סטטוס מקצועי: עצמאי בינתיים

עדיף עצמאי מאשר מובטל. איך להסביר את המצב למראיינת?

אחת הדרכים היצירתיות לחפש עבודה בפרו-אקטיביות היא להיות עצמאי לזמן מוגבל - "עצמאי לבינתיים". אין מדובר במי שחולמים על עסק משלהם, אלא דווקא באנשים ששואפים להיות שכירים ולמצוא את המשרה המתאימה להם, ודרכם להשיג זאת היא באמצעות עיסוק עצמאי.

קודם כל פרנסה

לעתים קרובות תהליך החיפוש נמשך זמן רב. רבים מגיעים לתהליך אופטימיים וחדורי מוטיבציה, אך עם הזמן המציאות מכה על פניהם - במיוחד כשהחיפוש נמשך לאחר שתמה תקופת האבטלה בתשלום והם חייבים להתפרנס - והם מתייאשים ומתחילים להתפשר (על התחום, התפקיד, התנאים, אחוז המשרה וכיו"ב).

לעיסוק עצמאי זמני יש יתרון בהקשר זה. הוא יכול למנוע מצב שבו מחפש העבודה - רק בגלל הלחץ להשתכר - חש הכרח "לגמור עם זה" ולהתחיל לעבוד במשרה שלא מתאימה לו (ושסביר שרק תובילו שוב לאותו מצב מייאש במהרה). כעצמאי, יוכל להרוויח כסף, אולי פחות ממה שהורגל כשכיר, אך מספיק כדי להמשיך לחפש בנחת יחסית אחר המשרה הרצויה לו באמת.

מרוויחים גם ניסיון

במקרה כזה, הרווח הוא לא כסף ורוגע נפשי, אלא גם תוספת לרזומה. אדם הבוחר לעסוק עצמאית בתחומו מבטיח לעצמו עדכניות ומעורבות במתרחש בשוק העבודה שלו, וזהו ערך מוסף חשוב שיעשיר את ניסיונו, יגביר את ביטחונו העצמי, ורק יועיל לו מבחינה מקצועית.

כך, עובד שהיה שכיר בתחום מסוים זוכה להתנסות במשימות שמעולם לא עסק בהן, ושבארגון שבו עבד ביצעו אותן אנשים אחרים. הוא אולי ידע בעבר כיצד מבצעים אותן רעיונית, אך מעולם לא פגש בצורך ממשי להתנסות בהן בפועל. למשל, אם קוֹדם, כשכיר, מנהל שירות לקוחות טיפל בעיקר בשימור הלקוחות הקיימים, כעצמאי יתנסה גם באיתורם מלכתחילה. הוא יצטרך להתמודד עם לא מעט קשיים וקונפליקטים והתנגדויות, שבעבר היה ודאי פותר באמצעות פנייה למנהלו (או ממהר להרים ידיים). כאדון לעצמו יצטרך לעמול למציאת פתרונות יצירתיים - התנסות שרק תעבה עוד את "ארגז הכלים" שלו.

הזדמנות פז לנטוורקינג

יתרון חשוב לא פחות הוא ההזדמנות לנטוורקינג, האל"ף בי"ת של ההתנהלות הפרו-אקטיבית בקריירה ואחד הכלים היעילים ביותר למציאת עבודה, להשגת קידום ולניהול הקריירה.

כידוע, בעולם העסקים כל אדם מכיר אדם אחר, שמכיר אדם אחר, שיכול להיות בדיוק האדם שאנחנו צריכים. בעבור אותו "עצמאי לבינתיים", כל פרויקט שהוא מבצע כעת הוא עוד קוּר ברשת הקשרים שהוא טווה לעצמו: לקוחות חדשים, אנשים מהתחום שיוכלו לקשרו לאנשים חשובים אחרים (שאולי זקוקים לשירותיו, או שמחפשים עובד כמותו), ועוד. כל אלה יוכלו גם לתפקד בעבורו כממליצים נוספים בתהליך קבלתו לעבודה החדשה הבאה שלו.

תדמית - לטוב ולרע

לבסוף, העיסוק העצמאי הזמני יכול להועיל לתדמיתו של מחפש העבודה בכמה רבדים.

ראשית, משום שבקורות החיים שלו לא יהיו חללים ריקים של חוסר מעש - מה שכנראה היה קורה אילו היה פשוט מובטל זמן רב. ובדומה לכך, גם לא יהיו בהם קפיצות מרובות - מה שוודאי היה קורה לו היה מתפשר על עבודה לא מתאימה, עוזב במהרה, וקופץ הלאה לעבודה אחרת.

שנית, מבחינת המגייסים הפוטנציאליים, יכולתו לגרום לכך שיישאר פעיל בתחומו מעידה לא רק על ניסיונו המקצועי שלא גווע בתקופת החיפוש, אלא גם על היותו טיפוס יוזם, יצירתי, שגם חושב מחוץ לקופסה וגם לוקח אחריות ומבצע.

אולם מנגד, מדובר במצב שעלול דווקא לפגוע בתדמית המחפש, משום שמגייסים רבים יכולים להירתע מכך: לחשוש שרצונו לבנות עסק לא צלח, ובלית ברירה הוא מחפש עבודה כשכיר; לדאוג שלא יסתדר עם הממונים אחרי שהתרגל להיות אדון לעצמו; לחשוד שהוא כאן כמתחרה מרגל, וכל רצונו ברשימת הלקוחות של הארגון ובסודותיו המסחריים.

בשל כך חשוב לדעת כיצד להציג את המצב המיוחד בראיונות:

- אני שכיר בנפשי, וכעת גם חכם יותר: חשוב להדגיש שהפרק העצמאי הוא זמני ולא עיקר עניינו של המחפש, אך הוסיף לו ידע רב: "אני מעדיף את העיסוק במקצוע עצמו, ופחות נהנה מכל הכרוך בניהול עסק עצמאי. אמנם הפרויקטים שעשיתי דרשו ממני לעסוק בעוד רבדים - שיווק, מכירות, ניהול כספים - וניהלתי כל זאת בהצלחה, אבל זה רק חידד לי את אהבתי לעיסוק במקצוע שלי, ולשמחתי עכשיו אני מצויד פי כמה לתפקיד הבא שלי".

- אני לא סוליסט: כדי לפורר את החשש שיתקשה להתמודד עם מרות, המועמד יכול לספר שבפועל מעולם לא הפסיק להתמודד עם מנהלים - הלא הם מקבלי השירות שלו, ושביעות רצונם חשובה לו בדיוק כפי ששביעות רצון המנהל שלו חשובה לו כשכיר. בנוסף, כדאי להביע נכונות ברורה להפנות את המראיין למעסיקים הקודמים, שיעידו על כך.

- אני מוכן לחתום על הסכם סודיות ואי תחרות: אם חשש התחרות עולה, כדאי לציין מפורשות שלמועמד אין כל כוונה להוות איום או מתחרה, ולהדגיש שוב שרצונו האמיתי אינו להיות עצמאי כי אם שכיר. אפשר גם לתאר את היתרונות שיש לעבודה כשכיר בעיניו, לשם ההמחשה.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. מאמריה מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר יש לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com" ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.