שר השיכון: למדינה חסר כסף? שתקח ממקום אחר, לא מהדיור

דיון סוער בוועדת הכלכלה על ביטול המענקים לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה ■ יצחק ועקנין מש"ס: "שר האוצר לפיד הוא טירון שלא יודע כלום. באוצר עובדים עליו, עושים עליו סיבוב"

דיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא ביטול המענקים לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה. יוזם הדיון, חבר הכנסת איציק שמולי, הביע תמיהה על תנאי המעבר הלא סבירים שנקבעו ואמר שאסור לממשלה להפקיר את מי שכבר התחייב לרכוש דירה על סמך המענק.

"מצפים שיוציאו היתר בנייה בחודש. מישהו פעם ראה היתר בנייה שיצא בחודש? אני לא אוהב את ההחלטה העקרונית שהתקבלה, אבל זו ההחלטה. אבל מי שכבר הלך לרכוש דירה בפריפריה והמדינה הבטיחה לו מענק, צריך לקבל אותו. אסור לנו לזוז עשירית האחוז מההתחייבות שנתנו לרוכשים בפריפריה".

גם חבר הכנסת יצחק ועקנין מש"ס תקף את החלטת הממשלה ואת שר האוצר בפרט: "זו בושה וחרפה לממשלה. הזוגות הצעירים נמקים היום ולא יכולים לרכוש דירה. אנחנו הבאנו את החוק, עברנו מדורי גיהנום מול האוצר, הם ניסו לשכנע אותנו לפתרונות אחרים, אבל בסופו של דבר זה עבר. ועכשיו, יש שר אוצר טירון שלא יודע כלום. הוא אמר ואומר דברים מסויימים על מצוקת הדיור ועושה עכשיו בדיוק ההיפך. באוצר עובדים עליו, עושים עליו סיבוב. אני מכיר אתכם ואת כל ההצגות, ומדובר במי שעומד בראש קבינט הדיור. מה תציעו לזוגות הצעירים?", הוא תהה.

במקביל, חברי הכנסת ורוכשי דירות וחברי קבוצות רכישה בחריש ומקומות אחרים בפריפריה דיברו בדיון על המצב שנוצר. איריס הרפז קיי, יוזמת המאבק וחברת קבוצת רכישה בחריש: "אני מצפה לדבר הכי בסיסי - שיעמדו במילה שנתנו לי.

"אני שומעת על תוכניות לשכירות, דיור בר השגה. למה שאאמין לכל זה אחרי שביטלו לי מענק שהייתי צריכה לקבל בצורה רטרואקטיבית? זו בעיה קשה של אמון, זה חלק מהכרטיס בזכותו נכנסה המפלגה של שר האוצר יאיר לפיד לכנסת. זה סמל של התנערות של 'יש עתיד' ו'הבית היהודי' מהבוחרים שלהם. אם המפלגות יחליטו שהן רוצות לשנות את המצב, הן יכולות לעשות את זה היום".

רונן וייל, סמנכ"ל באמונה המנהלת קבוצות רכישה בחריש: "הוראות המעבר אינן ישימות, חייבים לתת ארכה נורמלית. ניהלתי התכתבות עם מיקי לוי, סגן שר האוצר, והוא הסביר שכמו קבוצת רכישה לוקחת סיכון, אנשים צריכים לקחת בחשבון שגם המדינה לא תעמוד בהבטחה שלה. אני לא חושב שזה צריך להיות כך - הבטיחו לאנשים כספים שעל סמך ההבטחה הזו הם רכשו את הקרקע".

ואיפה שר האוצר?

יו"ר הוועדה, אבישי ברוורמן פנה לנציג האוצר ואמר: "אני אשמח ששר האוצר יבוא לוועדה. עם כל הכבוד לראובן קוגן( סגן ראש אגף תקציבים באוצר - א.ח), הוא לא שר האוצר. הציבור לא בחר אותו, הציבור בחר ביאיר לפיד. אנחנו מבינים מכם שהתוכנית היא כישלון. מדוע היא לא הצליחה? באותו הזמן, דוח בנק ישראל דווקא סבור שהיא כן הצליחה. האם זו עז?"

לדברי קוגן, "התווכחנו עם ש"ס על הצעת החוק. חשבנו מלכתחילה שהמענקים לא נותנים פיתרון לבעיה ואנשים לא מקבלים החלטה לעבור לפריפריה בעזרת מענק של 50 או 60 אלף שקל. בסופו של דבר הגענו לסיכום והתייחסנו לזה כפיילוט, ונקבע שאחרי שנתיים נדון בו שוב. הפרמטרים היו היקף עסקאות והגירה שלילית או חיובית ביישובים המדוברים. עשינו ניתוח של השנה וחצי של המענקים, גילינו שבסופו של דבר המענקים נלקחו איפה שהיו שיווקים - סביב 11% מימושים למענק. לא נתפס כאטרקטיבי בעיני הציבור הישראלי".

ברוורמן: "היישוב חריש שנים לא הצליח להתפתח. הממשלה הביאה מענקים ופתאום באים אלפים. זו לא הצלחה? משרד השיכון מראה נתונים אחרים ממה שאתה מציג. הרבה יותר מ-11%".

