מיני מבחן דרכים: פיז'ו 3008 הייבריד החדשה - ארגז קסמים

פיז'ו 3008 הייבריד משלבת טכנולוגיות סביבתיות במארז שימושי, אבל מסווגת כ"אויבת הציבור"

כימיה מולקולרית ומיסים הם שני תחומים מדעיים שונים בתכלית, אבל כשהאוצר ממש רוצה גם הם נפגשים תחת הכותרת "המס הירוק". לפני כארבע שנים החליט האוצר לעודד את הציבור לרכוש כלי רכב פחות מזהמים בישראל ועל הדרך אולי גם להקל במשהו את נטל המס הבלתי נסבל על כלי רכב. לפיכך גובשה נוסחת זיהום מורכבת להפליא, ששיקללה את שלל גזי הפליטה המזיקים של הרכב ובהתאם לה נקבע זיכוי מס.

אלא ששלוש שנים אחרי כן גילה האוצר לחרדתו שהעסק באמת עובד. חכמי האוצר כינסו שלל מומחים והציבו להם מטרה לגייס עוד 400 מיליון שקל בשנה לפחות ממיסוי רכב. מועצת החכמים "תפרה" נוסחה חדשה של מזהמים, שתענה לדרישות המס. לנוסחה החדשה יש שתי תופעות לוואי: מחירי כלי הרכב הזולים והעממיים יתייקרו ב-1 באוגוסט בעוד שכלי הרכב היקרים והמזהמים ביותר לא יושפעו, ופלח רכבי הדיזל הפרטיים עתיד להתחסל.

הדבר ימחק משוק הרכב המקומי כמה יצירות מרתקות וסביבתיות כמו הפיז'ו 3008 הייבריד החדשה. הנציגה של פיז'ו-סיטרואן בפלח ההיברידי מאמצת גישה טכנולוגיות שונה מזו של רוב ההיברידיות. היא משלבת מנוע חשמלי ומנוע רגיל אבל במקום מנוע בנזין יש לה מנוע טורבו-דיזל עתיר מומנט כאשר המנוע החשמלי לא מסייע לדחיפת הגלגלים הקדמיים אלא פועל על הגלגלים האחוריים כמעין הנעת 4X4.

מתג שליטה בתא הנוסעים מאפשר לבחור את מצב ההפעלה: "מצב אפס זיהום" שמאפשר לרכב לנוע על חשמל בלבד; מצב "4X4" שבו שני המנועים פועלים במקביל; מצב "ספורט" שבו שני המנועים רותמים יחדיו 200 כ"ס ו-50 קג"מ לטובת ביצועים נמרצים; ומצב אוטומטי שבו המחשב שולט במערכת בצורה אופטימלית.

למרות המורכבות כל העסק מתפקד היטב. נהמת הדיזל אמנם מחוספסת וקולנית אבל יש רזרבות דחף מרשימות בעליות, צבירת מהירות נטולת מאמץ על הכביש המהיר, מצב ספורט שמאיץ את הכלי מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות והנאה, שנובעת מהיכולת לגלוש על מצב חשמלי לגמרי בעיר. הבאג העיקרי נמצא בתיבת ההילוכים הרובוטית, שמקלקלת את התחושה הזורמת של יחידת הכוח ומונעת מהנהג למצות את מלוא הפוטנציאל.

פרט לכך זו 3008 לכל דבר: מיניוואן מרווח ויעיל מאד לחמישה נוסעים, עם נוחות נסיעה מצוינת.

הטכנולוגיה העתידנית מאפשרת למיניוואן הזה להשיג צריכה ממוצעת מוצהרת של 26.3 קילומטר לליטר סולר ולפלוט פחות מ-100 גרם CO2 לקילומטר מה שמציב אותה באירופה בקבוצת הזיהום הנמוכה ביותר, שזכאית למירב הטבות המס.

אצלנו, לעומת זאת, הנוסחה הירוקה החדשה מסווגת אותה כאחת המכוניות המזהמות והיא אינה זכאית אפילו להטבת המס של רכב היברידי, מה שמייקר מאד את המחיר ומעמיד בספק את האפשרות שתיובא. איך זה קרה? כשיוצרים שידוך לא כשר בין כימיה למיסים, הילדים, איך לומר, יוצאים לעיתים עקומים.