנציאל הגדול מגיע משוק הבדיקות למעי הגס, שבו גיוון עושה כיום צעדים ראשונים. אישורים לשיווק הגלולה, אם וכאשר יתקבלו, יפתחו לגיוון שוק פוטנציאלי נוסף של 1.7 מיליארד דולר בארה"ב ועוד מאות מיליוני דולרים ביפן.

פוטנציאל השוק הוקטן

בקיץ האחרון עמדה גלולת ה-‏‏Colon 2‎‏ במוקד של אכזבת המשקיעים; גיוון, שערכה ניסוי קליני בגלולה בארה"ב, לא פרסמה עד כה את תוצאות הניסוי, אך החליטה על בסיס אותן תוצאות שלא להגיש את הגלולה לשיווק כבדיקת סקר לכלל האוכלוסייה, אלא רק כבדיקה משנית. בכך הוקטן פוטנציאל השוק של הגלולה בארה"ב מ-4 מיליארד ל-1.7 מיליארד דולר. ‏

מאז קרו שני אירועים חיוביים שקשורים לגלולה: ראשית, ניסוי קליני נוסף שנערך כחלק מהליך האישור ביפן הראה תוצאות טובות, והחברה הגישה לרשויות היפניות בקשה לאישור. גיוון מעריכה שתקבל אישור לשווק את הגלולה ביפן בתוך שנה, ותתחיל למכור אותה במחצית השנייה של 2014, לאחר שיתקבל גם שיפוי ביטוחי למוצר (‏‏reimbursement‏).

שנית, גיוון דיווחה על שיחות חיוביות שערכה עם ה-‏FDA‏ (רשות המזון והתרופות של ארה"ב), שבעקבותיהן הגישה בקשה רשמית לאישור הגלולה. בכך, התפוגגו החששות שעלו כשגיוון הודיעה על הקטנת השוק הפוטנציאלי - לפיהם יתכן שתיאלץ לבצע ניסוי קליני נוסף, ולא תוכל להגיש את הבקשה לאישור קודם לכן. הגלולה הוגשה לשיווק במסלול אישור ישיר שנקרא ‏de novo‏, ובגיוון העריכו שהדבר יזרז את תהליך האישור בכמה חודשים. ‏‎‎‏