אל תפחיתו את מס הבורסה

הנתונים לא תומכים בטענה שהמחזורים נפגעו מהעלאת המס

אחת מן ההמלצות הבולטות של דוח הביניים של ועדת האוזר לשכלול המסחר ועידוד הפעילות בבורסה היא המלצה לממשלת ישראל להפחית את שיעורי המס על רווחי הון על השקעות של תושבי ישראל בבורסה בתל אביב, לעומת ניירות ערך אחרים, לשיעור המס שנקבע בוועדת רבינוביץ'. מחברי ההמלצה מעריכים, כי יהיה בכך כדי לעודד את המסחר בבורסה בתל אביב, וכי הדבר יעודד חברות לגייס הון בבורסה, ואף עשוי לגרום דווקא לעלייה בתקבולי המס לממשלה מרווחי הון.

בעיית הסחירות והנזילות הנמוכה בבורסה המקומית היא בעיה גדולה, אשר לה השלכות שליליות רבות, ולפיכך הקמת הוועדה מבורכת, ומסקנות רבות שלה הן מצוינות, ודורשות יישום מיידי. אולם להבנתנו, הפיכת מערכת המיסוי על רווחי ההון בבורסה המקומית שוב למלאת טלאים, אינה דרך הולמת לפתרון הבעיות, והיא פותחת פתח רחב לעיוותים ולבעיות מגוונות.

מחברי ההמלצה טוענים, בצדק, כי לא נעשה מחקר מעמיק בדבר השפעת השינויים הכה רבים, בפרק זמן כה קצר, במערכת המס המקומית, על שוק ההון, שרגישותו רבה במיוחד - מקום שבו תנועות ההון בין מדינות הן מהירות ופשוטות. אבל העובדה כי קיימת לקונה במחקר המלווה קבלת החלטות כלכליות במשק הישראלי אינה מהווה סיבה מניחה את הדעת לשינוי נוסף במערכת המס.

הזמירות הקולניות, שלפיהן מחזורי המסחר בבורסה לניירות ערך המקומית נפגעו באופן דרמטי כתוצאה מהעלאת שיעור המס, גם הן אינן מעוגנות בנתונים, ולפיכך כמעט לא שמענו מנהלי השקעות אשר גורסים כי זו הסיבה המרכזית להתייבשות הבורסה - והמתלוננים המרכזיים הם סוחרי היום.

כותבי ההמלצה מציינים, כי אף שנטען כי אין מקום לאפליה בשיעורי מס משיקול כלשהו - לרבות על פי מקום המסחר - הרי משיקולים לאומיים עשויה להיקבע העדפה להשקעה בשוק המקומי מול השקעות מחוץ לישראל, ובמשטר המס הנוכחי אין למשקיע בישראלי תמריץ להשקיע בשוק המקומי.

העיוות בתיק ההשקעות יישמר

אנו סבורים כי עידוד לקבלת החלטות השקעה של הציבור הישראלי שלא על בסיס פרמטריים כלכליים הוא בעייתי. לתפישתנו, כאשר מסגרת הדיון במיסוי חורגת משיקולים של טובת המשקיע, ונאחזת בשיקולים לאומיים, יש להציג מערכת רחבה הרבה יותר של שיקולים לאומיים, ובהם שיקולים של צדק מיסויי וחוסר הרצון לנפק סוכריה גדולה נוספת לאמידים שבאזרחי ישראל, על חשבון הכנסות הקופה הציבורית.

ראוי להבין כי שיעורי המס המדוברים רלוונטיים למשקיעים הפרטיים בבורסה המקומית, ולא למשקיעים הזרים ולמשקיעים המוסדיים - שהם משקיעים ברוטואיסטים - ולפיכך הפחתת המס מעודדת את ציבור המשקיעים הפרטיים, בעלי ההבנה הפיננסית המוגבלת, דווקא לשמר את עיוות ההטיה הביתית בתיק ההשקעות שלהם.

המשקיעים הפרטיים במדינת ישראל החלו - בפיגור ניכר אחר המשקיעים המוסדיים - להסיט חלק ניכר מרכיב המניות בתיקי ההשקעות להשקעה במניות זרות, בעיקר בארה"ב, ולפיכך נכון מבחינתם להמשיך ולהגדיל חשיפה להשקעות בשווקים זרים.

אנו סבורים כי חלופה טובה להפחתת המס על הבורסה היא המלצה למיסוי הכנסות משכר דירה מן השקל הראשון, ואף השוואת המיסוי על פיקדונות למיסוי על הבורסה. בדרך זו תגדל האטרקטיביות היחסית של הבורסה ביחס לאלטרנטיבות השקעה מקומיות אחרות.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון