קורבנות ערן מזרחי: כך שוכנענו לשרוף כספי פנסיה וחסכונות

ל', שגררה גם את אימה ניצולת השואה להשקיע אצל ערן מזרחי ■ מ', שקרס כלכלית ועובד היום כמחלק עיתונים ■ העדויות שכל משקיע חייב לקרוא

עדויותיהם של 4 מקורבנותיו של ערן מזרחי, "המיידוף מסביון" שהורשע בחודש שעבר במירמה בהיקף של כ-57 מיליון שקל, נחשפו היום (ה') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשלב הטיעונים לעונש במשפטו - ובהן סיפורים קורעי-לב על האנשים שהשקיעו את מיטב כספם וחסכונותיהם אצל מזרחי, ונפלו.

להלן עיקר 4 העדויות של הקורבנות, ששמם נאסר לפרסום, וכמו כן עדותו של כונס הנכסים עו"ד איתן ארז:

■ ל', אם לשתי בנות, סיפרה כי מזרחי גנב ממנה יותר מ-500 אלף שקל: "הייתה לי דירה קטנה עוד מהתקופה שהייתי רווקה. בעלי ואני גרנו בדירה שכורה. מכרתי את הדירה הקטנה, ורציתי לקנות דירה גדולה יותר ב-2007, אבל הכסף לא הספיק. היו לי אז 300 אלף שקל. ערן היה בן-בית אצלנו. שיתפתי אותו בהתלבטות, והוא הציע לי להשקיע בעסק שלו, ואמר שתוך 5 שנים אגיע לסכום לדירה.

"העברתי לו את הכסף, ואמי נתנה לי עוד 300 אלף שקל שהיו אמורים לשמש אותה לטיפולים סיעודיים בעתיד... אמי אלמנה זקנה, ניצולת שואה. בהתחלה נתתי לו 250 אלף שקל, ולאחר מכן העברתי עוד 63 אלף שקל מעורך דין ו-20 אלף שקל שחסכתי מהבת-מצווה של הבנות - ובנוסף 300 אלף שקל של אמי.

"בשנה האחרונה ערן נתן לי אסמכתא שיש לי 1.7 מיליון שקל, ושאפשר להתחיל לחפש דירה. ב-2009 פרצה אצלי מחלת הסרטן בפעם השנייה, והפסקתי לעבוד בגלל טיפולים קשים. ערן היה שותף לכל המצב הזה, הוא ייעץ, וסמכנו עליו. היה אמון מושלם, הוא שידר יושר".

ל' מספרת כי כשרצתה את הכספים בחזרה, מזרחי התחמק, ובסופו של דבר כל ההשקעה ירדה לטימיון. לטענתה, "קיבלתי טראומה... התגלתה לי שוב המחלה".

■ עו"ד איתן ארז, כונס הנכסים של מזרחי, אמנם לא נפל קורבן למעלליו של "המיידוף מסביון", אך פירט כעד תביעה אודות הנכסים שנמצאו בביתו של מזרחי:

"בית המגורים של הנאשם ורעייתו נמכר ב-10.4 מיליון שקל... תכשיטים ב-430 אלף שקל נעלמו... ביצענו חקירה באמצעות חוקר פרטי, והתברר כי הנאשם ורעייתו חיו ברמת חיים גבוהה מאוד - נסעו לחופשה באיים המלדיביים בעלות של 1,000 דולר ליום, שכללה הזמנת שף פרטי לחדר.

"בביתו של הנאשם בסביון היה מקרר בשווי 35 אלף שקל, ציוד אלקטרוניקה בידורית ב-200 אלף שקל, 300 בקבוקי יין כשכל בקבוק עולה 800 שקל, 4 מכוניות, סוסים, מטפלות, תכולת בית בשווי 2.5 מיליון שקל, כשהרוב נעלם".

