ביהמ"ש: על בעלי בניין מוזנח בת"א לשפץ את חזיתו

ביהמ"ש קבע כי אם הבעלים לא יפעלו לשפץ את הבניין עד סוף השנה - עיריית ת"א תבצע את השיפוץ, והבעלים הם שיישאו בעלויות

שופטת בית משפט השלום בהרצליה, אירית מני גור, קבעה לאחרונה כי על בעלי בניין לשימור בתל-אביב לשפץ אותו עד סוף השנה. עוד נקבע כי אם הבעלים לא יפעלו לשפץ את הבניין, עיריית תל-אביב תבצע את השיפוץ, והבעלים הם שיישאו בעלויות.

מדובר בבניין ישן ברחוב ביאליק 13 בתל-אביב, הנמצא בבעלות משפחת אליאשווילי. בחודש מאי 2011 פנתה עיריית תל-אביב לבית המשפט בבקשה כי יורה לבעלי הבניין לשפץ אותו בהתאם לחוק עזר עירוני - שמירת סדר וניקיון.

העירייה טענה כי המבנה לא תוחזק במשך שנים, וכפועל יוצא מכך הבניין מוזנח, במצב רעוע מלוכלך ונטוש ובמצב תחזוקתי ירוד מאוד, עד כי הוא מהווה "פצע בלב העיר" וגורם לפגיעה אנושה בחזות העיר.

בשנת 2005 הוכרז המבנה כמסוכן בשל מצבו, וכנגד בעליו הוגש כתב אישום. הוא הורשע אך פעל לשיפוץ המבנה, והבניין הוצא מרשימת המבנים המסוכנים בשנת 2009. לטענת העירייה, גם לאחר הסרתו מהרשימה, עדיין מדובר בבניין בעל חזית מוזנחת ורעועה הדורשת שיפוץ מאסיבי.

בעלי הנכס טענו כי הבניין שופץ ב-2009 והוצא מרשימת המבנים המסוכנים, וכי הוא במצב סביר ומאוכלס ברובו.

עוד טענו בעלי הבניין כי העירייה פועלת בחוסר תום-לב כאשר היא דורשת מהם לשפץ את הבניין מתוקף חוק עזר עירוני - שמירת סדר וניקיון, כשבעצם כוונתה לשפץ את המבנה בהתאם לחוק שימור אתרים, שכן מדובר במבנה לשימור שעלויות שיפוצו גבוהות.

בשל המחלוקת הין הצדדיים, השופטת מני גור ביקרה בנכס וציינה כי בהשוואה למבנים דומים באזור עולה כי מדובר בחזית מוזנחת וטעונה שיפוץ מאסיבי.

בפסק הדין ציינה מני גור כי פקודת העיריות קובעת כי אם אדם נדרש לבצע עבודות שיפוץ על-פי חוק העזר, והוא לא ביצען, רשאית העירייה לבצע את העבודה בעצמה ולגבות את ההוצאה מאותו אדם.

בנוסף קובע חוק העזר העירוני חובה על הבעלים והמחזיק לשמור על מצב תקין ומראה נאה של חזית הבית וכי ראש העירייה רשאי לדרוש מבעל הבית בכתב לבצע שיפוץ בחזית. בנוסף, ציינה מני גור כי הזנחה גוררת אחריה תופעות שליליות נוספות.

מני גור לא קיבלה את טענת בעלי הבניין כי העירייה דורשת מהם למעשה לשפץ את הבניין בהתאם להוראות השימור, באיצטלה של שיפוץ מכוח חוק עזר עירוני, ונימקה את הדחייה בכך שהעירייה דורשת את שיפוץ חזית הבניין בלבד ולא את כל הבניין המוגדר לשימור. לדבריה, סעיפים רבים בדרישה לשיפוץ הבניין כלל לא קושרים לחוק השימור, אלא חוק העזר העירוני.

מני גור קיבלה את עמדת עיריית תל-אביב, שיוצגה בידי עו"ד דיקלה טואשי ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות', וחייבה את בעלי הבניין לשלם לעיריית תל-אביב הוצאות משפט בסך 10,000 שקל.