"בניגוד לחששות - ה'פד' לא יוריד את הרגל מדוושת הגז"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מרגיע היום כי למרות פרוטוקולי הריבית של הפדרל ריזרב - הבנק המרכזי ימשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אומר היום (ה') בתגובה לפרוטוקולים של הבנק המרכזי האמריקאי כי "החששות של חלק מהחברים בבנק המרכזי האמריקני דומים לאלה של אדם הנוטל תרופות כרוניות משך שנים ארוכות ומצבו הפיזי משתפר, אולם יום אחד בהיר הוא מחליט לקרוא את דף ההוראות הנלווה לתרופה הכרונית ומגלה כי לתרופה שהוא צורך זמן רב עלולות להיות תופעות לוואי קשות".

פגוט הסביר ש"החשש מהמשך ההרחבות הכמותיות הינו יציאת השד האינפלציוני בארה"ב מהבקבוק, אולם לפי שעה לא נרשמים לחצי מחירים במשק האמריקני. נזכיר כי הכלכלה האמריקנית צפויה לצמוח ב-1.5% בלבד במחצית הראשונה של שנת 2013 ולהאיץ לקצב צמיחה של 2.5%-3% במחצית השנייה של שנת 2013, כך שהכלכלה רחוקה מלהתחמם ולפיכך האינפלציה תמתין".

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון טוען שהאפשרות שתיפסק ההרחבה הכמותית נראית קלושה נוכח התעצמות מלחמת המטבעות בעת האחרונה. "במסגרת מלחמת המטבעות הגלובלית הסמויה המשק האמריקני זקוק למטבע מוחלש וההרחבה הכמותית עושה עבורו את העבודה, בעוד באירופה לשם השוואה מביטים בהתחזקות המטבע והשלכותיה במבט נבוך", הסביר.

סיבה נוספת שתומכת לטענת פגוט בהמשך הדפסות הכספים בארה"ב הוא מצב התעסוקה של המשק האמריקאי. "שיעור האבטלה האמריקאי עומד כעת על 7.8% - הרחק מיעד המטרה של 6.5% שהציב הבנק המרכזי האמריקני, כרף בו יעלה את הריבית במשק וחמור מכך שיעור ההשתתפות האמריקנית בכוח העבודה עומד על 63.6% בלבד הרחק מרצה של 66% השתתפות בכוח העבודה - המצב ערב משבר הסאב-פריים בארה"ב. התאוששות בשוק העבודה תעודד מיואשים מאיתור עבודה לנסות ולחפש עבודה שוב ותביא על ציר הזמן לעלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, אולם לירידה איטית ומרגיזה בשיעור האבטלה במשק האמריקני למרות תוספת המשרות החודשית הנאה", טען.

"אנו סבורים כי תוכנית המשחק של הבנק המרכזי האמריקני הייתה ונותרה עידוד שוק הדיור האמריקני על מנת שהיקפי הפעילות בו יצמחו מהותית ויחפו במידה רבה על החולשה בצמיחת הצריכה הפרטית האמריקנית. על מנת לתמוך בשוק הדיור חייב הבנק המרכזי האמריקני לשמור על ריבית המשכנתאות הארוכה נמוכה. לפיכך, לתפישתנו היא כי אין להתרגש מכל ציוץ אודות אימוץ אסטרטגיית יציאה של הפד. ייסורי המצפון והחששות מפני הניסוי הכלכלי הגלובלי הגדול ביותר אי פעם קיימים, אולם התנאים הכלכליים במשק האמריקני לא יבשילו בקרוב על מנת לשנות כיוון", סיכם פגוט.