בנק ישראל: מעבר לכרטיסי אשראי חכמים - תוך 3.5 שנים

מדובר בכרטיסים בעלי זיהוי באמצעות שבב המקשה על זיופים ■ עלות המעבר: עשרות מיליוני דולרים

בנק ישראל מיישר קו עם אירופה וארה"ב בתחום כרטיסי האשראי. המפקח על הבנקים, דודו זקן, דורש מהבנקים ומחברות כרטיסי אשראי להעביר את לקוחותיהם לשימוש בכרטיסי אשראי חכמים בעלי תקן אבטחה EMV בתוך 3.5 שנים.

מדובר בכרטיסי אשראי שמתבססים על זיהוי באמצעות שבב, וזאת לעומת זיהוי בפס מגנטי הקיים כיום.

לפי הערכות, המעבר לשימוש בכרטיסים חכמים יכלול שינויים רבים ומורכבים - הן בתהליך הנפקת הכרטיס, הן בהתאמת או החלפת הכספומטים לשימוש באמצעות כרטיסים חכמים, הן במסופונים בבתי העסק והן במערכות הסליקה.

במערכת הבנקאית מעריכים כי עלות המעבר לשימוש בכרטיסים חכמים תהיה לפחות כמה עשרות מיליוני דולרים.

בבנק ישראל מסבירים כי המעבר נועד להקטין את היקף הזיופים של כרטיסי האשראי, ולהסיר מגבלות קיימות בשימוש של כרטיסי אשראי מקומיים במדינות בחו"ל שבהן עברו לשימוש בכרטיסים חכמים.

"המעבר נועד, בין היתר, לצמצם את פוטנציאל ההונאות הקיים בשימוש בכרטיסים מגנטיים, ולחזק את אמונם וביטחונם של הלקוחות. בנוסף, השימוש בכרטיסים החכמים יאפשר ללקוח הנמצא בחו"ל לעשות שימוש בכרטיס ללא המגבלות הקיימות, ולהוביל את מערכת הבנקאות בישראל לעמידה בסטנדרטים בינלאומיים", נכתב במכתב שהופץ לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי, שהגיע לידי "גלובס".

בנק ישראל עדיין לא פרסם הנחיות סופיות בסוגייה, ואולם מהטיוטה שהפיץ לבנקים עולה כי הוא דורש כי תוך 3.5 שנים (עד דצמבר 2016) כל כרטיסי האשראי יהיו כרטיסים חכמים. עד לתקופה זו יצטרכו הבנקים להציע ללקוחותיהם להחליף את הכרטיס לכרטיס חכם ללא עלות נוספת, ולהסביר להם את הקשיים בשימוש של כרטיס מגנטי בחו"ל.

נוסף על כך, על הבנקים להחליף או לשדרג את מכשירי הכספומט שלהם בתוך 3 שנים למכשירים התומכים בכרטיסים חכמים. כחלק מההיערכות, על הבנקים וחברות כרטיסי האשראי להציג לבנק ישראל תוכנית עבודה ליישום התהליכים, כאשר הדירקטוריונים של החברות יפקחו עליה.

להקשות על הנוכלים

כאמור, הגורם המרכזי למעבר לשימוש בכרטיסים חכמים הוא הקטנת ההונאות. בניגוד לכרטיסים מבוססים פס מגנטי, את הכרטיסים המבוססים על שבב הרבה יותר קשה לזייף. מחקרים בעולם הראו כי במדינות שעברו לשימוש בכרטיסים מבוססי שבב, צנח היקף ההונאות באופן משמעותי. כתוצאה מכך, החלו נוכלים בעולם לנתב את מאמציהם לבצע הונאות במדינות שבהן עדיין עובדים עם כרטיסים בעלי פס מגנטי.

באירופה עברו כבר לפני כמה שנים לשימוש בכרטיסים חכמים, ובארה"ב הוחלט לבצע את המעבר לפני כשנתיים. כעת החליטו בבנק ישראל לאמץ גם כן את הכרטיסים החכמים, כדי למנוע מצב שבו תחול עלייה בזיופים בישראל.

באשר לצרכן, הוא לא אמור להרגיש שינוי משמעותי. הרווח המרכזי שלו יהיה הקטנת הסיכון בזיוף. כמו כן, ייתכן כי השימוש בכרטיס החכם יחליף את הצורך לחתום על כל שימוש בכרטיסי אשראי.

בחו"ל נהוג כי הלקוח מכניס קוד אישי בעת השימוש בכרטיס, ועל כן אינו צריך לחתום. ישראל היא מהמדינות הבודדות בעולם המערבי שעדיין דורשות חתימה בכל שימוש בכרטיס אשראי.