מחזיקים בפנסיה תקציבית? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

כ-500 אלף עובדים במשרדים ציבוריים הינם בעל זכויות בפנסיה תקציבית ■ מחזיקים בפנסיה כזו? הנה כמה טיפים שכדאי לכם להכיר

נכון להיום כ-500 אלף עובדים במשרדים ציבוריים הינם בעל זכויות בפנסיה תקציבית.

בין העובדים אשר נמנים מהסקטור הציבורי והשייכים לפנסיה התקציבית, נמצאים עובדי מדינה במשרדים ממשלתיים, עובדי המוסד לביטוח לאומי, עובדי מס הכנסה, עובדי רשות שדות התעופה עובדי עיריות, מורים, עובדי חברת החשמל, עובדי רשות הנמלים, שוטרים עובדי שירות בתי הסוהר וכיוצ"ב. לטענת פקידי האוצר, הפנסיה התקציבית היא ההוצאה הגדולה ביותר של תקציב האוצר.

עו"ד אייל פייפר, ממשרד פייפר-כהן, מומחה לתביעות מול חברות הביטוח וביטוח לאומי, מציין כי" מתוך מחקר שנערך במשרד בקרב 250 לקוחות שפנו לייעוץ בעניין זכויות בעניין אבדן כושר עבודה וזכויות לפנסיה, עלה כי רק 34% מכלל הנשאלים מודעים לזכויותיהם בפנסיה התקציבית".

לדברי פייפר, ישנם מספר עקרונות בסיסיים שצריך כל בעל פנסיה תקציבית לדעת.

■ מהו החיסרון העיקרי בפנסיה התקציבית?

הביטוח בפנסיה התקציבית הוא לא על כל רכיבי השכר. קיימים רכיבי שכר שונים כגון שכר יסוד, השתלמות מקצועיות, גמול השתלמות, אשר מהווים את הבסיס הקובע לחישוב במקרה של מימוש זכויות, אשר נחשבים כרכיבים קובעים לפנסיה.

"לא אחת נוצר מצב אבסורדי שבו עובד אשר משכורתו החודשית עומדת על 11,000 שקל, ונקבעו לו 50% נכות רפואית יפוצה על אי יכולתו לעבוד, ב-4,000 שקל בלבד, שכן לא כל רכיבי השכר מוכרים לפנסיה", מסביר פייפר. "יש לציין כי על מנת שעובד יהיה זכאי לקצבת נכות עליו לעבוד במקום העבודה במשך 5 שנים, שאם לא כן, אין לו זכאות לאבדן כושר עבודה".

■ כיצד מוגדר בקרן הפנסיה סעיף אבדן כושר העבודה?

הפיצוי בשל אי כושרו של העובד לעבוד ניתן לעובד אם מיצה את מכסת ימי המחלה במלואם. כל עוד העובד לא מיצה את מכסת ימי המחלה העומדים ברשותו, אין לו זכאות לקצבת נכות.

"על הוועדות הרפואיות לקבוע כי העובד אינו כשיר לעבודתו ו/או לכל עבודה אחרת, וכן לקבוע לעובד אחוזי נכות", אומר פייפר. "על מנת שהעובד יהיה זכאי לקצבת נכות, על הוועדות הרפואיות לקבוע כי לעובד 50% אחוזי נכות רפואית בשל בעיותיו הרפואיות".

■ הבעייתיות בביטוח אבדן כושר עבודה בפנסיה תקציבית

על מנת להיות זכאי לקצבת נכות, על הוועדות לקבוע כי העובד אינו כשיר לעבוד בעבודתו ו/או בכל עבודה אחרת המתאימה להכשרתו. קביעת הוועדות נקבעת על פי אחוזי נכות. לא אחת קשה מאוד להגיע לרף הנכות המזכה בקצבת נכות - 50%, שכן רק בעלי בעיות רפואיות קשות יהי יכולים להיכנס למעגל הזכאים לקצבה.

