נגמרו החגים: התחרות בשוק הקווי ממתינה לארדן

הדרג המקצועי ממליץ: לפרסם מחירי השימוש בתשתיות בזק והוט מיד עם סיום השימוע על תעריפי הקישוריות בשבוע הבא ■ המלצת אגף הכלכלה: תעריף הקישוריות נשאר על 0.99 אג' לדקה

הדרג המקצועי במשרד התקשורת בשלו: יש להוריד את תעריף הקישוריות בשוק הקווי ל-0.99 אג' לדקה לפני מע"מ. בכך נדחו טענות כל המפעילים שהשיגו על המחיר וביקשו לשנותו - כל צד וטעמיו הוא. המחיר היום הוא כ-4 אג' בממוצע, כך שמדובר בהפחתה משמעותית של המחיר. הגם שמבחינת הציבור ההשפעה תהיה מזערית בגלל המעבר לחבילות דקות בטלפוניה. תעריף הקישוריות הוא התעריף שמשלם יוזם השיחה עבור העברת השיחה והשימוש ברשת שאליה הוא מתקשר.

על פי הערכות, שר התקשורת גלעד ארדן שביקש מאגף הכלכלה לבדוק את טענות הצדדים במסגרת השימוע שנערך לכל המפעילים ושבמסגרתו גם שמע אותם בעל פה, יקבל את עמדת הדרג המקצועי. בשבוע הבא צפוי ארדן לקיים דיון סופי בסוגיה ולהכריע בעניין, ומיד לאחר מכן צפוי המשרד לפרסם שימוע נוסף בנושא מחירי השימוש בתשתיות בזק והוט, כחלק מתוכנית להרחיב את התחרות בשוק הקווי.

בזק והוט טענו כי המחיר צפוי להיות הרבה יותר גבוה מהמחיר שקבע אגף הכלכלה ואף הגיעו למחירים של מעל ל-2 אג' לדקה, בטענה שנעשו טעויות בחישוב עלויותיהם. כל יתר המתחרים טענו שהמחירים צריכים להיות הרבה יותר נמוכים מאגורה ואף טענו שיש לאמץ את הדירקטיבה האירופאית שקובעת מתווה הפחתה אגרסיבי יותר. כאמור, טענות הצדדים נדחו והמלצת הדרג המקצועי היא להישאר במחיר שהמליץ בהתחלה.

משרד התקשורת העדיף לסיים את השימוע בעניין תעריפי הקישוריות הקווית לפני שהוא קובע את מחירי השימוש בתשתיות בזק והוט, כדי להיות בטוח שהוא דורך על קרקע מוצקה (מדובר באותה עבודה כלכלית שבוחנת את שתי הסוגיות), אך למחירי השימוש בתשתיות הקוויות יש השפעה רבה יותר על התחרות בשוק ולכן רצה להימנע מטעויות.

ארדן נדרש לקבל החלטה כמה שיותר מהר על מנת לשחרר את השוק הקווי ממצוקה מתמשכת של היעדר מדיניות רגולטורית ברורה שמקשה על תוכניות המפעילים להרחיב את פעילותם ולהיכנס לתחומים חדשים. השוק הקווי, בניגוד לשוק הסלולרי, סובל ממחירים גבוהים, בעקבות רמת תחרותיות נמוכה יחסית.