שוק המט"ח: הדולר היציג צנח בכ-1% ל-3.63 שקלים

שער האירו צנח ב-1.8% ל-4.813 שקלים ■ יוסי פריימן: "אין שינוי במגמה ארוכת הטווח של ייסוף השקל"

לאחר יומיים של התחזקות בשיעור חד מול השקל, הדולר והאירו נחלשים היום מול המטבע המקומי בשוק המט"ח בישראל. שער הדולר היציג נחלש בכ-1% ונקבע ברמה של 3.63 שקלים, ושער האירו צנח בכ-1.8% ל-4.813 שקלים.

במאקרו, נתוני סקר כוח האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שוב מתקשים לשפוך אור על המתרחש בתעסוקה במשק, אחד הפרמטרים המאקרו-כלכלים החשובים ביותר. לפי הנתונים המקוריים, האבטלה במשק זינקה ביולי מרמה של 5.9% ל-6.7% מכוח העבודה, המהווה גידול של יותר מ-31 אלף מובטלים (עליה של 14.5%) לעומת החודש הקודם לרמה של כ-248 אלף מובטלים. מנגד, הנתונים בניכוי עונתיות לחודש יולי 2013, מבצעים על ההיפך המוחלט: ירידה חדה ברמת האבטלה במשק מ-6.7% ל-6.2% מכוח העבודה, ויציאה של כ-15 אלף אזרחים בגיל העובדה ממעגל האבטלה.

התחזקות השקל באה ככל הנראה בשל ירידה יחסית בפרמיית הסיכון של השוק הישראלי, לאחר דבריו של נשיא ארה"ב ברק אובמה הלילה, על כך שארה"ב לא החליטה עדיין על תקיפה בסוריה. אובמה אמר כי ארה"ב מכירה בכך שנשיא סוריה אסד עשה שימוש בנשק כימי נגד עמו, אך יחד עם זאת לארה"ב אין עניין בעימות ללא הגבלת זמן".

ביומיים האחרונים, נזכיר, איומי התקיפה האמריקנית בסוריה הביאו להיחלשות חדה של המטבע המקומי: הדולר התחזק מול השקל בשיעור של 0.24% לשער יציג של 3.666 שקלים, לאחר התחזקות של 1.5% ביום המסחר הקודם במט"ח. שערו היציג של האירו התחזק אתמול ב-0.43% ל-4.901 שקלים, לאחר זינוק של 1.3% ביום קודם.

ב-ATRADE ציינו הבוקר כי הסלמה מול סוריה תשחק לטובת הדולר. "אם ישראל תיגרר אל תוך העימות, הדולר עלול לזנק הרבה מעבר ל-3.7 שקלים. מבחינה טכנית, פריצה מעל 3.72 שקלים תסמל שינוי כיוון בצמד ובמקרה זה ניתן לצפות להמשך העליות אל עבר 3.8 שקלים".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, מעריך כי "אין שינוי במגמה ארוכת הטווח של ייסוף השקל והשערים הנוכחיים ממשיכים לספק הזדמנות טובה ליצואנים לגדר חשיפות מטבעיות". לדברי פריימן, אם בסופו של דבר הפדרל ריזרב כן יצמצם או יפסיק את רכישות האג"ח בספטמבר, "צפויה תגובה שיש לקוות שלא תיהפך לכדור שלג שיפגע בהישגים המצטברים מתוכניות ההרחבה הכמותית, שכן גם בארה"ב התייקרות מחירי הנדל"ן והעלייה החדה במשכנתאות, עלולים לתקוע מקל בגלגלי בתהליך ההתאוששות".