ערעור שוקי ויטה התקבל חלקית; ירצה 5 חודשי עבודות שירות

ביהמ"ש העליון זיכה את ויטה מאחת מ-3 עבירות מירמה והפרת אמונים שבהן הורשע בפרשת ויטה-וינרוט, וקיצר את עונשו מחצי שנת עבודות שירות ל-5 חודשים

איש רשות המסים לשעבר שוקי ויטה יירצה 5 חודשי עבודות שירות, במקום 6 חודשי עבודות שירות שנגזרו עליו בבית המשפט המחוזי - כך פסק הבוקר (ד') בית המשפט העליון, שקיבל חלקית את הערעור שהגיש ויטה וזיכה אותו באחת מ-3 עבירות של מירמה והפרת אמונים שבהן הורשע בפרשת ויטה-וינרוט.

השופטים מרים נאור, יורם דנציגר ונעם סולברג קבעו כי יתר רכיבי עונשו של ויטה, הכוללים 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 40 אלף שקל, יישארו על כנם.

ויטה הואשם, ביחד עם עו"ד יעקב וינרוט, בעבירות של שוחד, בכך שויטה קיבל מוינרוט סיוע משפטי בענייניו האישיים, בעת שפעל לאישור הסכמי מס חריגים עם שלושה מלקוחותיו של וינרוט - דן גרטלר, מיכאל צ'רנוי וארקדי גאידמק. הן וינרוט והן ויטה זוכו במחוזי מאישומים אלה מחמת הספק.

בנוסף הואשם ויטה, והורשע, ב-3 סעיפי מירמה והפרת אמונים, בשל הימצאותו בניגוד עניינים ובשל "סטיות מהשורה" באישור הסכמי המס של גרטלר, צ'רנוי וגאידמק. וינרוט זוכה גם מהאישום נגדו בדבר איסור הלבנת הון.

ויטה טען בערעור בעליון כי עוצמת ניגוד העניינים שבו היה מצוי אינה עולה כדי עבירה פלילית של מירמה והפרת אמונים, וכי הוא כלל לא היה מצוי בניגוד עניינים, בוודאי לא בניגוד עניינים פלילי.

המשנה לנשיא העליון, השוםטת מרים נאור, שכתבה את פסק הדין, החליטה לזכותו מהרשעתו בהיותו בניגוד עניינים פלילי בעניין הסכם המס עם גרטלר. ואולם, היא קבעה כי "יש לדחות את טענתו של ויטה כי עו"ד וינרוט לא קידם אותו מקצועית וכי הוא לא היה תלוי בעו"ד וינרוט. מתעורר חשש כי האינטרס האישי של ויטה התנגש עם האינטרס הציבורי כאשר הוא טיפל ביודעין בלקוחות של מי ששימש עורך דינו".

בעניין גרטלר קבעה נאור כי "ספק אם ויטה היה מצוי בניגוד עניינים", מאחר שלא עלה בידי הפרקליטות להוכיח כי בזמן שויטה טיפל בהסכם עם גרטלר, הוא היה מצוי בניגוד עניינים, שכן בתקופה זו הוא לא היה מיוצג על-ידי וינרוט, ולא הוכחה מערכת יחסים נמשכת בין השניים.

עם זאת, נאור העירה כי סמיכות הזמנים בין אישור הסכם המס של גרטלר לבין פנייתו של ויטה לוינרוט היא "תמוהה ומעוררת שאלה", וכי בניגוד העניינים שהוכח בעניין צ'רנוי וגאידמק כלול אותו "פן מחמיר נוסף", ההופך את ניגוד העניינים לפלילי.

השופטים החליטו לקצר את עונשו שקל ויטה בחודש אחד בלבד, בנימוק כי "חומרת התנהגותו היא תוצאה של מכלול מעשיו, המצביעים על ניגוד עניינים פסול ומתמשך. אין בזיכויו של ויטה מאחת מהעבירות כדי להפחית משמעותית מהפסול שבפרשה בכללותה".

סנגוריו של ויטה, עורכי הדין אלון רון, מורן כרמון ורונן מנשה, מסרו בתגובה כי "ויטה זוכה באופן חלקי, לאחר שנקבע כי לאורך מרבית התקופה אליה התייחס כתב האישום, לא הקים הקשר בין ויטה לוינרוט ניגוד ענינים אסור. עונשו של ויטה הוקל, והוא יוצא סוף-סוף לדרך חדשה". (ע"פ 846/12).