המשביר בשת"פ עם ebay: תמכור את מוצרי הרשת לחו"ל

בכוונת הקבוצה להקים אתר שישלב מוצרים מכלל חברותיה, בהן ניו-פארם ו-cost 365 ■ במקביל, המשביר תחבור לאתר סחר מקומי כדי למכור בישראל ■ מנכ"ל המשביר, אסף בן-דב: המטרה היא לפתוח חנות שתכניס 5%-7% מהמחזור השנתי

קבוצת המשביר לצרכן חוברת לענקית הקמעונאות ebay, ותשיק עד סוף השנה אתר מסחר מקוון באינטרנט. האתר, שיתוף+פעולה משמעותי ראשון של ebay עם קמעונאי ישראלי הוא גם הצעד הראשון של המשביר בעולם הסחר האלקטרוני.

שיתוף+הפעולה מיועד לאפשר מכירה של שלל מוצרי רשת הכלבו - החל מבשמים, דרך קוסמטיקה ועד לכלי בית - לגולשים בחו"ל.

לדברי מנכ"ל המשביר לצרכן, אסף בן-דב, החברה מתכננת במקביל לחבור לאתר סחר ישראלי מוביל, ובאמצעותו להשיק פעילות מכר מקוונת גם לקהל הישראלי.

"במשך כמעט שנתיים בחנו את השוק, כדי להבין לאיזה מודל מתאים לנו להיכנס. שאלו אותי למה אני לא נכנס, ואמרתי בשיא הכנות שאני עדיין לא מוכן", אומר בן-דב ל"גלובס". "סף הכניסה היום לא גבוה. קל לבנות אתר, לוגיסטיקה אפשר לבסס על אאוטסורסינג. האתגר האמיתי הוא להבין את היתרונות שלך ואיפה אתה רוצה להיות באונליין. ברור לי שאנחנו חייבים להיות שם, ומבחינתי זה מנוע צמיחה גדול".

- בכוונתכם להיות שחקן משמעותי בשוק?

"להיות באונליין כסיסמה זו לא מטרה. המטרה היא לפתוח חנות אונליין שיוצרת 5%-7% מהמחזור. זה המינימום. לא בשנה הראשונה, אבל בשנים הראשונות".

- איך אתה רואה את השוק המקומי היום?

"השוק מאוד מצומצם ולא מפותח, למרות כל הקולות והדיבורים על הגידול. יש רק שני תחומים מרכזיים מובילים - מוצרי חשמל ותחום התיירות. יש להם מכנה משותף - רווח גולמי נמוך, יכולת השוואה בקלות והאמינות ברמת השחקנים. יש גם את רשתות השיווק, ואת קסטרו, דלתא ו-S.wear, אבל בשורה התחתונה, השוק פה קטן".

- לכן חיכיתם עד עכשיו?

"מבחינתי, הראשוניות היא לא הדבר החשוב אלא לעשות את הדברים נכון. הגענו למסקנה שאנחנו נשקיע בשוק יותר בשל, ואנחנו נעשה זאת באמצעות כניסה כשותף לאתר קיים, כזה או אחר, ולא נקים אתר משלנו. אין היגיון כלכלי להתחיל אתר סחר בלי שיש לך טראפיק".

בן-דב מסביר כי המטרה היא לא להביא רק את מוצרי המשביר לאונליין, אלא לשלב שם גם את תחום הפארם והתרופות (עד כמה שמאפשר החוק) של ניו-פארם, לצד שילוב מכירת מזון יבש מרשת השיווק cost 365 של הקבוצה, טיסות וחופשות עם חברת קשרי תעופה ועוד.

- כניסה למכירות באינטרנט יכולה לפגוע במכירות פיזיות?

"בגדול כן, כי השוק המקומי קטן ומצומצם, אולי הוא לא רווי אבל די מלא. אין קהלים חדשים שצריכים ללכת לבית-המרקחת. במקרה שלנו אני מאמין שתהיה פחות קניבליזציה, כי האונליין יכול להביא קהל שהיום פחות קונה במשביר, למשל קהל צעיר. בחודש, כולל כפילויות, נכנסים 2.5 מיליון איש למשביר לצרכן, אז יש לאן לגדול".

- עד כמה אלמנט המחיר בסחר האינטרנטי ישחק תפקיד?

"אחת הביקורות על האתרים היום, ובעיקר על אתרי רשתות השיווק, היא שאין בידול במחיר ושלא יותר זול באינטרנט. פעם דיברו על האינטרנט כחוויה, כשירות, שלא צריך לצאת מהבית. אבל מה שמניע אנשים בתחום האונליין זה המחירים. הצרכן לא מתרגש כל-כך מלשבת מול המחשב ולהזמין. הוא רוצה לקבל את זה במחיר זול יותר מהחנות. לכן, בפלטפורמה שלנו יהיו מחירים תחרותיים".

למעשה, אלמנט המחיר הוא זה שחיבר בסופו של דבר את המשביר לצרכן עם ebay. "הם פנו אלינו ובחרו בנו כשותפים, כי יש לנו יתרון במחירים. מחירי הבשמים במשביר זולים יותר ממחירי בשמים בחו"ל, ולכן יש פוטנציאל למכור מחוץ לישראל", אומר בן-דב.

למרות האופטימיות, בן-דב משדר מעט פסימיות בסוף דבריו: "שוק האונליין עדיין לא מצא את הפלטפורמה הנכונה להרוויח בה כסף. לדעתי, גם רשתות השיווק עדיין לא מרוויחות שם. נקווה שבהמשך התמונה תהיה שונה".