שי באב"ד: יש יותר מדי מסרים בעייתיים בטלוויזיה

מנכ"ל הרשות השנייה בוועידת MAD: "אני לא נגד ריאליטי. אני נגד ריאליטי עם מסרים בעייתיים" ■ ד"ר יפעת בן-חי-שגב: "הטלוויזיה רחוקה מלאבד את הבכורה" ■ אלי אוזן: "הטלווזיה לא רלוונטית לאיך שהדור הצעיר צורך היום תוכן"

"כשאני צופה היום בטלוויזיה, אני פחות אוהב את מה שאני רואה, וראינו את זה כבר בביקורות" - כך אמר שי באב"ד, מנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, בראיון פומבי ראשון היום (ד') בוועידת MAD של "גלובס".

באב"ד השתתף בפאנל "מדברים טלוויזיה" בהנחיית לי-אור אברבך, שעסק במותגי התוכן וחיבורם לצופה הישראלי. לדבריו, "יש יותר מדי מסרים בעייתיים, ולא אכנס לשמות. כשמנבלים את הפה, כשיש השפלה, אגואיזם, יוהרה, פורנו רך, כשכל הדברים האלה מגיעים - זו בעיה".

- כצופה או כרגולטור?

"שניהם. אם כל הטלוויזיה תהיה כזו - תהיה לנו בעיה, גם בטלוויזיה מסחרית. הרצועה האמיתית היא בין 21:00 ל-23:00. השאלה היא כמה יצירה ישראלית יש שם, וכמה דרמה.

"אני לא נגד ריאליטי. אני נגד ריאליטי עם מסרים בעייתיים ונגד המינון. נצטרך לתת את הדעת על זה. זה כבר עבר את גבול הטעם הטוב. התחלנו לנהוג בחומרה עם הזכייניות. פעם זה היה נטילת דקות פרסום, היום אנו נוהגים יותר בחומרה".

"נושא התוכן השיווקי ייבחן"

- תוכן שיווקי מפריע לך?

"בניגוד למסרים הבעייתיים בהם נדרשת התערבות, כאן אנחנו צריכים דווקא ללמוד מה קורה בעולם. כמו מצב בו יש שקיפות, למשל, והצרכן יודע מה הוא רואה. אנחנו טלוויזיה מסחרית, ואנחנו צריכים לעשות כסף. ההשקפה היום בישראל היא שאסור לעשות תוכן שיווקי, אבל אנחנו נצטרך לבחון מה כן - מה קורה בעולם, ואיך נוכל ליישם את זה בישראל".

"זה נושא שנבחן, גם נושא העמלות. הרשות השנייה לא עשתה רפורמות גדולות. אני חושב שיש כמה דברים שאני בהחלט מתכוון לעשות. גם בהיבט הכלכלי וגם בתוכן יצטרכו להיות שינויים. אני רואה שזה יקרה עוד שנה, שנה וחצי מהיום".

"הצופה הישראלי שונה"

ד"ר יפעת בן-חי-שגב, מנכ"לית הוועדה הישראלית למדרוג, נשאלה מה מושך היום את הצופים, והשיבה: "מה שתמיד. סיפור טוב, דרמה. זה יכול להיות תחקיר, ריאליטי, תחרות. כשיש דרמה זה מושך קהל. אלא שהציבור הישראלי מיוחד ושונה מהעולם, כי חייב להיות איזה היבט ישראלי - יחסים עדתיים, מגדריים וכיו"ב. אנחנו שוכחים שהטלוויזיה היא מכשיר בידורי, ומי שנכנס לתוכו נכנס לאסקפיזם. אבל הישראלי אוהב לנפוש בארץ. גם כשאנחנו בורחים, אנחנו רוצים להישאר באזור המקומי".

- יש מקדם פלטפורמה? ערוץ 2 יקבל מראש אחוזים?

"אין ספק. בערוץ 10 חווים את זה כמו בכל מדיום תקשורתי".

"התוכן צריך להיות רלוונטי"

טלי גורן, סמנכ"לית רגולציה ותקשורת בזכיינית ערוץ 2 קשת, אמרה כי "לפלטפורמה יש את המשקל שלה. אפשר לראות לפעמים בשידורים עצמם, שיש להם את אותה הצורה בכמה פלטפורמות, וזה קורה בעיקר בחגים ובימי זיכרון. אבל אין שום ערבות להצלחה והרגל הצפייה.

"מעבר לתחרות, שהיא רוחבית ולא רק מול ערוץ 10, אתה חייב לעבוד מאוד קשה, להמציא את עצמך מחדש. כשאנחנו טועים, גם תוכנית שמשודרת אחרי החדשות יכולה לצנוח. זה קרה לנו מספר פעמים. לא הרבה, כי אתה נמדד פר דקה, ואנחנו יודעים כל הזמן שזה מקור הפרנסה שלנו. לכן נעבוד מאוד קשה לייצר תוכן כזה שיגיע למגוון קהלים, ולנתח מאוד רחב. אין לנו ברירה אחרת".

- את נמצאת בצומת, כי את לא רק מתקשרת את הפנים של קשת, אלא גם מול הרגולטור יש ניגודיות.

