כתב אישום: הזמר משה פרץ העלים מס בהיקף של כמיליון שקל

הזמר הים-התיכוני הפופולרי והמצליח ואמרגנו אמנון זינדני מואשמים כי לא דיווחו לרשויות המס על חלק מההכנסות מהופעות בשנים 2007-2009, ואילו על חלק אחר הוציאו חשבוניות מס המשקפות רק חלק מהתמורה שהתקבלה

‏‎‎‏"האקס פקטור" של משה פרץ: הבוקר (ד'), יום לאחר שנודע כי כוכב הזמר הים-תיכוני משה פרץ עוזב את התוכניות "בית-ספר למוסיקה" ו"כוכב נולד" ומצטרף לתוכנית "אקס פקטור" ישראל, הוגש נגד הזמר המצליח כתב אישום בגין העלמות מס בהיקף של כמיליון שקל.

‏רשות המסים הגישה הבוקר לבית משפט השלום ברמלה כתבי אישום כנגד הזמר משה פרץ ואמרגנו אמנון זינדני בגין עבירות של אי-דיווח על הכנסות מהופעות במשך כשנתיים, בהגשת דיווחים כוזבים למע"מ ולמס הכנסה במטרה להתחמק ממס, בניהול ספרים כוזבים ובשימוש במירמה, עורמה ותחבולה.

בכתבי האישום, שהגיש עו"ד לירון וקנין מהמחלקה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המסים, נטען כי בשנים 2007-2009 פעלו השניים במטרה לרמות ולהונות את רשויות המס ולהתחמק מתשלומי מע"מ ומס הכנסה בהם היו חייבים.

‏מכתב האישום עולה כי פרץ וזינדני ניהלו ביחד עסק אמרגנות והפקת אירועים, שבמסגרתו עבד פרץ כשכיר והופיע כזמר באירועים שונים.

את העלמות המס לכאורה ביצע פרץ באופן הבא: פרץ נרשם כשכיר בעסק שהקים עם אמרגנו וקיבל את חלקו מהכנסות העסק, בין היתר בתשלומים בהתאם לתלושי שכר שהופקו על-שם העסק.

לפי חוק, פרץ, יחד עם זינדני, היו אמורים להוציא בגין התמורה שנתקבלה עבור העסקאות חשבוניות מס על-שם העסק, לדווח עליהן למנהל מע"מ ולשלם את המס הנובע מהן - אך בפועל בגין חלק מההופעות לא הוציאו השניים חשבוניות מס כלל; ובגין חלק אחר הוציאו חשבוניות מס "מונמכות", על סכומים ששיקפו רק חלק מהתמורה שהתקבלה.

בכתב האישום נטען כי הסכום אותו העלימו השניים מרשויות המס בדרכים אלה עומד על סך של 1,005,412 שקל.

שימוש בחשבוניות פיקטיביות

בנוסף נטען כי פרץ יחד עם זינדני השמיטו מדוחות העסק התקופתיים שהוגשו למנהל מע"מ את ההכנסות שהעלימו, רשמו בכזב את החשבוניות המונמכות בספרי הנהלת החשבונות של העסק וכללו את החשבוניות "המונמכות" בדוחות העסק התקופתיים שהוגשו למנהל מע"מ.

בנוסף מואשם זינדני, בכתב אישום נפרד, כי בשנת 2010 השמיט הכנסות נוספות ועשה שימוש בחשבוניות פיקטיביות במטרה להתחמק מתשלום מס.

‏כתבי האישום הוגשו בעקבות חקירה שניהל משרד חקירות מכס ומע"מ ירושלים ומשרד פקיד שומה חקירות ירושלים ברשות המסים כנגד פרץ וזינדני. החקירה, שהחלה כסמויה, בעקבות מידע שהתקבל לפיו השניים אינם מדווחים על מלוא הכנסותיהם, הפכה גלויה באוגוסט 2010 עם מעצרם ושחרורם בתנאים של פרץ ואמרגנו.

‎‎‏‎‎זמרים על המוקד: "פרויקט" האמנים של רשות המסים

משה פרץ לא לבד. במהלך 2010-2011 נחקרו ברשות המסים מספר זמרים מז'אנר הזמר הים-תיכוני. טרם מעצרו של משה פרץ, במארס 2010, נעצר גם הזמר קובי פרץ בחשד להשמטת הכנסות מהופעות במיליוני שקלים בסיוע אמרגנו.

החקירה בעניינו של קובי פרץ טרם הסתיימה, אך ההערכות הן כי בקרוב יוגש גם נגדו כתב אישום בגין העלמות מס של מיליוני שקלים. ‏

כבר בשלבים המוקדמים של החקירה הסכים יוחאי יעיש, אמרגנו ומנהלו האישי לשעבר של קובי פרץ, לשמש עד מדינה נגדו בפרשה.

