בג"ץ: צבי בר ינמק מדוע לא יתפטר מראשות עיריית ר"ג

לחילופין, מועצת עיריית רמת-גן תנמק מדוע לא תעביר את בר מכהונתו בהתאם לסמכותה החוקית, בשל העמדתו לדין בעבירות שחיתות חמורות

ראש עיריית רמת-גן, צבי בר, ינמק בתצהיר לבג"ץ בתוך 3 שבועות מדוע לא יתפטר מכהונתו כראש העיר, נוכח כתב האישום החמור שהוגש נגדו; לחילופין, תנמק מועצת עיריית רמת-גן מדוע לא תעביר את בר מכהונתו, בהתאם לסמכותה החוקית, בשל העמדתו לדין בעבירות שחיתות חמורות - כך הורה היום (ג') בג"ץ, בצו על-תנאי שהוצא בעתירתו של חבר מועצת העיר, ד"ר אבי ליליאן, באמצעות עו"ד עפר לרינמן.

במקביל הורו השופטים עדנה ארבל, אליקים רובינשטיין ועוזי פוגלמן על הרחבת ההרכב שידון בהמשך העתירה. גודל ההרכב והרכב השופטים ייקבעו על-ידי נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס.

החלטת בג"ץ להוציא צא על-תנאי בעתירה זו באה בהמשך להודעתו הדרמטית של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין לבג"ץ לפני שבועיים, שלפיה המשך כהונתו של בר בראשות עיריית רמת-גן איננו סביר, נוכח כתב האישום החמור שהוגש נגדו בעבירות של לקיחת שוחד והלבנת הון, ועל כן החלטת מועצת העיר שלא להעבירו מכהונתו - דינה להתבטל בשל אי-סבירות קיצונית.

הודעה זו מסמנת נורמה חדשה שלפיה ראשי ערים המואשמים בעבירות של שחיתות חמורה יועברו מכהונתם עם הגשת כתב האישום נגדם, ולא רק כפי שהחוק מחייב - לאחר שהורשעו בפסק דין סופי בעבירה שיש עמה קלון.

בר מואשם בלקיחת שוחד בסך 1.9 מיליון שקל במצטבר, בשורת פרשיות שוחד שקיבל לכאורה מיזמי נדל"ן לאורך שנות כהונתו בראשות העיר. בר, המכהן זה 24 שנה כראש העיר רמת-גן, מתכנן לרוץ פעם נוספת בבחירות המוניציפליות שיתקיימו בחודש אוקטובר הקרוב.

בג"ץ הורה למדינה למסור את עמדתו של שר הפנים, גדעון סער, בשאלה האם יעשה שימוש בסמכותו לפי חוק המועצות המקומיות, כדי להעביר את בר מכהונתו ולהכריז על בחירות חדשות. ואולם הפרקליטות הודיעה כי בשל העובדה שהבחירות המוניציפליות ייערכו בעוד פחות משנה, החוק מונע משר הפנים למנות ממלא-מקום לבר, ומאפשר לו רק לערוך בחירות חדשות, דבר שאינו סביר נוכח העובדה שחודשים ספורים אחר-כך יתקיימו ממילא בחירות נוספות בעיר.

עם זאת, הודעת הפרקליטות איננה מתייחסת לאפשרות שבר יתמיד בכוונתו להתמודד בבחירות המוניציפליות גם אם יודח בדיון נוסף שייערך במועצת העיר, ועניין זה יצריך בחינה משפטית נפרדת.

בפרקליטות ובלשכת היועץ התקיימו דיונים אינטנסיביים לפני הגשת ההודעה לבג"ץ, ובסופם הוחלט על נקיטת עמדה נורמטיבית חדשה, שאם תתקבל - תייצר הלכה משפטית חדשה מטעם בית המשפט, הדרושה לדעת היועץ להתמודדות עם תופעת השחיתות ברשויות המקומיות. (בג"ץ 5141/11).