כדורגל בתעודה

ערוץ "5 גולד" פותח סדרת סרטי ספורט תיעודיים, הערב סרט טרגי וחזק

"30 על 30", יום חמישי 23:35, "ספורט 5 גולד"

פרויקט מקסים של סרטי ספורט תיעודיים, ייצא הערב לדרך בערוץ "5 גולד", ערוץ שלא תמיד ברור מה תפקידו הפונקציונלי בימי שגרה, אבל מאוד ברור מה תפקידו הרגשי אצל המכורים לנוסטלגיה. הערוצים בישראל אינם משופעים בסרטי ספורט, והאמת? לא מדובר במחלה מקומית. גם במדינות שבהן ההיצע הוא גבוה לאין-שיעור, הספורט כחומר גלם תיעודי בטלוויזיה או כהשראה לקולנוע, אינו מצליח כפי שלכאורה היה אמור להצליח. הסיבה, כך לפחות סבור כל מי שעסק בנושא, היא שקשה מאוד להשיג באמצעות סרט את אותה רמת ריגוש שמספק הדבר האמיתי בשידור חי. ובכל זאת, יש סיפורים שנעים להיזכר בהם ולרדת לעומקם, גם אם במקרה דנן, המילה "נעים" היא קצת מוזרה.

מה הקשר בין אנדרס אסקובר, מגן נבחרת קולומביה לשעבר שנרצח אחרי שגרם להדחת נבחרתו מהמונדיאל של 1994, לבין קרלוס אסקובר, ברון הסמים הידוע לשמצה? ובכן, מסתבר שיש קשר הדוק, אלא שלשם כך תצטרכו לראות את הסרט המרתק הזה. אמיתי, טרגי וחזק.

האפוקליפסה כבר בפנים

"אפוקליפסה עכשיו", יום ו' 22:20, ערוץ 10

בואו ונשים את זה על השולחן: אין כמעט מה לראות בימי שישי בטלוויזיה. ערוצי הברודקאסט מזינים אותנו בסחורה פגומה או מחוממת כיוון שהרייטינג, ללא הציבור המסורתי, אינו מצדיק השקעה בתוכן. ערוצי הסרטים אוגרים כוחות למוצאי שבת, הערב החזק יותר שלהם, וכך יושבים להם בני הזוג ישראלי על הספה, מזפזפים את עצמם לדעת ומפטירים בייאוש: סססאמק, מאה ערוצים ואין מה לראות.

אלא שלעיתים אפילו הנבירה הנואשת של ערוץ 10 הנואש בארכיון, מניבה תוצאות יפות. זה לא שלא ראינו כבר את "אפוקליפסה עכשיו" - אחד מסרטי המלחמה הטובים ביותר בכל הזמנים (ואולי אפשר להוריד אפילו את המילה "מלחמה"). פרנסיס פורד קופולה ביים את הסרט החזק הזה על כוח משימה שנשלח לקרוא לסדר גנרל שהתחרפן ולהשיבו הביתה, אלא שמתברר שהגנרל הפך כבר לסוג של אל-חי בעיני המקומיים. תקצר היריעה מלתאר את כמות הסמלים, המשלים והאמירות שיש בסרט הזה על החברה האמריקנית של עידן פוסט-וייטנאם, אבל לא תמיד צריך לחפש משמעויות, בעיקר כשהתוצאה הקולנועית, אפילו ברמתה הפשוטה ביותר, היא מרהיבה.

ספיישל ילדים רעים

"צ'ארלי שין ילד רע", שבת 17:15, ערוץ הביוגרפיה

לא על הצ'ארלי שין לבדו יעמוד אחר-הצהריים הזה, אלא גם על כמה ילדים רעים אחרים כמו קורטני לאב (15:45), ג'ניפר אניסטון (16:30) שאולי אינה ילדה רעה, אבל במשך שנים לא הצליחה להיגמל מהקנאה לבן-זוגה לשעבר בראד פיט, שנטש אותה לטובת אנג'לינה ג'ולי, ומקולי קאלקין (18:00), אותו ילד פלא שנשכח בבית. ובכל זאת, סיפורו של צ'ארלי שין, בנו של גיבור ההמלצה הקודמת, הוא מרתק במיוחד: ילד הפלא של הוליווד שהספיק לככב ב"אקדחים צעירים", ב"וול סטריט" ובסרטים מוצלחים אחרים בראשית הקריירה שלו, הלך ושקע במסע של הרס עצמי: סמים ואלכוהול בכמויות שיכולות לגרום למגירת התרופות של אסי דיין להיראות כמו חנות טבע, חתונות חפוזות, תקריות אלימות ומה לא. דווקא כשהיה נדמה ששין מצליח לצאת מהמצוקה, עם הסדרה "2 גברים וחצי" שמבוססת במידה רבה על חייו הפרועים, הוא שוב בעט בדלי, תקף את המפיקים, השמיע תיאוריות קשר אנטישמיות ופוטר משוברת הקופות (אל דאגה, הוא לא נותר מובטל זמן רב). צ'ארלי שין המוכשר הוא "ילד רע" אמיתי שהקורבן הראשון שלו הוא תמיד הוא עצמו, בסיפור חיים מרתק יותר מכל סרט או סדרה שבהם שיחק.