האם ראש עיר יכול לכהן בתפקיד תחת כתב אישום חמור?

‎‎‎‎הרכב של 7 שופטי בג"ץ ידון בשאלה האם צבי בר צריך לפרוש מראשות עיריית ר"ג בשל כתב האישום החמור שהוגש נגדו‏ בעבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים

האם ראש עיר יכול להמשיך ולכהן בתפקידו לאחר שמוגש נגדו כתב אישום חמור? בשאלה זו ידון בעוד כ-3 שבועות הרכב מורחב של 7 שופטי בג"ץ, בראשות נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, במסגרת העתירה להעברתו מכהונה של צבי בר, ראש עיריית רמת-גן, בעקבות כתב האישום החמור שהוגש נגדו בעבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים והלבנת הון.

יתר השופטים שיישבו בהרכב המורחב: מרים נאור, עדנה ארבל, אליקים רובינשטיין, סלים ג'ובראן, אסתר חיות ועוזי פוגלמן.

‏בעוד כשבוע אמור להימסר לבג"ץ תצהירו של בר, בעקבות הצו על-תנאי שהוציא בית המשפט לפני שבועיים, ולפיו עליו לנמק מדוע לא יתפטר מכהונתו כראש העיר. לחילופין, תנמק מועצת עיריית רמת-גן מדוע לא תעביר את בר מכהונתו, בהתאם לסמכותה החוקית, בשל העמדתו לדין בעבירות שחיתות חמורות.

הדיון מתקיים במסגרת עתירתו של חבר מועצת העיר, ד"ר אבי ליליאן, באמצעות עו"ד עפר לרינמן.

‏החלטת בג"ץ להוציא צו על-תנאי בעתירה זו באה בהמשך להודעתו הדרמטית של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לבג"ץ, שלפיה המשך כהונתו של בר בראשות עיריית רמת-גן אינו סביר, נוכח כתב האישום החמור שהוגש נגדו, ועל כן החלטת מועצת העיר שלא להעבירו מכהונתו - דינה להתבטל בשל אי-סבירות קיצונית.

הודעה זו מסמנת נורמה חדשה, שלפיה ראשי ערים המואשמים בעבירות של שחיתות חמורה יועברו מכהונתם עם הגשת כתב האישום נגדם, ולא רק כפי שהחוק מחייב - לאחר שהורשעו בפסק דין סופי בעבירה שיש עמה קלון.

‏‎‎שוחד לכאורה בסך 1.9 מיליון שקל

‏‎‎בר מואשם בלקיחת שוחד בסך 1.9 מיליון שקל במצטבר, בשורת פרשיות שוחד שקיבל לכאורה מיזמי נדל"ן לאורך שנות כהונתו בראשות העיר.

בר, המכהן כראש העיר רמת-גן מזה 24 שנה, מתכנן לרוץ פעם נוספת בבחירות המוניציפליות שיתקיימו באוקטובר הקרוב.

בג"ץ הורה למדינה למסור את עמדתו של שר הפנים, גדעון סער, בשאלה אם יעשה שימוש בסמכותו לפי חוק המועצות המקומיות כדי להעביר את בר מכהונתו ולהכריז על בחירות חדשות. ואולם, הפרקליטות הודיעה כי בשל העובדה שהבחירות המוניציפליות ייערכו בעוד פחות משנה, החוק מונע משר הפנים למנות ממלא-מקום לבר, ומאפשר לו רק לערוך בחירות חדשות, דבר שאינו סביר נוכח העובדה שחודשים ספורים אחר-כך יתקיימו ממילא בחירות נוספות בעיר.

‏עם זאת, הודעת הפרקליטות אינה מתייחסת לאפשרות שבר יתמיד בכוונתו להתמודד בבחירות המוניציפליות, גם אם יודח בדיון נוסף שייערך במועצת העיר, ועניין זה יצריך בחינה משפטית נפרדת.

בפרקליטות ובלשכת היועץ התקיימו דיונים אינטנסיביים לפני הגשת ההודעה לבג"ץ, ובסופם הוחלט על נקיטת עמדה נורמטיבית חדשה, שאם תתקבל - תייצר הלכה משפטית חדשה מטעם בית המשפט, הדרושה לדעת היועץ להתמודדות עם תופעת השחיתות ברשויות המקומיות. (בג"ץ 5141/11).