דיווח: הפד הכין אסטרטגיה לסיום תוכנית רכישת האג"ח

על פי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" האסטרטגיה כוללת הפחתה הדרגתית בהיקף הרכישות

למרות שהודעת פדרל ריזרב מתחילת מאי פורשה כאיתות שתימשך המדיניות של רכישות אג"ח, כדי להאיץ את תהליך ההתאוששות הכלכלית, מסר בסוף השבוע "וול סטריט ג'ורנל", כי אנשי ה'פד' "ממפים" אסטרטגיה להפסקת הדרגתית של רכישת האגרות, אחד מעמודי התווך של תכנית ההרחבה הכמותית (QE). בחודשים שחלפו הזרימה רכישת האגרות למשק 85 מיליארד דולר בחודש.

גורמים בבנק המרכזי, שמצוטטים ב"וג'רנל", אומרים שהם מתכננים לקצץ את כמות אגרות החוב שרוכש הבנק, בסדרת "צעדים זהירים, ואולי הססניים". לדבריהם, הם יכווננו את הרכישות בהתאם למידת הביטחון שלהם בשוק העבודה ובהתנהלות האינפלציה בכל זמן נתון. אין עדיין החלטה סופית מתי יחל הקיצוץ ההדרגתי והדיונים על כך נמשכים.

החלטות ה'פד' מתי וכיצד תכווץ רכישת אגרות החוב מהווה כמובן מוקד עניין עצום לשווקים הפיננסיים. ובעוד שהאסטרטגיה שנדונה עתה ב'פד' מותירה בידיו גמישות רבה, ייתכן שהאסטרטגיה הזו אינה מתווה דרך ברורה ויציבה שלה מצפים השווקים על סמך ניסיון העבר, מעריך ה"ג'ורנל".

לדברי העיתון, ממקדים עתה אנשי ה'פד' את מאמציהם להבהיר את האסטרטגיה המתוכננת כדי שהשווקים לא יחטאו בתגובת יתר. כך, למשל, כלכלני ה'פד' רוצים להימנע מיצירת ציפיות שתהליך כיווץ הרכישות יהיה קבוע, אחיד ומתמשך כמו המדיניות שנקט הבנק המרכזי בין 2003 ל-2006. אז הועלו שערי הריביות לטווח קצר בשיעורים קבועים של רבע אחוז בכל אחת מ-17 הישיבות של ה'פד' לקביעת שערי הריבית בשלוש השנים האמורות.

"אני לא רוצה לעבור מהתמכרות להתנזרות בבת אחת" (ובאנגלית: I don’t want to go from wild turkey to cold turkey), אמר ל"ג'ורנל" ריצ'ארד פישר, נשיא זרוע פדרל ריזרב בדלאס, טקסאס. "אני חושב שאנו צריכים לשנות את המדינות בהדרגה". (פישר נמנה עם מחנה הניצים בבנק המרכזי, קבוצה שמסתייגת ממדיניות הכסף הקל של ה'פד').

שווקי המניות והאג"ח נסקו לאחר שפדרל ריזרב הודיע בספטמבר אשתקד על כוונתו להאיץ את תכנית רכישות האג"ח. המדדים העיקריים בוול סטריט רשמו שיאים בתום המסחר ביום ו'. החלטה פתאומית או מפתיעה לקטוע את התכנית הזו עלולה לגרום לירידות חדות בשווקים אלה. מנגד: דחיית ההחלטה לשים קץ לתכנית עלולה לגרום להתחממות יתר בשווקים.

נתוני התעסוקה לאפריל היו חלשים, מציין ה'ג'ורנל', ושיעור האינפלציה ירד מתחת לקו היעד של 2%. שתי ההתפתחויות האלה עשויות לאותת של'פד' יש מרחב תמרון גדול יותר להאצת הרכישות. אך, בה בעת, כלכלנים רבים בבנק המרכזי מאמינים שהתאוששות במשק עלתה על הפסים והם אינם מודאגים מהאפשרות של ירידה נוספת באינפלציה. על רקע זה, ניתן לפרש את ההצהרה שפרסם ה'פד' כתום המושב האחרון של ועדת השוק הפתוח (FOMC) כאיתות על כוונת הבנק המרכזי לנקוט גמישות בניהול תכניות התמרוץ הכלכלי.

צ'רלס פוזנר, נשיא זרוע ה'פד' בפילדלפיה, אמר לעיתון, כי נוסח ההודעה האחרונה של ה'פד' נועד "להזכיר לכולם" שלרשות הבנק המרכזי עומדת "חוגה, שניתן להזיז אותה לכיוון זה או לכיוון אחר". אבל, את החוגה הזו אפשר גם להשאיר במקומה. במילים אחרות: אנשי ה'פד' יכולים לכווץ את היקף הרכישות של אגרות החוב, ואחר אחר-כך להותיר את החוגה ללא תזוזה לפרק זמן מסוים כדי לבדוק איך מגיב על המשק על הכיווץ. הם יכולים להחליט על כמה כיווצים, זה אחר זה. לחלופין, הם יכולים להחליט על הגדלת היקף הרכישות אם יתעוררו חששות לגבי צמיחת הכלכלה. בקיצור: גמישות.

הדיווח ב"ג'ורנל" על אפשרות של צמצום הדרגתי של רכישות אג"ח אינו צריך לבוא כהפתעה מוחלטת לוול סטריט. כלכלני ג'.פ. מורגן העריכו בתחילת מאי, שפדרל ריזרב עשוי להכריז על צמצום רכישות האג"ח לרמה של 50 מיליארד דולר עד 60 מיליארד דולר בחודש, ואחר לכווץ את ההיקף לרמה של 30 מיליארד בחודש. "זה יהיה מספיק כדי ליצור את האפקט שה'פד' מקווה ליצור, ובה בעת, התנהלות כזו לא תגרום להשלכות מכאיבות לשוק".