פישר: "בעוד מספר שנים נחזור לסביבת ריבית נורמלית יותר"

נגיד בנק ישראל בכנס האגודה הישראלית לכלכלה: "ב-1994 הפד העלה את הריבית - ובאותו יום היה זעזוע בשווקים" ■ "אני מתגעגע לימים שלפני המשבר שהיינו נפגשים פעם בחודש לקבוע את הריבית ובכך מסיימים את תפקידנו"

נגיד בנק ישראל היוצא פרופ' סטנלי פישר אומר היום (ג') כי בנק ישראל לא צריך לאותת לשוק מתי הוא מתכוון לבצע שינוי בריבית, וכמו כן נזכר בזעזוע שאירע בשווקים הפיננסיים בעת העלאת הריבית בארה"ב ב-1994, ולפיכך סבור שהפעם הפדרל ריזרב יהיה זהיר יותר.

"בעבר חשבתי שכדאי שנשלח רמזים לשווקים שאנו סבורים שנשנה את הריבית בקרוב; אולם לעיתים קרובות מדי גיליתי שכשהגיע מועד ההחלטה דעתי השתנתה, ושעדיף היה לא לשלוח רמז כזה. הסיבה שאנו מקבלים החלטת ריבית כל חודש היא שהנסיבות משתנות לעיתים קרובות", אמר היום פישר בכנס האגודה הישראלית לכלכלה.

פישר התייחס גם לאחת השאלות המטרידות ביותר היום בשווקים: כיצד ייסוג הפד מתמיכתו בשווקים (כידוע, הפד רוכש מדי חודש אג"ח ב-85 מיליארד דולר ושומר על ריבית אפסית): "ב-1994 הפד התחיל להעלות ריבית לאחר תקופה ארוכה של הפחתות ריבית, וביום בו זה קרה היו זעזועים גדולים בשווקים הפיננסיים בעולם. גם הפד זוכר זאת, ויודע שאם יתחיל למכור כמויות גדולות של אג"ח יגרמו זעזועים חדים במחירים בשווקים.

"לכן יש לפד כלי נוסף, שנותן לבנקים זכות להפקיד פקדונות בבנק המרכזי. הפד יוכל להשתמש בריבית על פקדונות אלו לטווחים ארוכים מבלי צורך למכור איגרות חוב. וכן, יהיו לכך השלכות על גודלו של המאזן של הפד, וגם זו סוגיה מאוד מעניינת".

בדבריו שיבח פישר את יו"ר הפד בן ברננקי ואמר שהוא הפיק לקחים מהמשבר הגדול של שנות ה-30 וטיפל במשבר של השנים האחרונות "באופן יעיל יותר".

הנגיד הוסיף כי "אנו צפויים לשינויים במדיניות המוניטרית העולמית. אני מתגעגע לימים של טרם המשבר בהם היינו נפגשים פעם בחודש לקבוע את הריבית ובכך מסיימים את תפקידנו לאותו חודש. אולם, בימים אלו אנו מוצאים את עצמנו מתרוצצים במהלך החודש ומחפשים את החורים שעלינו לסתום בבית כדי למנוע את כניסת מי השטפונות. אני מאמין שבעוד מספר שנים, ואני מסרב לנקוב במספר מדוייק, נחזור לסביבה נורמלית יותר. לדעתי החיים שלנו, וגם ספרי הלימוד שלנו, יהיו יותר מסובכים ופחות ברורים. אולם, אם נכיר בכך שיש הרבה אי ודאות והרבה דברים שאנחנו לא מבינים, עבודתנו תהיה קלה יותר".