רכבת ישראל: הכנסות של 1.58 מיליארד שקל ב-2012

הרכבת מסכמת את 2012: גידול של 16% בסך ההכנסות, 40 מיליון נוסעים בשנה (עלייה של 12%), השקעה של כ-3.3 מיליארד שקל בפיתוח (גידול של 11%), ו"שינויים בתרבות הניהולית"

רכבת ישראל רשמה ב-2012 הכנסות בהיקף 1.58 מיליארד שקל, גידול של 16% לעומת השנה הקודמת - כך עולה מסיכום שנתי שפירסמה היום (ב') הרכבת.

תחת הכותרת "2012 - שנת מפנה ברכבת ישראל", בחברה מציגים סיכום פעילות אופטימי במיוחד שבו נרשם לדבריה "גידול מרשים בכל מדדי הפעילות". זאת, לדבריה, עקב מספר גורמים מרכזיים ובהם מיקוד ניהולי, המשך תוכנית הפיתוח (בהשקעה של כ-3.3 מיליארד שקל, גידול של 11% לעומת 2011), הוספת רכבות נוסעים והוספה של כ-21 אלף מקומות ישיבה ברכבות בשנתיים האחרונות.

לפי הנתונים, לאחר סטגנציה של 3 שנים, מספר הנוסעים ברכבת חצה לראשונה ב-2012 את רף 40 המיליון - המהווה גידול של כ-4.44 מיליון נסיעות (12%) לעומת שנת 2011. מספר הרכבות מגיע לכ-400 ביממה וצפוי לעלות ל-460 רכבות ביממה עד סוף 2013.

עוד טוענים ברכבת, כי ב-2012 שמו בחברה דגש מיוחד על שיפור השירות בכל ההיבטים: החברה טוענת כי דיוק הרכבות השתפר משמעותית והוא עמד בממוצע על שיעור של 90%, שיפור של כ-4% מהשיעור הממוצע בתקופה המקבילה אשתקד. דגש מיוחד ניתן לדיוק בשעות השיא בבוקר ואחה"צ, שעומד כיום על נתון זהה כמעט לממוצע הכללי בכל שעות הפעילות.

נציין, כי הנתונים שהרכבת לא מוסרת בסיכום השנתי, כוללים מספר לא קטן של תקלות ועיכובים, שנגרמו מצד אחד מתחזוקה לוקה של הרכבות ומשיבושים טכניים, ומצד שני מגורמים שלא תלויים בהכרח ברכבת, כמו למשל מזג אוויר לא צפוי וקפיצה של אנשים על המסילה.

שינויים בתרבות הניהולית

ברכבת מציינים, כי ב-2012 קודמו מספר שינויים מעמיקים בחברה ובתרבות הניהולית והארגונית, "במטרה להיערך טוב יותר למשימות העתידיות של הרכבת ולהביא לעליית מדרגה בביצועיה". החברה מזכירה את ההסכם שנחתם עם נציגות העובדים וההסתדרות במטרה לקדם רפורמות משמעותיות בחברה, בין היתר בתחום תחזוקת הרכבות והצי הנייד ובתחום תחזוקת התשתיות (כולל מיקור חוץ), הקמת חברת בת למטענים וחברת בת לנדל"ן.

יצוין, כי עד שנחתם ההסכם האמור, המאבקים הקשים עם ועד העובדים בראשות גילה אדרעי דאז, הביאו להשבתות רבות של הרכבות, ולעימותים מתוקשרים ולעיתים אלימים בין הנהלת הרכבת, ועד העובדים ובהמשך ההסתדרות. הסיום של המאבקים האלה היה בדמות הדחתה של אדרעי ביולי 2012 וחתימה כאמור על הסכם קיבוצי עם העובדים.

עוד מציינים ברכבת, כי בשנה החולפת בוצע שינוי מקיף בתרבות הניהולית של החברה, אשר בא לידי ביטוי בין היתר בעדכון טבלאות שכר, יצירת קשר בין ביצועים לתגמול, העצמת מנהלים, פיתוח מיומנויות כוח העבודה הנוכחי והעתידי, ועוד. במקביל, ננקטו צעדי התייעלות שונים בהם צמצום תקני ניהול במטה וצמצום ההתקשרויות עם יועצים חיצוניים.

בעז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, אמר היום כי "2012 הייתה שנה של אתגרים, שהיוו תקופה מכוננת לחברת רכבת ישראל. אני בטוח כי המאמצים הרבים בתחום שיפור השירות, יהפכו את הנסיעה ברכבת ישראל למהנה יותר ויביאו להמשך צמיחה עתידית של הרכבת ושל שביעות הרצון משירותיה".