רפורמה בטלוויזיה: פרטנר וסלקום ירכשו ערוצים מ-yes והוט

שר התקשורת גלעד ארדן הצליח להעביר סדרה של רפורמות בחוק ההסדרים ■ ייערך מכרז להפעלת הטלוויזיה הדיגיטלית, והזוכה יוכל להחליט לאפיין את שידוריו לפי נושאים, שבהם יותר לפרסם או לגבות תשלום עבור הצפייה

שר התקשורת גלעד ארדן הצליח, ביחד עם משרד האוצר, להעביר סדרה של רפורמות בתקציב המדינה בחוק ההסדרים. מדובר על שורה של שינויים, שבין המרכזיים ביניהם הוא ההחלטה לאפשר לשר התקשורת לחייב את פרטנר והוט למכור חבילה צרה של שידורים גם לגופים שרוצים להיכנס לתחרות בשוק התקשורת הקווית והם נעדרי תשתית קווית. שינוי מהותי נוסף שעבר הוא הסכמה עם האוצר למינוי מדען ראשי למשרד התקשורת.

הרפורמה החשובה בנושא השידורים שקשורה גם לנושא התחרות בשוק התקשורת הקווית, מורכבת מכמה סעיפים שבראשם טיפול בחבילה הצרה של השידורים המשווקת על-ידי yes והוט, והענקת סמכות לארדן להוריד את מחירה או להתערב בהרכב השידורים שבה. ארדן קיבל גם סמכות לחייב את הוט ו-yes למכור את החבילה הצרה למי שרוצה להיכנס לשוק הטלוויזיה ולהתחרות בשוק הקווי.

למה הכוונה? חברת תקשורת כלשהי שרוצה להיכנס לתחום הטלוויזיה, תוכל להיהפך למשווקת של חבילת שידורים של הוט או yes. היא תוכל לרכוש חבילת ערוצים במחיר שיאשר או יכפה השר, והיא מצידה תוכל להוסיף על החבילה ערוצים משלה ולארוז אותה על מנת לשווקה ללקוחותיה.

הרפורמה נדרשת משום שכל שחקן שרוצה להתחרות מול הוט או בזק, יידרש לספק שירות טלוויזיה ללקוחותיו בנוסף לאינטרנט ולטלפוניה. הטלוויזיה היא המרכיב היקר ביותר בחבילה ולכן בלי פתרון בתחום הטלוויזיה שחקנים חדשים יתקשו להיכנס לתחום הקווי. הכוונה היא בעיקר לפרטנר או סלקום שרוצות להיכנס לתחרות בתחום הקווי ולספק ללקוחותיהן גם שירות טלוויזיה.

בנוסף, הצליח ארדן לגייס תקנים למשרד התקשורת וביניהם תקן למדען ראשי למשרד. מדובר בתקן חשוב שאם יידעו לנצלו כראוי עשוי ואמור לסייע למשרד לגבש אסטרטגיה ארוכת טווח. בנוסף גדל תקציב המשרד במעט והוספו לו תקנים.

עוד סוכם כי השליטה בוועדת התדרים בראשות משרד התקשורת תהיה בידי המגזר האזרחי. למה הכוונה? היום בעקבות שינוי שעבר בתקופתו של שר התקשורת הקודם אריאל אטיאס, השתנה הרכב וועדת התדרים כך שהשליטה בוועדה הייתה למעשה בידי המגזר הבטחוני שהיה לו רוב בוועדה. עכשיו הוחלט לתקן זאת ונציג האוצר בוועדה הפך להיות חבר בה במקום משקיף ובמקרה של תיקו בין חברי הוועדה הקול שיכריע יהיה נתון ליו"ר הוועדה שבראשה עומד סמנכ"ל ספקטרום במשרד התקשורת.

בנושא שידורי הטלוויזיה הדיגיטלית (DTT) אושרה הרחבת מספר הערוצים כך שניתן יהיה להקים ערוץ נושאי שישודר באמצעות ה-DTT. לצורך כך ייערך מכרז שהזוכה בו יחליט לאחר זכייתו, לאיזה נושא מהנושאים המפורטים להלן יוקדשו לפחות 75% משידוריו:

א) ספורט

ב) ילדים

ג) סרטים

ד) טבע

ה) סדרות

ו) דוקומנטרי

ז) תרבות

ח) חדשות

עוד נקבע כי הזוכה במכרז שמשדר ערוץ נושאי יהיה רשאי לממן את שידוריו באמצעות שידורי פרסומת, למעט ערוץ ילדים, או באמצעות גביית תשלום בעד קליטת שידוריו של אותו ערוץ.