פישר: הריבית הגדילה את הביקוש לדירות; העדפנו לטפל ביצוא

(עדכון) - נגיד בנק ישראל היוצא: "היצוא הוא בערך 30% מהתמ"ג, והערך המוסף של הבנייה הוא בערך 8% מהתמ"ג. אם יש צורך לבחור בין יצוא לדיור - נבחר ביצוא" ■ על פרנקל: "היה נגיד טוב ויהיה נגיד יוצא מהכלל"

נגיד בנק ישראל היוצא, פרופ' סטנלי פישר, ערך היום (ג') מסיבת עיתונאים לרגל סיום תפקידו בשבוע הבא. כידוע, פרופ' יעקב פרנקל יחליפו בתפקיד, אך הוא ייכנס לנעליו בעוד כ-3 חודשים עם שובו מארה"ב, ועד אז תמלא את מקום הנגיד ד"ר קרנית פלוג, המכהנת היום כמשנה לנגיד בנק ישראל.

"העובדה שהצלחנו במשבר האחרון כמעט לא להיכנס למיתון הינה הודות לאיכות המחשבה שיצאה מהמוסד הזה", אמר פישר, שחלק שבחים לבכירי בנק ישראל. "אני מודה להם".

פישר פירט את הישגי בנק ישראל בתקופת כהונתו ב-8 השנים האחרונות, ובהם העברת חוק בנק ישראל, הקמת הוועדה המוניטרית והקמת המועצה המינהלית. פישר אמר שהוועדה המוניטרית תרמה לאיכות הדיונים בהחלטות הריבית: "שואלים יותר שאלות, מביאים יותר הצעות מבחוץ... זה חשוב מאוד. הנגיד הבא יעקב פרנקל יהיה יותר מוגבל כמו שאני הייתי יותר מוגבל כי המדיניות המוניטרית נמצאת בידי הוועדה המוניטרית. לפעמים אתה מרגיש שבא לך לומר, 'למה אני צריך את זה בכלל? למה לנסות לשכנע את כולם במדיניות שלי?'. אבל איכות הדיונים טובה יותר וזה חשוב... הנגיד פחות חשוב ממה שהוא היה בשנים קודמות".

פישר דיבר גם על השינוי הארגוני שעבר על בנק ישראל, על ההסכם הקיבוצי של עובדי הבנק ועל השינויים הטכנולוגיים במערך המחשוב של בנק ישראל. "אישרנו גם תוכנית מקיפה לשיפוץ בניין הבנק. אני מחכה לשאלה למה אנחנו צריכים לשפץ את זה. ובכן, אין מערכות שמע איכותיות בתוך הבניין הזה ואנחנו צריכים לטפל בזה וקיבלנו את האישור מהמועצה המינהלית; זה נורא חשוב לעתיד הבנק", ציין פישר.

הנגיד היוצא דיבר גם על המצב המאקרו-כלכלי בישראל ועל התחזקות השקל וחזר על דבריו כי "אנחנו לא יכולים לצפות לחיות במשק חזק עם מטבע חלש". הוא דיבר עם על חשיבות יתרות המט"ח הגדולות ואמר: "זו מדינה עם הרבה אי-ודאות ואנחנו צריכים תמיד להוסיף מרווח ביטחון, כולל בתקציב המדינה".

פישר העביר גם מסר חד למחליפו פרנקל ואמר: "היינו מאוד פעילים בניהול המדיניות המוניטרית. נורא חשוב להיות כל הזמן לפני העקום (ahead of the curve), תמיד להיות צעד אחד קדימה כי הנתונים הקיימים מתארים את העבר. לעיתים שאלו אותנו למה היינו ראשונים בעולם בכל מיני החלטות; התשובה היא כי אנו צריכים להסתכל קדימה. ככה גם עושים טעויות, אבל גם אפשר לתקן. עדיף לעשות משהו מאשר לשבת ולא לעשות כלום. היינו מאוד פעילים ואני מאוד מקווה שנמשיך להיות פעילים גם בעתיד".

בהתייחסו לשוק הדיור, על רקע התנפחות מחירי הדירות והעלייה במחירי השכירות בשנים האחרונות, אמר פישר שיש גם עלייה בהיקפי הבנייה על-ידי הקבלנים, אולם "יש לנו בעיה בטיפול בדיור. ברור שריבית נמוכה משפיעה באופן חיובי על הביקוש לדירות. אז אם המחירים עלו מהר, למה לא העלינו את הריבית? פשוט מאוד - לא מעלים את הריבית כשמוטרדים ממה שקורה ביצוא כי היצוא הוא בערך 30% מהתמ"ג, והערך המוסף של הבנייה הוא בערך 8% מהתמ"ג. אם יש צורך לבחור בין יצוא לדיור - נבחר ביצוא.

"אז מה לעשות? אם היינו מטפלים בדיור דרך הריבית היינו גורמים לייסוף השקל, אבטלה גבוהה וצמיחה איטית. צריך להגדיל את היצע הדירות. כשמגדילים היצע של משהו אז מורידים את המחיר. צריכים להגדיל את שיווקי הקרקעות, צריכים לטפל בבעיות של הפיגורים בין ההחלטה לבנות לבין הרגע שהדירות מתחילות להגיע לשוק. הפער הזה הוא 13 שנה ואי אפשר לדמיין את זה".

כאשר נשאל פישר על מינויו של פרנקל לנגיד, הוא העניק לו גיבוי מלא: "אני מכיר את יעקב פרנקל המון שנים. הוא היה נגיד מאוד מוצלח וחשוב. השווקים שיש לנו היום - זה בגללו. הוא ימשיך להיות נגיד יוצא מן הכלל. ביחס לדוח מבקר המדינה - זה היה בעבר. זה טופל והוא החזיר את הכסף והבנתי שהדבר הזה טופל. זה עניין לוועדה שתבדוק את העניין.

"קרנית היתה יכולה להיות נגידת בנק מצוינת, אבל היו מועמדים אחרים ואני שמח שהייתה לנו אפשרות לבחור נגיד מבין הרבה אפשרויות. העולם השתנה מאוד. המשק העולמי השתנה והיה שונה ופרנקל היה פה במציאות שונה. קיינס אמר שכאשר המציאות משתנה, המדיניות משתנה. פרנקל יבדוק את המצב ויקבל את ההחלטות המתאימות למציאות הקיימת".