תתכוננו למלחמה: חיזוק לוועדים שיושבים על השאלטר

בתי הדין לעבודה חבטו השבוע בעוצמה באגף התקציבים באוצר, ובאו לעזרת הנתבים בנמלים, עובדי הרכבת וועד עובדי חברת החשמל

לנתבים, לעובדי הרכבת ולוועד עובדי חברת החשמל היה שבוע מאוד מוצלח בזכות בתי הדין לעבודה. ביום חמישי שעבר החליט בית הדין לאפשר לוועד של חברת החשמל לא לחבר לרשת תחנת כוח פרטית. בתחילת השבוע זרק בית הדין את הנהלת הרכבת שניסתה להפסיק באופן חד-צדדי את הבזבוזים המטורפים של עובדי הרכבת על מוניות, ולמחרת זכו הנתבים בנמלים לעדנה כשבוטל פסק בוררות שאסר את הנוהג המגונה שלפיו שולם להם שכר מלא על כוננות שאותה עשו מהבית.

מעבר לתהיות ביחס להחלטות עצמן, יש כאן עוד משהו: לנגד עינינו משנים בתי הדין את כללי המשחק ומרסנים את כוחו של הבריון הכי גדול בשכונה, אגף התקציבים באוצר.

בעקבות המשבר הגדול של שנות ה-80, קיבל אגף התקציבים את המנדט ליזום שינויים מבניים. הסמכות הפכה לגולת הכותרת של פעילותו והרזומה של בוגריו נמדד לפי מספר וגודל החברות שהפריטו וחשיבות הענף שאותו פתחו לתחרות.

שני כלים הפכו את היכולת הזו של האוצר לכלי נשק רב-עוצמה: הראשון הוא חוק ההסדרים, שבעייתיותו מוכרת. השני נגזר מהעובדה שהכנסת תחרות ושינוי מבני לא חייבו - עד היום לפחות - הסכמה מצד העובדים בחברות שעשויות להיפגע מכך.

התוצאה הייתה שהאוצר פעל בשני צירים מקבילים. ביד אחת הוא ניהל משא-ומתן עם ועדי העובדים. האטרקטיביות של הכלי הזה ספגה מכה בעקבות מהלכים כמו הרפורמה בנמלים, שבה קיבלו העובדים הטבות שמנות מבלי שנתנו לכאורה כל תמורה. לכן האוצר מפעיל יותר ויותר את זרועו השנייה - הכנסת מתחרים שיצמצמו את כוחה של החברה הממשלתית.

אם פעם הייתה רשות נמלים שיכלה לסגור את כל הנמלים במקרה של סכסוך עבודה, היום יש 3 נמלים נפרדים. ה"שאלטר" של כל אחד מהוועדים הפך להרבה יותר קטן. את זה הבינו היטב בחברת החשמל והתנגדו נחרצות להכנסת יצרנים פרטיים.

עכשיו בא בית הדין ואמר די. במקרה של חברת החשמל מספרים לבית הדין משנת 2007 שהרפורמה אוטוטו נסגרת, כשבפועל המדינה דוחפת ומתמרצת כל העת את היצרנים הפרטיים. פסק הדין בעניין מנסה לשים קץ למציאות הזו. באגף לא יעברו כמובן בשקט על ההחלטה, יערערו עליה ואולי אפילו ינסו ליזום חקיקה. תתכוננו למלחמה.