אישור הפרק האחרון של חוק הריכוזיות - בתוך חודשיים

ועדת הכספים של הכנסת החלה היום לדון בפרק האחרון העוסק בהקצאת משאבי המדינה ■ מי החברות שיושפעו?

ועדת הכספים של הכנסת צפויה לסיים את עבודתה על חוק הריכוזיות בתוך חודשיים. היום החלה הוועדה לדון בפרק האחרון העוסק בהקצאת משאבי המדינה. ממסמך שהעביר משרד ראש הממשלה לוועדת הכספים עולה כי החברות שיושפעו מהפרק השלישי בתחום הטלפוניה הנייחת הן: בזק (65.8%), הוט טלקום, פרטנר-סמייל 012, סלקום-נטוויז'ן, בזק בינלאומי, המחזיקות ב-34.2% כולן יחד.

בתחום קווי אינטרנט רחב פס: בזק והוט טלקום, שבמונחי הכנסות לשנת 2012 מחזיקה בזק ב-67% מנתח השוק, הוט טלקום 33% (1.166 מיליארד שקל לבזק, 572 מיליון שקל להוט טלקום).

בתחום השידורים יחול הפרק השלישי על ערוץ 2: רשת-נגה, שידורי קשת, ערוץ 10, ועל תחנות רדיו אזורי (3 מתוכן בשליטת רדיו ללא הפסקה - אלון הריבוע הכחול). בתחום שידורי הכבלים מציין המסמך כי הוט מחזיקה ב-58% ו-yes עם 42% אחזקה.

עוד תושפע חברת הדואר שמחזיקה ב-60% משוק הדיוור, וחברת מקורות שמחזיקה ב-70% מתחום המים השפירים. בתחום החשמל חברת חשמל מהווה מונופול. בתחום המחצבים מחזיקות רדימיקס (33%), שפיר 30% והנסון 18%.

בתחום התחבורה יושפעו: אגד, המחזיקה ב-45% ודן שלה יש 12% בלבד. בתחום מסילות הברזל שולטת סיטיפס (100%). רכבת ישראל, נמל חיפה ונמל אשדוד מהחזיקים נתחים משמעותיים ביותר מהפעילות בתחומם. בתחום ההתפלה מחזיקה IDE ב- 34%. במערכת הסליקה הפנסיונית מחזיקה סוויפטנס של נס טכנולוגיות (100%).

בתחום תחנות הדלק מחזיקות פז (25%) דלק (21%) וסונול (20%) ודור אלון (18%). בתחום משק הגז הטבעי מחזיקות נובל אנרג'י ודלק ב-90%. נתיבי גז טבעי בהולכה (100%). בזכיון ים המלח - החברה לישראל (100%). בתחום אספקת הגז לבתים מחזיקות פזגז (29%), אמישראגז (22%), דור (21%) וסופרגז (19%).

"לעתים השיקול הנכון הוא דווקא מחיר נמוך במכירת המשאבים"

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, אמר היום בוועדה כי "החוק הזה נועד לשנות תפיסה רווחת בתהליכי הקצאת משאבים, כשעד היום שאלת המחיר היתה המשמעותית והתוצאה של מה שזכיין עושה לאחר זכייה במשאב, היתה פחות רלוונטית וזו בעיה. לעתים כשמתקבל מחיר גבוה עבור נכס זה טוב בטווח המיידי, אך בטווח הארוך אנחנו דווקא יוצאים נפסדים, כדוגמת נמל אילת. לעתים, השיקול הנכון בטווח הארוך משמעותו דווקא מחיר נמוך יחסית בעת מכירת המשאבים".

ליכט הדגיש, כי "עדיין אין תשובות ברורות כיצד מודדים ריכוזיות ועל-כן יש להיזהר בעניין. כשמונעים משחקנים מסוימים להשתתף זה הקטנת כמות המתחרים הפוטנציאלים, שיכולים לפעול בצורה טובה למען הציבור ולכן נמענו מקביעת כלל קטגורי בנושא הזה". לדבריו, "הכוונה להפחית את הנטל הביורוקרטי העודף ולאפשר זרימה חלקה של הליכי הקצאת זכויות. ההכרעה בידי הרגולטור שמקצה את המשאב".

ליכט הסביר כי "למשל, משרד התקשורת שרוצה לתת רישיון, אך עדיין תהיה משמעות להמלצת הממונה על ההגבלים העסקיים. לא נכון שאדם אחד יחליט לגבי כל המשק, במיוחד כשיש רגולטור/משרד שמכיר היטב את הענף עליו הוא מופקד. יצרנו איזון שבמקרים הקשים צריך חוות דעת של הממונה על ההגבלים, על-מנת שמישהו חיצוני יחווה את דעתו וישים מעין מראה למול הרגולטור.

"כשגוף ריאלי רוצה להתרחב לענף אחר, למשל חברה שמתמחה במתקני התפלה ורוצה לעסוק גם בענף של תשתית חיונית אחרת, כגון כבישים וכד' או חברת חשמל שרוצה גם לעסוק בתקשורת, אלו דברים שדורשים בדיקה. או חי עיון רצי בעל תפוצה ארצית. הרגולטור בכל ענף צריך לשקול שתי שאלות: אם אין פגיעה בחוק שהוא מופקד עליו, ואם אין פגיעה בצרכן? למשל אם פוסל גוף ריכוזי, שחרף זאת ייתן את השירות הטוב ביותר והמחיר הזול ביותר לצרכן".

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה הוסיף כי "יש לשקול את שיקולי הריכוזיות אך למדינה יש עדיין הפריבילגיה להכריע למי להקצות את המשאבים. הקצאה לגורם הלא נכון יכולה להיות בכייה לדורות ודווקא בגלל זה המדינה רוצה לשקול את כל השיקולים מראש, אך ההחלטה עדיין נתונה בידיה. המטרה של הצעת החוק לייצור חובת התייעצות ולא להשאיר את זה לשיקול דעתה של הממשלה.

"נוח לי שההמלצה שלי איננה מחייבת, שכן אין מדובר בהתחברות בין חברות עסקיות אלא בהקצאות של המדינה עם כל השיקולים והתמונה המלאה אצלה. דוגמאות לשיקולים שיישקלו: ריכוזיות ענפית: רוצים להשתמש בתחרות כדי להועיל לצרכנים. למשל אם יש חברה שלה חברת ספנות גדולה או בעלות על נמל ורוצה להתמודד על הקצאת נמל נוסף, כפי הנראה ההמלצה תהיה לבחון היטב ולשקול למנוע ממנו להתמודד, כי קיים סיכוי שזה ינוצל לרעה וייפגע בצרכן. וכן מניעת יצירת מאזן אימה בין חברות שאף אחת לא נכנסת לתחום של חברה אחרת וכך אין תחרות. ריכוזיות כלל משקית עלולה לגרום לכוח מיקוח מול משרדי הממשלה והמחוקק. למשל כשגורם מסוים שולט בתחומים מסוימים שאופן התפקוד שלהם חשוב למדינה; נמלים, חברת חשמל, גופי תקשורת וכד', לדבריו"