נחתם המיזוג בין סוכנויות הפרסום הבינלאומיות אומניקום ופובליסיס

שתי החברות ייצרו יחד את קבוצת הפרסום הגדולה בעולם בשווי 23 מיליארד דולר ■ עדיין לא ברור מה יהיו ההשלכות של המיזוג על ענף הפרסום בישראל

קבוצות הפרסום אומניקום ופובליסיס הודיעו היום (א') כי חתמו על הסכם מיזוג. מדובר בעסקה הגדולה בתולדות ענף הפרסום שתיצור את הקבוצה הגדולה בענף - הרבה מעל למתחרה העיקרית, קבוצת WPP. חיבור של שתי החברות יצור קבוצת ענק בשווי של 23 מיליארד דולר.

שתי החברות מתמזגות לקבוצת פרסום אחת שתישא את השם פובליסיס-אומניקום. כל אחת מהקבוצות תחזיק 50% מהקבוצה הממוזגת.

למרות השמועות על העסקה, לקוחות שתי החברות לא קיבלו הודעות על שינויים, ובכירים בשלוחות של משרדי הפרסום בעולם לא קיבלו עדכונים לגבי המהלך.

העסקה היא בין שתי חברות שוות בגודלן. השם החדש אמור להיות קבוצת פובליסיס-אומניקום, והמיזוג צפוי לכלול כינוס של שורת תתי-מותגי פרסום השייכים לחברות. בין היתר מדובר ב-BBDO ,TBWA, ליאו ברנט, סאצ'י אנד סאצ'י ועוד.

בשנים האחרונות רכשה פובליסיס לא מעט חברות פרסום חדשניות, בעיקר בתחום הדיגיטל. אומניקום לא הייתה פעילה בתחום הרכישות והעדיפה להשקיע במחלקות דיגיטל בתוך הקבוצה.

אחד היתרונות המשמעותיים של המהלך צפוי להיות חיזוק הפעילות בשווקים המתעוררים. הקבוצות כבר פעילות בצורה משמעותית בברזיל ובסין, אך הצגת קבוצה משותפת צפויה לסייע בכיבוש נתחי שוק נוספים באזורים האלה.

ההערכות הן כי תהליכי המיזוג עצמם ייקחו בין 6 ל-9 חודשים. העסקה גם צפויה לעבור בדיקה קפדנית של רגולטורים בעולם, וזאת מכיוון שהדבר ייצור קבוצה חזקה מאוד בתחום הפרסום ורכש המדיה.

כיצד ישפיע המיזוג על השוק בישראל?

אומניקום ופובליסיס הן לא רק שתיים מקבוצות הפרסום הגדולות בעולם, אלא גם שתיים מקבוצות הפרסום המשפיעות בישראל.

אומניקום פועלת בישראל באמצעות 3 זרועות פרסום: BBDO, שהיא בעלת השליטה בגיתם, ויש לה גם 25% ממניות דרורי-שלומי. בנוסף בבעלותה 25% ממניות יהושע TBWA וכן הסכם ייצוג למשרד הפרסום זרמון המחובר לסוכנות DDB.

קבוצת פובליסיס פועלת בישראל באמצעות סאצ'י&סאצ'י המחובר לבאומן-בר-ריבנאי, ליאו ברנט המחובר לרגב-קוויצקי ופובליסיס המחוברת למה שהיה בעבר גלר-נסיס. בנוסף מפעילה פובליסיס את חברת השיווק סופר פוש ופועלת בתחום המדיה עם חברת זניט מדיה.

בשלב זה מסתמן כי המיזוג בין הקבוצות, שהופך אותן כאמור לקבוצת הפרסום הגדולה בעולם, נועד לייצר להן כוח גדול מול אמצעי המדיה, ואין כוונה בשלב זה לייצר מיזוגים בין רשתות. לכן עדיין לא ברור מה יהיו (אם בכלל) ההשלכות של המיזוג על השוק בישראל.

כזכור, בעבר, ללא קשר לפעילות הבינלאומית, ניסו יורם באומן, יו"ר קבוצת פובליסיס בישראל, ומודי כידון, האישיות הבכירה באומניקום בישראל, לייצר שיתוף-פעולה בתחום המדיה - בדיוק התחום בו מתעתד המיזוג העולמי לייצר יתרון. הבקשה הגיעה עד לפתחו של הממונה על ההגבלים העסקיים, שקבע כי שיתוף-הפעולה בין הגופים עלול לפגוע קשות בתחרות בשוק, ולכן הוא לא התיר אותו.