משקיעים, שימו לב: חול המועד הם ימים של עליות בבורסה

מתוך 18 תקופות חול המועד האחרונות רק 3 היו שליליות באחד העם ■ כיצד התופעה מוסברת, ומדוע בימי הפסח הקרובים יהיה מעניין לבחון אותה במיוחד

ישנם לא מעט משפטים שגורים, שהפכו לנכס צאן ברזל בשוק ההון; אחד מהם אומר, כי חול המועד הם ימים של עליות בבורסה. בטור זה נבחן האם אלו הם אכן פני הדברים, וננסה להשליך מכך על ימי חול המועד הקרבים.

בדקנו את נתוני חול המועד של החגים פסח וסוכות, לאורך 9 השנים האחרונות (18 מדגמים של מדד ת"א 25), ומצאנו נתונים מעניינים מאוד: ראשית, מתוך 18 תקופות חול המועד (2-5 ימי מסחר), רק 3 היו שליליות. גם סיכום שלוש התקופות הללו יחדיו, אינו עולה על 2%. לעומת זאת, ב-9 מהתקופות הנבדקות (50%) היה שינוי חיובי של מעל 2%, כמעט 3% ממוצע לתקופה וכ-27% במצטבר לכל התקופות.

מתוך הנתונים ניתן גם ללמוד, כי בשנים האחרונות פסח היה תנודתי פחות מאשר חול המועד סוכות. כמו כן, בולט מאוד שהשינוי לתקופה הוא חד יחסית (מעל 2%) או כמעט אפסי (כמחצית התקופות עם ממוצע שינוי של כ-0.05%).

נראה, אם כן, שיש אמת מוכחת (לפחות בשנים האחרונות), כי לא משנה מהו מצב השוק לפני חול המועד - בימי חול המועד יש נטייה לתנודה חיובית או ללא שינוי.

פוטנציאל תנודה משמעותי

לתופעה המתוארת נתונים מסבירים רבים, ובראשם המסחר המקוצר (סיומו בשעות הצהריים), מיעוט המחזורים, חופשות של רבים מהפעילים, ימי שבתון של החג עצמו לפני חול המועד, והאווירה החגיגית של החג.

השנה חול המועד פסח יהיה מעניין במיוחד, ממספר סיבות: מדד ת"א 25 נע בטווח מחירים צר יחסית (1,180-1,240 נקודות) זה כחצי שנה, כלומר פריצה של אחד הגבולות עשויה להוביל למהלך משמעותי יותר באותו כיוון. בימי המסחר האחרונים נפרץ מעט הגבול העליון, והמדד התמקם מעל 1,250 נקודות. שוק האופציות אינו מתמחר ממש את הסיכוי למהלך משמעותי לאחד הצדדים בקרוב; זאת כנגזרת של סטיות התקן הנמוכות מאוד יחסית הגלומות באופציות על מדד זה.

הפקיעה של חודש מארס באופציות המעו"ף, שהיא בעלת פוטנציאל תנודה בפני עצמה, תחול ביום חמישי השבוע (במהלך חול המועד פסח), מיד אחרי ימי החג הראשון של פסח. כלומר, יש כאן פוטנציאל תנודה משמעותי בפני עצמו, ובוודאי שבשילוב חול המועד.

מדדי המניות בעולם נמצאים קרוב מאוד לרמות השיא שלהם, וחלקם אף שברו רמות אלו לא מכבר. עובדה זו מקרינה אווירה חיובית גם על הבורסה בת"א.

לסיכום, פוטנציאל המסחר בחול המועד השנה, על סמך נתוני העבר ולפי נתונים אחרים תומכים, מצביע על אפשרות טובה לפריצה של טווח התנודה של חצי השנה האחרונה במעו"ף כלפי מעלה. לאור העובדה, כי בפסח השנה יהיו רק יומיים בלבד של חול המועד, יחד עם פקיעת האופציות החודשית, אמור להיות מעניין במיוחד לכל אותם סוחרים שלא ייצאו לחופשה.

נקודה נוספת למחשבה: הבורסה עומדת לשנות את שעות המסחר בקרוב, כך שבימי ראשון המסחר יתנהל עד שעות הצהריים בלבד, בדומה לחול המועד. יהיה מעניין אז לראות את השפעת עניין זה על רמות התנודתיות של ימי ראשון, שממילא מאופיינים במסחר דל במיוחד.

מה נשתנה
 מה נשתנה

הכותב הוא מנכ"ל ושותף בחברת קריפטונייט קרנות גידור