■ ר', גרושה ואם לשתי בנות, פקידה בסוכנות ביטוח, סיפרה כי מזרחי גנב את הירושה של בנותיה: "הנאשם גנב ממני 100 אלף שקל; מקור הכסף הוא פטירת הגרוש שלי כירושה לבנות שלי... ערן אמר שיסכים לקבל אותי, למרות שאינו מקבל בדרך-כלל פחות מ-100 אלף דולר.

"הוא התנה זאת בכך שאשקיע 100 אלף שקל, אז לקחתי הלוואה של 50 אלף שקל... זה היה בסמוך לנפילה. הנאשם שיקר לי ונתן לי הרגשה שהוא דואג לי. אני עדיין משלמת את ההלוואות, רמת חיי ירדה, אין לי כסף למורים פרטיים לבנות שצריכות לעבור מבחני בגרות".

■ מ', בן 39, אב ל-3 ילדים קטנים, סיפר: "הכרתי את מזרחי ב-2011 במפגש עם חברים. הוא סיפר לי על עצמו, והבנתי שהוא עושה יופי של כסף. החלטתי להשקיע את כל חסכונותיי - 350 אלף שקל. הוא נתן לנו חוזה לחתום עליו ואמר שאין סיכון, מקסימום 5%, ואם זה קורה הוא יתקשר אלינו לשאול מה לעשות. קיבלנו דוחות יפים על רווחים - 3%.

"הנאשם גנב ממני יותר מ-1.65 מיליון שקל; בשלב ראשון חסכונות שלי ושל הילדים, אחר-כך מכרתי את הבית שלי בעידודו. הוא התקשר לאשתי ואמר לה שאנחנו עושים צעד נכון ושהיא תהיה מסודרת, וכל חודש הוא שלח לנו דוחות יפים. הוא התקשר למתווכת למצוא לי דירה בשכירות.

"בשלב מאוחר יותר התחלתי לחשוש. הוא הביא אותי אליו הביתה, וילה עם בריכה, מטפלות, נתן לי ערבות אישית על הבית שלו כדי שאהיה רגוע, וכך השתיק אותי לכמה חודשים. מדי פעם אמרתי לו שאני לא רגוע ושאני רוצה לקנות דירה, והוא אמר לי שלא אעשה את הטעות, ושהוא ייתן לי כסף לקנות. ביקשתי 50 אלף דולר, והוא לא נתן. אמר לי שהוא סגר את הכסף לחצי שנה... מהרגע ששמעתי שהכסף נגנב, מצבי הידרדר... נכנסתי לדיכאון, אני מטופל בתרופות, ירדתי במשקל".

■ מ', בן 41, נשוי ואב לשתי בנות, סיפר כי מזרחי גנב ממנו 140 אלף שקל, וכי גם הוא מכר את דירתו: "מקור הכסף היה מדירה שהייתה ברשותי בראשון-לציון, שנמכרה במטרה לתת לו להשקיע. הוא ידע שזו המטרה.

"יש לנו קשר משפחתי רחוק, שמעתי עליו מדודתי שמושקעת אצלו, ולאור ההצלחה שהיא סיפרה לי על הסכומים הגבוהים - החלטתי להשקיע. הוא אמר שלא אפסיד יותר מ-5% ולא יותר מ-1% לחודש, כך שבמקרה שאפסיד אקבל עדכון על כך".

מ' השקיע בסך-הכול 510 אלף שקל אצל מזרחי - וקיבל בחזרה 300 אלף שקל.

"היום אני חי בשכירות, משלם הלוואות, מצבי הנפשי לא פשוט, נזקקתי לשירותי הרווחה במקום עבודתי, ואני מקבל עזרה כדי לשרוד", המשיך מ'. "הבנות שלי לא מודעות לכלום, קשה לי עם זה ביום-יום. אחותי מכרה דירה והשקיעה את הכספים אצל ערן. כשאבי ראה זאת הוא החליט להשקיע את כל כספי הפיצויים שלו ואת חסכונותיו, וכך עשה, ועוד כמה בני משפחה הצטרפו לערן. חברים ששאלו אותי על ערן הצטרפו אליו לאור האמון בדבריי על ערן... אני מחלק עיתונים כדי להתקיים".