37 מיליון שקל לארבעה מבכירי בזן ב-5 השנים האחרונות

ההודעה של בזן על פיטורי 240 העובדים על רקע מצוקת הנזילות אליה נקלעה שנובעת בין היתר ממצבת חובות שמכבידה קשות על מאזן החברה - מפנה את הזרקור לעלויות השכר של בכירי החברה ולדיבידנד שחילקה

טבע לא לבד. בזן, המפעילה את בית הזיקוק בחיפה, הודיעה אתמול (א') כי תפטר 240 מעובדיה (16% מהסך), וזאת על רקע מצוקת הנזילות אליה נקלעה - מצוקה שנובעת בין היתר ממצבת חובות שמכבידה קשות על מאזן החברה. מהלך זה מפנה, איך לא, את הזרקור לעלויות השכר של בכירי החברה ולדיבידנד שחילקה במהלך חמש השנים האחרונות.

ראשית, בזן ביצעה בין 2008-2012 רק שתי חלוקות דיבידנד בשווי כולל של 196.3 מיליון דולר (707 מיליון שקל) - וייתכן שאם הייתה נמנעת מחלקו אולי הייתה יכולה להימנע מהפיטורים הנוכחיים. בעלת המניות הגדולה בבזן היא החברה לישראל שבשליטת עידן עופר (37.1%), ופטרוכימיים של דיוויד פדרמן (30.7%). שנית, ולא פחות חשוב, בזן פינקה את מנהליה השכירים בעלויות שכר די נאות לאורך שנות העסקתם. פנחס בוכריס, שפרש במאי האחרון מתפקידו כמנכ"ל, צבר תוך שנתיים עלות שכר (רק מרכיבי מזומן) של 5.1 מיליון שקל, וזו לא כוללת את מה שיקבל בגין 2013. לבוכריס, מיותר לציין, היה חלק בהידרדרות הפיננסית של החברה.

בכיר אחר שנושא באחריות למצבה הנוכחי של בזן הוא יוסי רוזן, בעברו מנכ"ל החברה לישראל. רוזן, שפרש בספטמבר 2012 מתפקידו כיו"ר במשרה חלקית, צבר תוך חמש שנים עלויות שכר במזומן של 12 מיליון שקל, וזאת כשההון שצבר מימיו בחברה לישראל עומד על עשרות רבות של מיליונים. דיוויד פדרמן, ששימש כסגן שלו כמעט לאורך אותה תקופה, צבר 10.3 מיליון שקל במזומן, ועלויות שכרו לא כללו מרכיב הוני. אחרון ברשימה הוא ישר בן מרדכי, המנכ"ל שקדם לבוכריס וכמוהו החזיק מעמד בתפקיד למשך תקופה קצרה. עלות שכרו הכוללת במשך תקופה של 3 שנים עמדה על 9.3 מיליון שקל. בזן, נזכיר, איבדה מתחילת השנה מחצית משוויה והיא נסחרת לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל. קרוב לוודאי שחלק ניכר מהתגמול ההוני שהוענק לבכירי החברה נותר הרחק "מחוץ לכסף" בגלל נפילת המניה.

עלויות השכר של בכירי בזן
 עלויות השכר של בכירי בזן