ה'פד' שולח מסר מרגיע לשווקים: רכישות האג"ח יימשכו

(עדכון) לפי הודעת ה'פד', הריבית תישאר אפסית והבנק המרכזי ימשיך לרכוש אג"ח מגובות משכנתאות וממשלתיות בהיקף של כ-85 מיליארד דולר מדי חודש

אפשר להירגע. הפדרל ריזרב החליט הערב (ד') להמשיך במדיניות הריבית האפסית ובתוכניות להקלה כמותית גם החודש, כך עולה מהודעה שפרסם הבנק המרכזי בתום פגישה בת יומיים של חברי ועדת השוק הפתוח.

לפי הודעת ה'פד', הריבית תישאר אפסית והבנק המרכזי ימשיך לרכוש אג"ח מגובות משכנתאות וממשלתיות בהיקף של כ-85 מיליארד דולר מדי חודש. זאת, ברקע לנתונים כלכליים פושרים שפורסמו היום ובשבועות האחרונים, בייחוד בשוק התעסוקה ובפעילות הייצור.

חברי ה'פד' שלחו מסר חד וברור בכל הנוגע להאטה או הגברה של קצב רכישות האג"ח. "ועדת השוק הפתוח מוכנה להגביר או להאט את קצב רכישות האג"ח, כדי לשמר מדיניות כמותית מתאימה לתחזיות הנוגעות לשוק העבודה ולשינויים באינפלציה", נכתב בהודעה.

עם זאת, בשוק הולכים וגוברים הקולות בקרב כלכלנים מומחים רבים, כי על הבנק המרכזי להאט או אפילו להפסיק את רכישות האג"ח, אשר תומכות בשוק באופן לא טבעי ועלולות לגרום גם להתפרצות אינפלציונית.

מאז פרץ משבר הסאב-פריים ב-2008, נזכיר, רכש הפדרל ריזרב איגרות חוב בהיקף של יותר מ-2.3 טריליון דולר, במסגרת 3 תוכניות הרחבה כמותית (QE) - אשר כללה רכישות אג"ח ממשלתיות. זאת, בנוסף לתוכנית "אופריישן טוויסט" אשר כללה שינוי בתמהיל איגרות החוב אשר ברשות ה'פד'.

כלכלני JP מורגן העריכו היום כי הפדרל ריזרב עשוי להכריז על צמצום היקף רכישות האג"ח להיקף של 50-60 מיליארד דולר מדי חודש, ולאחר מכן לחתוך את ההיקף ל-30 מיליארד דולר. "זה יהיה מספיק בשביל ליצור את האפקט לו מקווה ה'פד'", הם כותבים במזכר ללקוחות. "ומנגד, לא יגרום להשלכות כואבות מדי לשוק".