לבני בוועדה לבחירת שופטים: "שהפוליטיקה תישאר בחוץ"

הוועדה לבחירת שופטים לא תדון בהרכבה הנוכחי במינוי שופטים לביהמ"ש העליון ■ שרת המשפטים ציפי לבני: "העבודה שלנו כאן תהיה עניינית ונטולת פניות"

הוועדה לבחירת שופטים, שהתכנסה אמש (ד') לראשונה בתקופת כהונתה הנוכחית של שרת המשפטית ציפי לבני, לא תדון בהרכבה הנוכחי במינויים לבית המשפט העליון. עד שיתפנו מושבים בעליון ויהיה צורך לאיישם, אמורה הוועדה לעבור שינויים משמעותיים בהרכבה הפרסונלי, שישנו את פניה.

עם זאת, השרה לבני, המשמשת כיו"ר הוועדה, הגדירה את החזון לבחירת שופטים, שתעמוד לנגד עיני הוועדה במהלך כהונתה, ביחס לכל ערכאות השיפוט.

"בחירת שופטים היא לא רק שאלה של איכויות מקצועיות", אמרה לבני בפתח ישיבת הוועדה אמש במשרד המשפטים בירושלים, "אלא גם אנושיות וחברתיות. אני מאמינה שהפוליטיקה תישאר מחוץ לחדר הזה, ושהעבודה שלנו כאן תהיה עניינית ונטולת פניות, כדי שאזרחי ישראל יזכו לשירות המשפטי הראוי ביותר ומערכת המשפט תזכה בטובים ביותר".

לפני כשבועיים בחרה הממשלה את שר הפנים גדעון סער לתפקיד נציג הממשלה הנוסף בוועדה לבחירת שופטים, לצד השרה לבני. בכך הושלם הרכבה של הוועדה, הכוללת 9 חברים: מלבד שרי הממשלה לבני וסער, בחרה הכנסת בחודש שעבר את חברי הכנסת יצחק הרצוג (העבודה) ויצחק כהן (ש"ס) כנציגי הכנסת. הם יכהנו בוועדה לצד 3 השופטים הבכירים בבית המשפט העליון - הנשיא אשר גרוניס, המשנה לנשיא מרים נאור והשופטת עדנה ארבל; וכן נציגי לשכת עורכי הדין, עו"ד רחל בן-ארי ועו"ד חאלד חוסני זועבי.

עם זאת, הממשלה קבעה כי מינויו של סער לוועדה יהיה זמני בלבד, והוא יוחלף בשר גלעד ארדן, החל משנת 2014.

גם נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה אמורים להתחלף במהלך 2014, לאחר שישלימו קדנציה של 3 שנות כהונה בוועדה. על-פי המסתמן בתוך הלשכה, סביר להניח כי המועצה הארצית של הלשכה תבחר נציגים חדשים לוועדה. פירוש הדבר הוא שכשיתפנו המקומות הבאים בבית המשפט העליון, יהיה הרכבה של הוועדה לבחירת שופטים שונה בתכלית.

הפרישות הבאות הצפויות הן של השופטת ארבל, ביוני 2014 ושל הנשיא גרוניס בינואר 2015. שני אלה חברים כיום בוועדה, וסביר להניח כי בחירת מחליפיהם בעליון תיערך לאחר פרישתם, וגם נציגי בית המשפט העליון בוועדה ישתנו.

"חשיבות עליונה"

עד אז, תתמקד הוועדה לבחירת שופטים בקביעת סדרי עבודתה בקדנציה הנוכחית, ובמינויים לערכאות הנמוכות - בתי משפט השלום ובתי המשפט המחוזיים, שבהם התפנו תקנים בשל פרישות ועזיבות, מאז סיימה הוועדה בתקופת השר הקודם, יעקב נאמן, את עבודתה עם תחילת תקופת הבחירות.

בבפתח ישיבת הוועדה אמש אמרה לבני: "בעיניי גם בבחירה של שופטים לבית המשפט השלום ולבתי המשפט המחוזיים יש חשיבות עליונה. הם אלה שבסופו של יום מכריעים ביחס לגורלם ועתידם של מי שמופיעים בפניהם, בין אם מדובר בהחלטות בעניין חירות ובין אם מדובר בממון. ולכן בעיניי - ואני בטוחה שכולנו שותפים לזה - בחירת השופטים היא לא רק שאלה של איכויות משפטיות-מקצועיות, אלא גם באיכויות האנושיות והחברתיות של אותו שופט עמו הציבור נפגש. מדובר בערכאות שנותנות ביטוי לדמוקרטיה של מדינת ישראל ולערכיה. אני מאמינה שנעשה את עבודתנו מתוך התפיסה החברתית והערכית והמוסרית הזאת".