מנכ"ל כיל באיום מפורש: "אם הרגולציה תקשה עלינו, לא נהסס למחוק את כיל מהמסחר בת"א"

סטפן בורגס בשיחת ועידה עם אנליסטים לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים: "המסחר בחו"ל פותח בפנינו אפשרויות רבות, ביניהן גיוס הון ורכישות" ■ מנכ"ל החברה לישראל: "לא נגדיל החזקות"

עוד מכה מתקרבת לבורסה בתל אביב? במסגרת שיחת ועידה עם אנליסטים לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים, שיגר מנכ"ל כיל איום מפורש: "אם הרגולציה בשוק המקומי תקשה עלינו, לא נהסס למחוק את כיל מהמסחר". יחד עם זאת הבהיר בורגס כי כיל היא חברה ישראלית ותשאר חברה ישראלית. הרישום הכפול המתוכנן בחו"ל יאפשר לחברה להיות קרובה יותר לשווקים יעודיים שלה ולפתוח בפניה אפשרויות נוספות לגיוסי הון ורכישות.

מנגד, ציין יו"ר החברה ניר גלעד, המשמש גם כמנכ"ל החברה האם, החברה לישראל, כי "אין בכוונת החברה לישראל להגדיל את החזקותיה בכיל וכי היא רואה בה החזקה אסטרטגית ללא קשר למחיר בו נסחרת המניה".

כאמור, בצל הדרמה הגדולה שהתרחשה בשוק האשלג העולמי בשל פרישתה של ענקית האשלג הרוסית אורלקלי מקרטל BPC, פרסמה היום כיל את דוחותיה לרבעון השני של 2013, ובהם ירידה חדה ברווח.

"הודעת אורלקלי יוצרת אי ודאות באשר למחיר האשלג ומגדילה את הסיכון לירידת מחירים בטווח הקצר", נכתב בדוחות החברה, "עם זאת בטווח הארוך מגמות השוק הן של גידול בביקושים, אשר מביא לעליות מחירים".

תוצאות כיל שפורסמו היום עדיין לא הושפעו כמובן מהצהרותיהם של בכירי אורלקלי, לפיהם המחיר לטון אשלג עשוי לרדת ביותר מ-25% ל-300 דולר לטון. ועדיין, גם התוצאות שהציגה החברה היום כבר משקפות את ההאטה שחווה הכלכלה עולמית והאתגרים הרבים שצפויים לכיל ברבעונים הבאים.

במקביל לפרסום הדוחות הרבעוניים חשפה החברה אסטרטגיה חדשה אותה היא מכנה "צעד נוסף קדימה", המשלבת סדרה של מינויים חדשים בצמרת ההנהלה. את המהלכים הללו אישר אמש דירקטוריון כיל.

עיקרה של התוכנית אותה חשפה החברה בקווים כלליים הוא מעבר מהסתכלות מבוססת מוצר להסתכלות כוללת על שווקים, שתכלול את הרחבת תחום האשלג, חיזוק כריית הפוספטים, תוכנית התייעלות פנים ארגונית, ופיתוח מוצרים חדשים. זאת, תוך כדי הרחבת פעילותה של החברה לשווקים גלובליים, ביניהם לשווקים מתפתחים, כמו מזרח אסיה (הודו וסין), ברזיל ודרום אפריקה.

בהתאם הודיע ניר גלעד, מנכ"ל החברה האם החברה לישראל, המשמש גם כיו"ר כיל, כי "החברה תיזום רישום כפול של מניותיה בבורסה בינלאומית גדולה, שיהווה תשתית פיננסית לצמיחה נוספת, קרבה למשקיעים בינלאומיים, גמישות במימון רכישות ומיזוגים, והערכות אפשרית להמשך ההרעה בסביבה העסקית ובבורסה בישראל". ל"גלובס" נודע כי הבורסה הגדולה שבה מדובר היא ככל הנראה הבורסה המרכזית בלונדון או בניו יורק.

בוחנים חלוקת דיבידנד

"מדינת ישראל צריכה להתחיל לחשוב מחדש איך מובילים ומחוללים צמיחה משמעותית למשק הישראלי. בשנים האחרונות המאמץ הממשלתי התרכז באיך לקחת יותר, תוך הכבדה רגולטורית מיותרת - ולא באיך לייצר צמיחה המובילה לעלייה במקומות העבודה ולגידול בהכנסה הפנויה", אמר היום גלעד.

