גם האוליגרכים רוצים להיות ביל גייטס

עשירי רוסיה מנסים להתנער מהדימוי החמדני ומתעניינים יותר בצדקה

בסוויטה שלו במלון ארבע העונות בניו יורק, זמן קצר לפני חג המולד בשנת 2010, ביל גייטס, כעת האיש העשיר בעולם, קיבל כמה עצות ממיליארדר במקום ה-82 בדירוג העולמי.

לדברי ולדימיר פוטנין הרוסי, הוא יעץ לגייטס איך לשכנע עשירי העולם לתרום חלק גדול מהונם לצדקה במסגרת התוכנית שלו ושל ידידו וורן באפט.

"יעצתי לו להעביר את היוזמה אל מחוץ לארה"ב", אמר פוטנין בראיון במשרדי חברתו, אינטרוס החזקות, הממוקמת מול הקרמלין, מעברו השני של נהר מוסקבה. "אמרתי לו, ביל, תהפוך את זה ליוזמה בינלאומית אמיתית".

פוטנין הוא כעת החלוץ לפני מחנה התורמים בפוטנציה ברוסיה. בפברואר, איל הניקל בן ה-52 הפל למיליארדר הרוסי הראשון שהתגייס לטובת תוכנית "התחייבות הנתינה", והבטיח להעביר לפחות את מחצית הונו למטרות פילנתרופיות.

לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, פוטנין היה שווה 12.3 מיליארד דולר ב-8 באוגוסט.

רוצים להתנער מהדימוי החמדני

ההתעניינות בקרב עשירי רוסיה בצדקה גוברת, לפי נתונים שאספה סוכנות בלומברג מ-15 מעשירי המדינה ומדוחות שנתיים שפורסמו על ידי חברותיהם וקרנות צדקה. רבים מהאוליגרכים הללו התעשרו מנכסים שהם קנו בכסף קטן בשנים שאחרי קריסת ברית המועצות, בתחילת שנות ה-90, וכעת מבקשים רבים מהם להתנער מהדימוי החמדני שדבק בהם ומתדמית הבזבזנים ללא תקנה של כספים על יאכטות ויתר פינוקים.

פוטנין אומר שהמגמה הזאת נובעת גם מכך ש"הפער בין העניים והעשירים הוא כה אדיר".

מתחילת 2010 עד סוף 2012 תרמו 15 המיליארדרים שסיפקו ל"בלומברג" מסמכים סך של 1.64 מיליארד דולר למיזמי צדקה. בלומברג שיגרה שאלונים ל-23 מיליארדרים, כולם גברים. שמונה מהם לא הגיבו. השווי המצרפי של אותם 15 עשירים היה 155 מיליארד דולר ביום חמישי שעבר - כ-8% מהתמ"ג השנתי של רוסיה. הם תרמו כ-1% מסך נכסיהם בשנים 2010-2012.

לפי המסמכים שהם העבירו, הם תרמו בשנה שעברה 405 מיליון יותר מכפי שתרמו ב-2010. התרומות הופנו למגוון רחב של מטרות - חינוך, ספורט, תרבות ושירותי בריאות.

תרבות צדקה לא מפותחת

לפי קרן הצדקה הבריטית Charities Aid Foundation, תרומות לצדקה ברוסיה הן עדיין פעילות מאוד לא מפותחת יחסית לשאר העולם. בדצמבר האחרון, הארגון הזה דירג את רוסיה במקום ה-126 בין 145 מדינות על בסיס תרומות לצדקה של אזרחים ועבודת התנדבות.

מריה צ'רטוק, מנהלת משרד CAF במוסקבה, אומרת שהנדבנות ברוסיה נעה סוף סוף בכיוון הנכון.

"ההתחייבות של פוטנין שמה את הפילנתרופיה הרוסית על המפה העולמית", היא אומרת. "אולי היא לא תוביל לשינוי רדיקלי של גישה ברוסיה, אבל היא ודאי תעודד אחרים לתרום".

המיליארדר הנדיב ביותר ברוסיה הוא רומן אברמוביץ. מקור רוב הונו, 12.6 מיליארד דולר, הוא ממכירת ההחזקה שלו בחברת הנפט סיבנפט, השייכת כיום לתאגיד הגז הטבעי הממלכתי גזפרום.

בשלוש השנים 2010-2012, אברמוביץ (46), הבעלים של מועדון הכדורגל צ'לסי ומי שמדורג 77 ברשימת עשירי העולם, תרם כ-310 מיליון דולר לתוכניות כמו קידום הכדורגל ברוסיה ולמכון אמנויות שבראשו עומדת חברתו לחיים ואם שני ילדיו, הדוגמנית דאריה ז'וקובה.