פייפר מספר: "באחד המקרים בהם טיפל המשרד, נפצע שרת בבית הספר אשר היה עובד עירייה, בכתף ובכף ידו. לאחר התאונה סבל מכאבי ראש, בעיות בכתף ובעיות ביד אשר הלכו והחמירו מידי יום.

"לשרת הייתה מכסת ימי מחלה של שנתיים וחצי ורופאיו אשר טיפלו בו, המליצו לו שלא לשוב מעגל העבודה. לאחר שהשרת מיצה את מכסת ימי המחלה התקשה לשוב למעגל העבודה בשל הכאבים הקשים בכתף וכן בשל חוסר היכולת לתפקד עם יד אחת.

"לאחר התאונה, עקב העובדה שהשרת נאלץ להפסיק עבודתו כתוצאה מבעיות רפואיות, הוא החל לסבול מבעיות נפשיות שכללו תסכול רב, עצבנות יתר, חוסר שינה בלילות, חווה תחושת מצוקה קשה אשר גרמה לו לצעוק על אנשים ללא סיבה ותסמינים נוספים אשר הלכו והחריפו עם הזמן.

"השרת ניגש לוועדות רפואיות במשרד הבריאות שם קבעו הרופאים אשר בדקו את מצבו הרפואי כי הוא כשיר לעבודה. נקבע, כי אמנם השרת אינו יכול לעבוד כשרת אולם הוא יכול לעבוד בעבודה מנהלית אחרת בעירייה.

"השרת קיבל את הבשורה בייאוש רב שכן כתוצאה ממצבו הרפואי הוא הסתגר בביתו, נמנע מיצירת קשרים עם אנשים אלא בצורה בסיסית, ואף התקשה לנהוג. השרת הגיש ערעור. בערעור התהפכה ההחלטה והרופאים אשר קבעו כי עקב מצבו הרפואי השרת אינו כשיר לעבודתו הן כשרת והן בעבודה מנהלית.

"למרבה הצער, הסאגה לא הסתיימה כאשר החלטה זו ניתנה כנכות זמנית למשך שנה. בתום שנה זו ועדות רפואיות קבעו שוב, כי השרת יכול לשוב לעבוד בעבודות מנהליות, תוך התעלמות ממסמכים אשר העידו כי מצבו הנפשי לא השתפר.

"השרת חש תחושת תסכול עמוקה, נכנס לדיכאון ולא ידע מה לעשות. לבסוף פנה למשרד אשר הגיש עבורו ערר. בערר התקבלו מלוא טענותיו ונקבע, כי בשל בעיות רפואיות ונפשיות לשרת אי כושר עבודה מלא. לצערנו, מקרה זה אינו המקרה היחיד בו נדחות תביעות לתשלום קצבאות של עמיתי הקרנות".

■ מהו הפיצוי המשולם לי בעת אי כושר?

הפיצוי נקבע לפי דרגות השכר המוכרות לפנסיה. רק חלק מרכיבי השכר מוכרים. למשל בין יתר הרכיבים המוכרים לפנסיה שכר משולב, תוספות שכר, גמול תואר, גמול השתלמות. שעות נוספות ופרימות אשר מהוות בסיס משמעותי משכר של עובדים רבים אינם מוכרים כקובעים לפנסיה.

■ מהי תקופת המתנה?

בדרך-כלל רוב קרנות הפנסיה לא מפצות את החברים בהם בפיצוי כספי בגין אי כושרם לעבוד בעבור 90 ימי אי הכושר הראשונים.

■ האם אוכל לקבל כספים בנוסף לכספים מהמוסד לביטוח לאומי?

בהחלט. ניתן לקבל קצבת נכות מהפנסיה התקציבית ובמקביל ניתן לקבל קצבת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי. על כן, מומלץ להגיש את שתי התביעות במקביל.

"קביעת אחוזי נכות על ידי הוועדות במוסד לביטוח לאומי עשויה לסייע לך בוועדות הרפואיות במשרד הבריאות", מסביר פייפר.