בכל מקרה, למרות שבחברה טוענים כי הם עמלים על התוכנית המדוברת - אותה בנתה עבורם חברת הייעוץ העולמית מקנזי - למעלה מ-9 חודשים, לא ניתן להתעלם מהתזמון בו היא בחרה לפרסם אותה - שבוע לאחר הטלטלה שעבר שוק האשלג העולמי.

בהקשר לכך אמר היום ל"גלובס" בורגס, כי צריך להבחין בין אירועים עכשוויים - כמו שדה בריר, הדרמה בשוק האשלג והטבות המס - לבין חשיבה לטווח הארוך. את אירועים העכשוויים אי אפשר לנהל אם אתה לא יודע לאן אתה מנווט את הספינה. בנינו אסטרטגיה מתוך מחשבה להביא לערך מוסף גם בטווח הארוך, הן לבעלי המניות והן לעובדי החברה. בנינו חברה מאוזנת במובן של שווקים נוספים, לא רק ישראל, ועוד מוצרים, לא רק אשלג".

בורגס הוסיף כי "גם בימים מאתגרים אלו כיל מאמינה בשוק האשלג הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. החברה תבחן אפשרויות להגדלה של הפקת אשלג במסגרת המכרות הקיימים כיום וגם במקומות אחרים בעולם".

במקביל הודיעה החברה כי היא בוחנת רכישה עצמית של מניותיה - ככל הנראה לאור מחירה הנמוך של המניה שירדה בכ-40% מאז אפריל האחרון - או חלוקה של דיבידנד חד פעמי, בסכום של עד חצי מיליארד דולר. עם זאת, לא מן הנמנע כי היקף הדיבידנד יקטן, אם התוכנית עליה הכריזה כיל אכן תתממש.

ירידה של 17% בהכנסות מאשלג

כיל סיימה את הרבעון עם רווח נקי של 316 מיליון דולר, ירידה של 22.5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. היקף המכירות ברבעון הסתכם בכ-1.77 מיליארד דולר, ירידה של 7% ביחס לרבעון המקביל, שנבעה בעיקרה מירידה במחירי המכירה של אשלג ופוספט, ירידה במכירות בשוק הסיני, ירידה במכירות של מעכבי בעירה ובציודים לטיפול במים. החברה מציינת כי ירידה זו קוזזה חלקית על ידי הגדלת כמויות מכירה של תמיסות צלולת באירופה, איחוד לראשונה של חברות שנרכשו במהלך התקופה, והשפעת השינוי בשער החליפין. כיל הודיעה כי תחלק דיבידנד בהיקף של 221 מיליון דולר.

החלק המעניין בדוחות טמון בפעילות האשלג של כיל, המהווה כשליש מהכנסותיה. שם רשמה החברה ירידה של כ-17.4% בהכנסות, ל-593 מיליון דולר, הנובעת בעיקרה מהמשך השחיקה במחיר הממוצע לטון אשלג שעמד ברבעון השני על 406 דולר לטון בממוצע. זאת, לעומת 455 דולר לטון ברבעון המקביל.

בנוסף, חלה ירידה כמותית במכירות האשלג של 10% לכ-1.3 מיליון טון. לפי החברה, מקור הירידה הוא בביקושים מצד הודו, המהווה את מדינת היבוא העיקרית, ועיכוב בדישון לעונת האביב בארה"ב, שסבלה בחורף האחרון ממזג אוויר קר ושלגים שכיסו את השדות. מנגד מציינת החברה כי ביקושים ערים נרשמו בברזיל, ורמת ביקושים יציבה נרשמה באירופה.

בתחום הפוספטים רשמה כיל גידול מתון של 4% במכירות ל-517 מיליון דולר, זאת בעיקר בשל גידול בכמויות המכירה. בהמשך לכך מציינת החברה כי תוכניתה של החברה הבת, כיל דשנים, לכרות פוספט בשדה בריר שליד ערד, הגיעה לשלבי אישור אך טרם הוחלט על הפקדתה. "ככל הנראה, עתודות הכרייה של החברה ייפגעו באופן משמעותי בטווח הבינוני והארוך ויובילו באופן בלתי נמנע להפסקה הדרגתית של פעילות הפוספט בישראל", מציינת החברה, שהוסיפה כי היא ממשיכה לבחון אפשרויות כריית פוספט גם מחוץ לישראל.