האם החברות צ'ק פוינט ופאלו אלטו הפכו יעד לרכישה?

סיסקו קנתה את המתחרה, והחברות של גיל שויד וניר צוק הגיבו בירידות

באוקטובר 2005 הודיעה צ'ק פוינט, חברת אבטחת הרשתות הישראלית, על כוונתה לרכוש את Sourcefire האמריקנית תמורת 225 מיליון דולר. עבור צ'ק פוינט היה מדובר בחגיגה אמיתית, מאחר שהחברה אינה ממהרת לבצע רכישות - על אף שבקופתה שכבו אז כ-1.6 מיליארד דולר - והעסקה עם Sourcefire הייתה אמורה להיות השלישית שלה.

אך החגיגה של צ'ק פוינט הסתיימה אז באקורד צורם. הממשל בארה"ב התנגד לעסקה בעקבות חששות כי בידי גוף לא אמריקני תהיה טכנולוגיה מרכזית שמשתלבת בהגנה על מערכות רגישות בממשל ועל גופי הביטחון בארה"ב, ועם ההודעה על ביטול העסקה, במארס 2006, צנחה מניית צ'ק פוינט בכ-4.9%.

אתמול, למרבה האירוניה, יותר משבע שנים מאוחר יותר, שוב נפלה מניית צ'ק פוינט (שאיבדה 2.2% במחזור גדול) בגלל Sourcefire - הפעם בגלל ההודעה כי מתחרתה, ענקית ציוד הרשתות סיסקו, רוכשת אותה תמורת 2.7 מיליארד דולר.

סיסקו תרכוש את Sourcefire במחיר הגובה פי 12 ממה שהתכוונה צ'ק פוינט לשלם לפני שמונה שנים, מה שמעיד כי החברה - שמספקת פתרונות להתרעה ומניעה של חדירה עוינת מבחוץ לרשתות ארגוניות (IPS), לצד מנגנוני Firewall והגנה מתקדמת נגד וירוסים - עברה מאז דרך ארוכה. שנה לאחר ביטול הרכישה ע"י צ'ק פוינט הפכה Sourcefire לציבורית, ובהשוואה ל-2005 מכירותיה מאז הוכפלו פי 7.

ההשפעה של הרכישה על צ'ק פוינט, כמו על חברות אחרות בשוק אבטחת הרשתות, ביניהן המתחרה המרה פאלו אלטו של ניר צוק, מגיעה משני כיוונים מנוגדים. מצד אחד, חברת ענק שפועלת בשוק האבטחה התחזקה. סיסקו, שהחזיקה על פי הערכות IDC בסוף 2012 כ-18% משוק אבטחת הרשתות בכלל, ו-14% משוק ה-IPS, תהפוך עם הרכישה למובילה חד משמעית בשוק. עם צירוף נתח השוק שיש כיום ל-Sourcefire(11% בתחום ה-IPS, וכ-3% בשוק אבטחת הרשתות בכלל), היא תגדיל את הפער לעומת צ'ק פוינט שמחזיקה ב-15% מהשוק.

אבל המשמעות לא מסתכמת רק בהובלה מבחינת סדרי הגודל הטכניים והגברת התחרות בשוק הצפוף. סיסקו סבלה בשנים האחרונות משפל תדמיתי וביצועים בעייתיים בשוק אבטחת הרשתות, ו-SourceFire תספק לה שיפור ברור בתחום הזה. אם כי יש לצין כי האנליסטים לא בטוחים שמחיר הרכישה לא היה גבוה מדי (כ-28% מעל למחיר בו נסחרה המניה ביום שני).

הקונסולידציה בתחום תימשך

כריס יאנג, שמונה בסוף 2011 להובלת תחום האבטחה בסיסקו, סיפר ל"גלובס" לפני מספר חודשים כי ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל החברה, "מגבה את המהלך לחיזוק המעמד של החברה בתחום האבטחה - להיות אגרסיביים, לבנות את פרוטפוליו המוצרים וליצור שותפויות".

לפי החזון של יאנג, שהוא האדם שחתם על הצ'ק לרכישת SourceFire, הרכישה הזו תענה על השאיפה הזו מכיוון ש"כיום חלק גדול מהחדשנות בתחום האבטחה הוא בזיהוי האיומים".

הכיוון השני שבו תשפיע הרכישה על צ'ק פוינט או פאלו אלטו (שהגיבה אף היא לרכישה בירידה של 2%) נוגע להזדמנות שהמהלך מסמל סביב נושא אבטחת הרשתות. "חברות המחשוב הגדולות מבצעות קונסולידציה באופן מוגבר בתחום האבטחה, וזה עתיד להימשך", קובעים בסיטיבנק, "פורטינט ופאלו אלטו נטוורקס נראות כמטרות הבאות, ו-IBM היא הרוכשת (הפוטנציאלית) העשירה ביותר במזומנים".

לגבי צ'ק פוינט, מוסיפים בסיטי, מדובר בחברה גדולה יותר, "אם כי עבור הרוכשים הפוטנציאלים הגדולים, הגודל הזה (שווי חברה של כ-10.8 מיליארד דולר) אינו מהווה בעיה".