‏לאחרונה, במסגרת עדות שמסר הזמר קובי פרץ במשפטו של דוד ואנונו (בכיר לשעבר ברשות המסים שהורשע בלקיחת שוחד מנישומים בתמורה להטבות מס אשר שמו נקשר גם לפרשת ההעלמות לכאורה של קובי פרץ), אמר הזמר: "אף פעם לא התעסקתי עם כספים, לא עם ספרים, לא עם הופעות, אני יודע לבוא לשיר". לדברי פרץ, אמרגנו היה זה שהעלים את הכספים.

‏המעצרים והחקירות נגד האמנים היו חלק מתכנית מכוונת של הרשות להילחם בהון השחור שמסתתר מאחורי במות המופעים. בראשית 2010 חשף "גלובס" את "פרויקט האמנים" של רשות המסים, במסגרתו בשנים 2009 ו-2010 הציבה הרשות לעצמה כיעד לבחון את כל הנושא של האמנים, הכנסותיהם והוצאותיהם. הוקצו לכך משאבי מודיעין רבים, ונפתחו חקירות סמויות נגד מספר אמנים.

עולם עם הרבה"תחמנויות"

ברשות המסים הבינו כי בעולמם של האמנים, שמופיעים באולמות אירועים, בקיסריה, בהיכלי התרבות ובחו"ל - אין מיתון, אבל יש הרבה מקום ל"תחמנויות" - כהגדרת גורם ברשות, שהצהיר אז כי הם מתכוונים לחשוף את כולם.

במשך חודשים אספה הרשות מודיעין מקיף על מספר אמנים, החל מאיסוף הפרסומים על הופעותיהם, דרך בדיקת הזמנות ההופעות באולמות האירועים ברחבי הארץ ואיסוף חשבוניות המס מאמרגנים שונים - וכלה בהצלבת הדיווחים של האמנים מול הדיווחים שהגישו המלווים שלהם - נגנים, עובדי במה ועוד.

הגורם מסר אז ל"גלובס" כי מתנהלות מספר חקירות סמויות נגד אמנים מובילים, וכי ובקרוב ייחשפו עוד אמנים שחשודים בעבירות מס בהיקפים משמעותיים.

מאוחר יותר, בינואר 2011, נעצר ונחקר גם הזמר אייל גולן בחשד להעלמת הכנסות בסך למעלה ממיליון שקל. גולן נחקר במחלקת חקירת מע"מ ירושלים של רשות המסים, בחשד כי לא דיווח, באמצעות חברת ההפקות "ליאם" שבבעלותו, על חלק מהכנסותיו מהופעות באירועים פרטיים. במסגרת החקירה הסמויה, כך דיווחה רשות המסים, נאספו ראיות שחזקו את החשדות נגדו.‏

ברשות המסים ניהלו מאוחר יותר חקירה נוספת נגד הזמר ישי לוי.

כתב אישום בשיא ההצלחה

‎‎משה פרץ (30) נמצא בשיא הקריירה שלו ונמנה כיום עם הזמרים המצליחים והמבוקשים ביותר בארץ. בשנתיים האחרונות שפט פרץ בתוכנית הריאליטי "בית-ספר למוסיקה" של זכיינית ערוץ 2 קשת, ובשנה שעברה אף הצטרף לשולחן השופטים של "כוכב נולד" עתירת הרייטינג.

‏רק השבוע פורסם כי פרץ "עורק" לזכיינת ערוץ 2 רשת וישתתף כשופט בתכנית "אקס פקטור" הישראלית, שתעלה בקרוב. מפרסומים שונים עולה כי בתמורה לעזיבתו את הזכיינית המצליחה קשת יקבל פרץ מרשת שכר של מאות אלפי שקלים.

‏פרץ זמר, מלחין וכותב, זוכה "פרס אקו"ם" בתחום המוזיקה (2010), נולד וגדל בטבריה. בילדותו שר כפייטן בבית-כנסת, בצבא שירת בלהקת פיקוד צפון, ואת אלבומו הראשון הוציא בשנת 2004, ומאז הוציא חמישה אלבומים מצליחים: "מביט אל המרומים", "אש", "אלייך", "מהשמיים" והאלבום האחרון "זיקוקים".

‏לפני מספר שנים פרץ הזמר אל לב הרייטינג בתוכנית "רוקדים עם כוכבים", ובהמשך הצטרף כאמור כשופט בתוכניות "כוכב נולד" ו"בית-ספר למוסיקה" של קשת. לפני 10 ימים חגג פרץ יום הולדת 30, ובעוד כחודשיים הוא עתיד להתחתן עם בת זוגו ירדן גוזלן.