HSBC: "השווקים המתפתחים ימשיכו לצמוח, אבל לאט"

מדד השווקים המתפתחים של בנק HSBC המתפרסם היום ברחבי העולם, צנח בחודש פברואר לרמה הנמוכה ביותר מזה חצי שנה

מדד השווקים המתפתחים של בנק HSBC, המתפרסם היום (ד') ברחבי העולם, צנח בחודש פברואר לרמה הנמוכה ביותר מזה חצי שנה.

המדד עמד בפברואר על 52.3 נקודות, לעומת 53.8 נקודות בחודש ינואר, והוא הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2012. בבנק HSBC מסבירים כי הירידה במדד השווקים המתפתחים מצביעה על התמתנות קצב הצמיחה במדינות המתפתחות.

חלוקה לסקטורים מעלה כי ההתמתנות בקצב הצמיחה אינה ייחודית לסקטור מסוים אלא בולטת הן במגזרי השירותים והן בתחומי הייצור. ההאטה בקצב הצמיחה גם אינה ייחודית למדינה מסוימת אלא נצפית בסין, הודו וברזיל כאחד. בשלושת השווקים האלה נרשמה האטה הן בצמיחת הייצור והן בצמיחת השירותים, למעט הודו, שם קצב הצמיחה של מגזר הסחורות גדל.

הצמיחה של עסקים חדשים בשווקים המתפתחים היתה גם היא הנמוכה ביותר מזה חצי שנה, ואף נמוכה מהמגמה שאיפיינה את שנת 2012. שיעורי התעסוקה צמחו בקצב הנמוך ביותר מזה שלושה חודשים.

מוראט אלגן, כלכלן בכיר ב-HSBC, אמר כי "השווקים המתפתחים המשיכו לצמוח בפברואר, אבל הקצב הואט. ההאטה בקצב הצמיחה חוצה מגזרים ובולטת הן בתחומי השירותים והן בייצור. מהמדד עולה כי ההתמתנות בהזמנות חדשות הורגשה לאורך כל מדינות ה-BRIC, והיא בולטת במיוחד בהזמנות לייצור המיועדות לייצוא. הנפילה במדד החודש מצביעה על כך שהצמיחה ממשיכה להיות האתגר העיקרי של השווקים המתפתחים, בעוד שהאינפלציה היא בעיה משנית".

ביחס להמשך השנה אומר אלגן: "ישנם שני תסריטים עיקריים: הראשון הוא שהשווקים המתפתחים ימשיכו להיות תנודתיים, על רקע ההתפתחויות המדאיגות במדינות המפותחות, כגון בעיות התקציב בארה"ב, האתגרים הנמשכים בגוש האירו והאתגרים ביפן. בתסריט הזה, גורמים חיצוניים יאטו את השעטה קדימה של המדינות המתפתחות. התסריט השני הוא שנראה בהמשך השנה שיפור לעומת ההתמתנות הנוכחית בקצב הצמיחה - אנו נוטים יותר לתסריט השני".