בשירות הגירעון

די אם נמכור 100 אלף דירות חדשות כדי למלא קופת המדינה בכ-30 מיליארד שקל

רגע לפני הבחירות, תנו גם לי להיות מעט פופוליסט. אחרי שהגירעון בסך 40 מיליארד שקל היכה את כולנו בתדהמה, למה שלא ננסה להראות כמה קל למלא את הבור רק בעזרת ענף אחד משמעותי?

הקבלנים אוהבים לומר בכל הזדמנות כי מחצית ממחיר דירה זורם חזרה לממשלה, במסים ישירים ועקיפים. גם אם נניח שמדובר בשליש בלבד, די שנמכור 100 אלף דירות חדשות - מספר עסקאות ממוצע, יד ראשונה ושנייה, בשנים האחרונות והמספר הכי שחוק לתיאור המחסור בהיצע בשוק הדיור - כדי למלא את הקופה ביותר מ-30 מיליארד שקל.

רוצים עוד? מרבית הקרקעות נמצאות כמובן בידי המדינה. בשנת 2011, למשל, כשמינהל מקרקעי ישראל שיווק קרקע ל-37 אלף יח"ד, הסתכמו הכנסות המדינה ביותר מ-8 מיליארד שקל. שווקו 70 אלף יח"ד - ותרמתם יותר מ-15 מיליארד שקל לקופה הדלילה.

ועוד קצת: מבצע היוון על חלקת המגורים במושבים ובקיבוצים, עוד מטבע לשון שחוק שהגיע העת שייצא סוף סוף לדרך, יזרים לפחות עוד 10 מיליארד שקל.

אז נכון שיישום מהיר של התוכניות יעלה היצע, יוריד ביקוש ועלול להוריד מחירים ולכווץ את זרם התשלומים. יחד עם זאת, לא יזיק לנסות לגלגל פה את המשק לתקופה מסוימת בשיטות של רמי לוי. כשמוכרים הרבה ובזול, כנראה שכל הצדדים יוצאים הרבה יותר מרוצים.