בלומברג: משטרת שווייץ פשטה על ביתו של בני שטיינמץ

עם זאת, לא הוחרמו מסמכים ■ באפריל החלה חקירה בארה"ב בחשד לשוחד ששילמה לכאורה BSGR שבשליטת שטיינמץ עבור זכויות במכרה ברזל בגינאה

משטרת שווייץ פשטה על ביתו של המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ בז'נבה - כך מדווחת היום (ה') סוכנות הידיעות בלומברג.

לפי הדיווח, על הפשיטה הורה התובע הכללי בז'נבה, והיא אירעה במהלך השבועיים האחרונים. הסוכנות מתבססת על גורם המקורב לנושא שסירב להזדהות. לפי המקור, המשטרה לא החרימה מסמכים כלשהם מביתו של שטיינמץ.

הונו של שטיינמץ (57) מוערך ב-7.4 מיליארד דולר לפי מדד המיליארדים של בלומברג. הוא שולט ב-BSGR, זרוע הכרייה בקונצרן של שטיינמץ, שמחזיקה ב-51% ממכרה הברזל סימנדו (Simandou) שבגינאה. המדינה המערב-אפריקאית בוחנת מחדש את רישיונות המכרות שלה, כולל במכרה סימנדו.

באפריל האחרון החלה חקירה בארה"ב בעקבות חשד לשוחד לכאורה ששילמה BSGR כדי לקבל לידיה את הזכויות במכרה בגינאה.

הנרי דלה-קאסה, דובר משרד התובע בז'נבה, סירב להגיב לבלומברג על הכתבה. גם דובר BSGR בלונדון סירב להגיב, ובמשרדי המשטרה בז'נבה לא ענו לטלפון, לפי בלומברג.

בסוף חודש אפריל פשטה המשטרה השווייצרית על משרדי חברת אוניקס (Onyx), הנותנת שירותי ניהול וייעוץ ל-BSGR. על-פי דיווחים בתקשורת הזרה, כ-20 שוטרים פשטו על משרדי אוניקס ליד שדה התעופה בז'נבה, אספו מסמכים ושהו במקום מספר שעות.

אוניקס הצהירה כי סיפקה מידע לרשויות בשווייץ, בעקבות בקשה שהגיש הממשל בגינאה, החוקר חשדות כבדים נגד BSGR. לפי החשדות, החברה שילמה לכאורה שוחד בימי הממשל הקודם על מנת להמשיך לוהחזיק בזכויות לחצי ממכרה סימנדו, אחד ממכרות הברזל הגדולים בעולם.

BSGR, מצידה, מכחישה כל מעורבות למעשים פליליים במדינה ומאשימה את הממשל בגינאה בשימוש בהליכים על מנת לדחוק אותה החוצה מזכויותיה.

בחודש יולי נשללה מפרדריק קילינס, אזרח צרפתי שעבר עבור BSGR, הזכות להשתחרר ממעצר בערבות. הוא ממתין לתחילת משפטו בארה"ב ויואשם בהטרדת עד, שיבוש הליכי חקירה והשמדת ראיות במהלך חקירה פדרלית. העונש המירבי בגין עבירות אלה עומד על 20 שנות מאסר בפועל.

מ-BSGR נמסר בתגובה כי "החברה ומר שטיינמץ עוברים קמפיין הכפשות, והם יגנו על המוניטין שלהם ועל זכויותיהם בכל האמצעים המשפטיים הנדרשים".