איך תשפיע עסקת אנדמול-קופרמן על שוק הטלוויזיה בישראל?

כניסת ענקית הטלוויזיה אנדמול לישראל היא אחד האירועים החשובים של השנה בעולם התקשורת ■ מי צפוי להרוויח, כיצד תגיב יצרנית התוכן הישראלית המובילה קשת, והאם תעשיית הפורמטים המקומית תזכה לתמיכה ולהסדרה רגולטורית?

כניסתה של ענקית הטלוויזיה אנדמול לישראל היא אחד האירועים החשובים של השנה בעולם התקשורת. לכאורה, רכשה אנדמול את חברת ההפקה קופרמן הפקות של אלעד קופרמן בהליך טבעי ושקט. אולם, למהלך הזה יש השלכות שאולי מוקדם להבחין בהן, אבל שורשיהן כבר מתארכים מזה תקופה מתחת לפני השטח.

בשנים האחרונות נמצאו בישראל מרבצי כישרון. תוכניות טלוויזיה ופורמטים שפותחו בישראל נדדו אל מעבר לים וקנו הצלחה, ממון וקהל מעריצים בשדה המקצועי.

לא הוקמה כאן ועדת ששינסקי שתחלק את הזכויות על היצירות הטלוויזיוניות בין מי שמאתר את הכישרון הזה, מי שמשקיע ומי שמפיץ. מי שהיה לו כוח בתעשייה המקומית גם כך, הייתה לו גם השליטה הכמעט מוחלטת באסדות התוכן.

היה זה רק עניין של זמן שגם הכוחות המשמעותיים בחו"ל ירצו חלק מהעושר הזה, שחשבנו עד עתה שהוא משאב לאומי השייך רק לנו, ואשר רק התעשייה המקומית יכולה ליהנות מיתרונותיו.

תחילה הייתה זו פרוזיבן הגרמנית, שרכשה לפני שנה נתחים מחברת ההפקה יולי אוגוסט, וכעת זו אנדמול, חברה שהשתקמה ממשבר כלכלי בשנים האחרונות וכעת מגלגלת מיליארדי דולרים ב-30 סניפיה ברחבי העולם.

סניפי החברות הגדולות האלה פועלים כאורגניזם אחד - מה שלומדים באירופה, מוטמע באופן מיידי גם באסיה. עכשיו לישראל יש זרוע משלה בגוף הגדול והדומיננטי הזה.

רק כתובת אחת בישראל

אנדמול לא מוכנה להיות רק חלק בקצה השרשרת שנהנית מהכישרון הישראלי לעשיית תוכן. היא רוצה להיות בכל השלבים של העשייה. באמצעות קופרמן (אנדמול ישראל) היא רוצה לפתח את הרעיונות, להלביש עליהם את חוכמת הארגון, להציע אותם למכירה לגוף משדר ישראלי או אחר ברחבי העולם, ואחרי השידור להפיץ את הפורמט ולהחזיר את הכסף על ההשקעה.

פרט לאמון המופלג שרוחשות החברות הגדולות האלה לעשייה המקומית, כניסתן יכולה לשנות את יחסי הכוחות בתוק השוק הישראלי. בעיקר יהיה מעניין לראות כיצד הדבר ישפיע על יחסי אלעד קופרמן וחברת החסות שלו לאורך זמן רב, זכיינית ערוץ 2 קשת.

בקשת אוהבים להיות אחראים על התהליך כולו. הזכיינית, שהקימה סניף בבריטניה, מבקשת להיות אחראית על ההפצה גם שם, פרט לפיתוח ולהליכי ההפקה. אנדמול הגדולה אומרת כעת לקשת, כמו גם לרשת, להוט, ל-yes ולערוץ 10: אתם רק תשדרו ותרוויחו מהכנסות הפרסום - כל היתר יהיה שלנו.

ההשפעה תהיה גם על שוק ההפקה. כעת לאנדמול, ואולי לחברות שיבואו בהמשך, תהיה רק כתובת אחת בישראל, שהיא "אנדמול בישראל". רק היא תהיה רשאית לעסוק בפורמטים שלה.

למרות שממדי החברה של קופרמן לא ישתנו, כוחה של חברת ההפקה צמח פי כמה. אם מסתכלים על שוק המפיקים, הכוח שלו צמח פי כמה. אם מסתכלים אל תוך העוגה וחלוקתה, ייתכן שכוחם של המפיקים האחרים קטן.

אנדמול יכולה להכניס לישראל ממון רב. במרכזי פיתוח תוכן, בהפקות חדשות שיעשירו את השוק, גם אם לא ישודרו כאן. אך הכניסה שלה בעיקר מאותתת לשוק הישראלי שהוא זקוק להסדרה בניהול הכוח וחלוקת הזכויות בין הגופים העוסקים כאן בתעשיית התוכן, ובכלל זה גם המדינה, שראוי שתעניק תמיכה ותדרוש הכנסות. במקרה הזה, זה מנוהל בידי חברת הפקה ישראלית שעשתה את זה. בסופו של דבר, זה יגיע לגמרי לידיים זרות.