קוגן: "חריש זו הצלחה של שיווק. הושקעו 120 מיליון שקל לתשתיות ללא דורש. עשו הרבה טעויות בדרך. המשמעות היא שהשיווק הנוכחי הצליח ולא בזכות המענקים. זה הצליח בגלל שחריש הפכה לנגישה בגלל כביש 6, בגלל שהציעו דירות זולות מכל האזור הקרוב. נתוני הביצוע של המענקים מראים שהם לא גרמו לפריחה - הוראות המעבר שונו. בהתחלה התייחסנו לזכות שלנו להפסיק את המענקים באופן מיידי, יש כאן חיסכון כספי של 250 מיליון שקל, אבל הוראות המעבר גובשו כדי לתת פיתרון למי שכבר החל בתהליך".

חבר הכנסת אריאל אטיאס, לשעבר שר הבינוי והשיכון: "זה דיון פוליטי, לא כלכלי. דיון כלכלי עושים עם האוצר, תן לי כאן ותן לי שם. ההחלטה על המענקים מתייחסת לבנייה חדשה ודירה ראשונה - בגלל זה אין משמעות עד היתר בנייה, ובגלל זה אי אפשר למדוד את זה בשנה וחצי.

"העסק רק מתחיל עכשיו לקבל הטמעה. גם ככה התחלות הבנייה בפריפריה לא גדולות וכבר קובעים שנכשל. למה? תמשיכו את זה ותעודדו אנשים להגיע לפריפריה. הם (האוצר) מבטלים את זה עכשיו כי הם לא רצו את זה מלכתחילה. שר השיכון החדש צריך להשתמש במנופים פוליטיים, הוא צריך ללכת לוועדת הכספים", אמר אטיאס. "באוצר משלמים הרבה יותר כדי להעביר דברים שם", לדבריו.

אטיאס התייחס גם לנושא החיסכון הכספי שתקבל המדינה בזכות ביטול המענקים לגישת האוצר: "זה כסף קטן שאפילו חוזר לאוצר במע"מ. בלי המענק הדירות החדשות לא היו נבנות, ואם ייבנו יגיע המע"מ. אבל זה לא מעניין את האוצר - אותם מעניינת השיטה והם נגד סבסוד. אל תבקשו הארכה של הוראות המעבר, כי תקבלו כותרת בלבד ולא עזרה לפריפריה, תדרשו להמשיך את התוכנית".

בסוף דבריו פנה אטיאס אל שר השיכון ואמר לו: "אם אתה לא נלחם בהחלטה הזו בגלל שהאוצר הבטיחו לך הבטחות להתנחלויות, אל תתייאש, אפשר להילחם גם בסיבוב הבא על אותו הדבר שוב".

שר השיכון: למדינה חסר כסף? שתמצא כתובת אחרת ולא שוק הדיור

אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ: "מרגע שפורסמה ההחלטה יש האטה ואפילו עצירה של מכירת דירות על ידי קבלנים באזורי הפריפריה, בגלל שבוטלו המענקים. זה לא 10% ממחיר דירה אלא 50% מההון העצמי של הרוכשים. אני נותן לכם תמונת מצב - אני חושב שצריך להאריך את ההטבה לשנה לפחות ולהכליל את כל יישובי הפריפריה. אם זה לא יצליח, אני קורא לחברי הכנסת ללכת ולהגיש הצעת חוק פרטית בנושא".

שר השיכון אורי אריאל: "הייתה ישיבת ממשלה לפני שלושה שבועות והתקבלה שם החלטה שמחייבת גם אותי. אי אפשר לערער על זה אבל אפשר לערער על הצעה אחרת, על מס משפרי הדיור, 3.5%, זה מס ללא הצדקה. למדינה חסר כסף? שתמצא כתובת אחרת ולא שוק הדיור ועל זה אערער".

לדברי אריאל, "נאמרו כאן הרבה דברים - אם התוכנית היא כישלון, תנו לה להימשך ומי שייקח ייקח. יפה שנתנו הארכה קטנה אבל כולם מבינים שזה לא זמן שיכול לאפשר למישהו לממש, אלא כדי לעבור בג"ץ. אני מציע לשקול להאריך את הוראות המעבר כדי שאנשים יוכלו לנצל את המענקים ושלא ייפגעו אנשים".

אריאל התייחס גם לדברי קודמו בתפקיד על תקציבי ההתנחלויות ואמר: "יש לנו אחריות כוללת. לא קיבלתי הבטחות על התנחלויות כמו שרמז חבר הכנסת אטיאס. אין מגזר שפטור מבעיית הדיור. אנחנו נשקול להביא הצעות נוספות לקבינט הדיור כדי לתת מענה מיידי לבעיה כי כל התוכנית שהוצעו עד כה מתייחסות לטווח הארוך".

ברוורמן, סיכם את הישיבה ואמר: "יש כאן דבר חמור. מדינת ישראל מדברת גבוה גבוה על הפריפריה, אבל פתאום בבת אחת מבטלת את המענקים. ברגע שיוצא המסר שכל הסיפור של הפריפריה זה קשקוש, זה גורם לאי אמון. הצעירים שמוכנים ללכת לפריפריה כמו שראינו כאן היום, לא יאמינו להבטחות פעם שנייה. ועדת הכלכלה דורשת משר האוצר ונציגי האוצר לחזור למו"מ עם שר השיכון ולשנות את הוראות המעבר כדי לתת לעוד זוגות צעירים לנצל את המענק. לכל הפחות, על המשרד לאפשר למשפחות שכבר התחייבו לרכישה לנצל את המענק. אין פתרון בהוראות המעבר הנוכחיות, אי אפשר לתת הבטחות ולהתנער מהן, הוועדה דורשת להאריך את הוראות המעבר עד חודש יולי 2014".