"אנו יוצאים מהגרעין של תוכן. הוא צריך להיות רלוונטי, מרגש, מצחיק, בדיוק כמו שיפעת אמרה. משם אתה יוצא. בין אם זה רגולטור או מפרסם, אתה נמדד בראש ובראשונה מול הציבור".

- אין הבדל מהותי מול שלושת העולמות? ברייטינג צירך לשדר הצלחה, ומהצד השני צריך לשדר מסכנות מול הרגולטור.

"אנחנו לא משדרים מסכנות. כל הדבר הזה שנקרא ערוץ 2 הוא מאוד מתעתע, אבל לא מניב הכנסות. יש לנו רגל מסחרית, שם אנו בתחרות עזה כל ערב, כל יום, כל שנה. אין לנו סליקה כמו ב-yes. הרבה פעמים ההצלחה לא מתורגמת ליתר רווחים. כי יש באמת פער גדול בין ההכנסות וההוצאות. אנו לא משדרים מסכנות, אלא משהו מאוד ברור".

"הקהל יותר אינטליגנטי"

נורית דאבוש, מרצה לאסטרטגיה תקשורתית ולשעבר יו"ר מועצת הרשות השנייה, אמרה בדיון. "יש לי תחושת ז'ה-וו. כלום לא השתנה בטלוויזיה".

- איך עושים שיח נכון?

"יש לי הערה גדולה לזכיינים ל-yes ולהוט: התרגלנו לקרבות, כשבעצם יש כאן הישגים. הקהל יותר אינטליגנטי ממה שחושבים. בעידן הנוכחי יש קהל צעיר, דינמי, מזפזפ, שלא יהיה כאן אם לא ירצה. אני אומרת לרגולטור הנוכחי שהייתי שם, החטא הקדמון שלנו הוא שהקדמנו את זמננו.

"אם למדתי משהו ב-3 שנים האחרונות, זה קצת לסתום את הפה. אני אומרת לך, הרגולציה בסופו של דבר בנויה על שני דברים: ברגע שיורידו את התמלוגים - כל הזכיינים מאושרים. הבעייתיות של הזכיינים היא לא בתוכן. מה שקרה בתוכן הוא מרתק. תגיד לסטודנט להבחין בין דרמה לסאטירה - הוא לא יידע".

"מותג התוכן לא עומד בפני עצמו"

יונה ויזנטל, סמנכ"ל התוכן של yes, התייחס בדיון לנושאי תכנים וצריכתם דרך האינטרנט. "גם מי שהוריד את 'משחקי הכס' יודע שזה שודר ב-yes. מותג התוכן לא עומד בפני עצמו", אמר.

בניגוד לרציונל שעומד מאחורי אתרי הורדות בישראל ובעולם, שמשמשים כמעין אינדקסים של תוכן להורדה, ויזנטל מאמין כי ההתנהלות היא אחרת. "אנשים מורידים מה שיש בטלוויזיה, והם לא מחפשים מה שאין בטלוויזיה. מייצרים בארה"ב כ-1,000 סרטים בשנה, ואף אחד לא רוצה לראות את ה-800 שלא הגיעו לקולנוע", הוא ציין. "הפלטפורמה היא זו שנותנת לגיטימציה למותגים. היא זו שנותנת את תו התקן למותגים".

אלי אוזן, מנכ"ל חברת האינטראקטיב The Box - השותפה של זכיינית ערוץ 2 קשת במיזם הטלוויזיה הטכנולוגי Screenz, חלק על דבריו של ויזנטל. "הדור שגדל כרגל לא מעניין אותו דרך איזו פלטפורמה משודר התוכן אלא התוכן עצמו", אמר אוזן - וזכה לביקורת מצד שאר משתתפי הפאנל.

"אני חייבת לומר מתוך ידע שמרבית הצפייה בתכנים מתרחשת בטלוויזיה", אמרה בן-חי-שגב. "הטלוויזיה רחוקה מלאבד את הבכורה שלה".

"הטלוויזיה לא רלוונטית"

אוזן לא ויתר והסביר כי הדברים משתנים לנו מול העיניים. "היה באמת כיף עם הטלוויזיה כמו שאנחנו מכירים אותה, אבל היא לא רלוונטית לאיך שהדור הצעיר צורך היום תוכן. תסתכלו מה קרה לחברות הסלולר שפעם השקיעו בפורטלים סלולריים, מתוך מחשבה שדרכם אנשים ייכנסו לאינטרנט הסלולרי - ואיפה הן היום.

"בסופו של דבר, חברות הטלוויזיה הן יצרניות תוכן, והן משאיות, על כביש אבל תוואי הכביש משתנה. מספיק להסתכל על נטפליקס ולראות שהיא תופסת היום 32% מרוחב הפס של ארה"ב".

הערב, לאחר הוועידה, יתקיים פסטיבל MAD MUSIC במתחם לילינבלום בתל-אביב, שיכלול הופעות חיות של להקות אל תוך הלילה במועדונים צוזאמן, שסק, רדיו, ברקפסט קלאב, ננוצ'קה, לבונטין 7, אברקסס, רוטשילד 12, OCD.

פאנל מדברים טלויזיה
 פאנל מדברים טלויזיה