הציבור באמת מטומטם

הסקר לפיו 78% לא סומכים על יאיר לפיד הוא בדיחה גרועה

בכל פעם שהציבור בא בטענות לפוליטיקאים ונושאי המשרה הבכירים שבחר, שהם מזגזגים , אומרים פעם ככה ומייד את ההפך, כדאי שייגש למראה ויביט בעיניים למזגזג הגדול מכולם: כן, שם בצד השני של מסך המחשב, הציבור בעצמו.

השבוע הזגזוז היה כל-כך בוטה, שהציבור נהפך לבדיחה גרועה. סקר שערך ערוץ הכנסת העלה כי 78% לא סומכים על שר האוצר יאיר לפיד, 65% חושבים שאינו דמוקרט ו-2% סבורים כי אינו מתאים להיות ראש ממשלה. למה זה בדיחה? כי לפני קצת יותר מחצי שנה, "הציבור", המאסה הקריטית המקודשת, היציבה והדמוקרטית כל-כך, נתן לאותו לפיד ממש 19 מנדטים, מתוך אמונה בכישוריו, ונכונות אמת להכשיר אותו בעתיד לראשות הממשלה.

הנה, אני רואה את ה"ציבור" קופץ ממקומו בכעס ומזדעק ש"מותר לשנות דעה", ש"לפיד ירק בפנים, הבטיח הבטחות ולא קיים והתנהג בצורה אנטי דמוקרטית כשהזחיל את ח"כ עדי קול להתנצל על הימנעותה בהצבעה".

אין לי שום טענה כלפי חוסר שביעות רצון מתפקוד של איש ציבור. הבעיה, שכל-כך קל להסית, לבלבל, להפוך ולטלטל את "הציבור" הקדוש. כל ספין של פוליטיקאי, או שיעול של איש יח"צ או לוביסט שמקדם אג'נדה היא רוח שזורקת את הציבור לקיבינימט, משל היה עלה נידף. התנהגות ציבורית ברוח זו - הופכת את "הציבור" כגורם לגוף שהוא פארסה.

נתניהו אומר שהוא קורא למשא-ומתן עם הפלסטינים, אז פתאום הוא בוגד. דקה וחצי אחר-כך, הוא נותן נאום טוב באו"ם, אז תומכי ליכוד שרופים, פתאום מתים עליו, כי הוא מציל את ישראל.

אותו דבר עם לפיד. הוא כותב פוסט באינטרנט על "צבעוניותם של אנשי כלכלה בכירים", או יורד רצח על המורה ארנון בן יאיר שהעיר לו משהו, ולפיד הופך לשק חבטות בזוי. אבל אחרי שייתן נאום חוצב להבות נגד החרדים ויתנגח בחברי הכנסת גפני ופורוש, הוא יחזור להיות חביב המגזר שלפני רגע בעט לו בראש.

הכי קל להאשים את התקשורת. היא מסיתה, היא מבלבלת, אבל התקשורת היא רק צינור והציבור הרי לא מטומטם. זה הוכח היטב במחאה לפני שנתיים.

הציבור סובל מכשל אחר - מחוסר יציבות כרוני שפוגע בעיקר בו.

איך אפשר לקבוע אחרי כמה חודשים שלפיד הוא שר אוצר גרוע? על סמך מה? הוא פיזר כסף בלי הבחנה? הוא גזר גזרות קיצוניות ובלי הגונות? יכול להיות שהוא חסר נסיון פוליטי, שהוא מאכזב, אפילו ילדותי כשהוא כותב בסרקזם תפל על געגועיו לבראבא ויצאפן, אבל בגלל פוסט אווילי באינטרנט לקבוע שהוא נפל? האם הוא כבר עבר את כל המבחנים המקצועיים כדי שאפשר יהיה לצאת כלפיו בכזו הצהרה?

הדבר המקומם באמת, שסביר להניח, שבעוד כמה שבועות, בסקר הבא, בגלל איזה ספין אחר שלו, הציבור יכריע שלפיד הוא גאון, המומלץ ביותר להיות ראש הממשלה הבא ואם אפשר, גם נשיא הגלקסיה.

מילה אישית

לו אני פוליטיקאית, ציבור יקר, הייתי משתמשת בקולכם כדי להתיישב על כיסא עור הצבי בכנסת, ומייד אחר-כך, פשוט שמה עליכם קצוץ. כי באמת, אם אתם, "הציבור", לא מתייחסים אל עצמכם ברצינות, מדוע שהפוליטיקאים ונושאי המשרות הבכירות יעשו את זה?