קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים: הפניקס מובילה בתשואות

הרבעון השלישי הטיב עם שוקי הפנסיה החדשה-המקיפה ועם הפוליסות המשתתפות ברווחים, שהציגו בסיכומו תשואות ממוצעות של 3.7% ו-3.9%, בהתאמה ■ התמונה חיובית גם בבחינת התשואות ב-12 החודשים האחרונים

הרבעון השלישי ב-2013 הטיב עם תיקי ההשקעה הגדולים בפנסיה ובביטוחי החיים, שבניהול קבוצות הביטוח הגדולות. למעשה, הוא הטיב עם כל שוקי הפנסיה החדשה המקיפה והפוליסות המשתתפות ברווחים. בחודשים יולי-ספטמבר הציגו קרנות הפנסיה המקיפות החדשות תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של כ-3.7%, בעוד שהפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח הציגו בתקופה זו תשואה ממוצעת של 3.9%.

הרבעון השלישי הצטרף למחצית שנה ראשונה שהייתה חיובית, כך שמתחילת השנה מציגות קרנות הפנסיה החדשות המקיפות והפוליסות המשתתפות ברווחים תשואה ממוצעת דומה של 8.2%.

התמונה החיובית לגבי התשואות בשני אפיקי החיסכון לטווח ארוך הללו נמשכת, גם כשבוחנים את התשואות ב-12 החודשים האחרונים. מאז אוקטובר אשתקד קרנות הפנסיה המקיפות החדשות הציגו תשואה ממוצעת של כ-11.2%, בעוד שהפוליסות המשתתפות ברווחים רשמו תשואה של כ-12% בממוצע.

אגב תשואות אלה, נציין כי בעוד שבתקופות קשות בשוקי ההון, האג"ח המיועדות שמהן נהנות קרנות הפנסיה המקיפות מסייעות להגנה על התשואות, הרי שבתקופות טובות - כמו אלו שהוזכרו לעיל - הן מהוות כמעין משקולת שמפחיתה את התשואה בקרנות הפנסיה.

על כל פנים, מבחינת התשואות של הגופים המנהלים השונים נכון לספטמבר 2013, עולה כי מנהל השקעות ראשי אחד רשאי לחייך יותר מחבריו: רועי יקיר. כיום הוא משמש כמנהל ההשקעות הראשי של הפניקס, שמציגה את התשואה הגבוהה ביותר בתיקי הביטוח, כאשר קודם לכן - עד סוף מארס השנה, כיהן כמנהל ההשקעות הראשי של כלל ביטוח, שמובילה את דירוג התשואות הנוכחי לקרנות הפנסיה המקיפות-החדשות הגדולות.

הפניקס מובילה בטווחים הקצרים

קבוצת הביטוח הפניקס, שמחזיקה בתיק ביטוחי החיים השלישי בגודלו בשוק, מובילה את דירוג התשואות בפוליסות המשתתפות ברווחים ב-12 החודשים האחרונים (עם תשואה נומינלית ברוטו מצטברת של כ-13.9%), בתשעת החודשים מאז תחילת השנה (9.4%) וברבעון השלישי (4.3%). במקום השני ניצבת כלל ביטוח.

עם זאת, בבחינת דירוג התשואות שלוש שנים אחורה עולה כי קבוצת הביטוח מגדל היא המובילה, עם תשואה שנתית ממוצעת של 6.7%. מיד אחריה ניצבות כלל ביטוח והראל עם תשואה של 6.6%. מגדל אף בולטת עם מדד השארפ הגבוה ביותר מקרב חמשת תיקי הפוליסות המשתתפות של קבוצות הביטוח (ל-5 השנים האחרונות) - דבר המעיד כי בתקופה זו היא הציגה תשואה גבוהה יותר יחסית ליחידת סטיית התקן.

נציין כי הפוליסות המשתתפות ברווחים בקרן י', שאת התשואות שלהן אנו מציגים, סגורות להצטרפות של מבוטחים חדשים מאז 2004. ואולם, מדובר בתיקים הגדולים ביותר של חברות הביטוח, שמנוהלים בדומה למסלולים המרכזיים בפוליסות 'החדשות' מ-2004 ואילך, והם שמייצגים טוב ביותר את אופן ניהול השקעות כספי המבוטחים על ידי מנהלי ההשקעות של חברות הביטוח.

תשואה מיטבית בכלל

בראש דירוג התשואות של קרנות הפנסיה המקיפות החדשות ניצבת קרן הפנסיה השלישית בגודלה - מיטבית עתודות של כלל ביטוח, שאת השקעותיה מנהל שוקי בורשטיין. מתחילת השנה מיטבית עתודות הציגה תשואה נומינלית ברוטו ממוצעת של כ-12.2%, על סך ההשקעות שהיא מנהלת בשני מסלולי השקעה מרכזיים שמהווים את קרן הפנסיה שלה.

בשקלול התשואה הדמוגרפית, שמשקללת את העודפים (או החוסרים) שנצברו ברכיבים הביטוחיים בקרן למקרי נכות ומוות, עולה שמיטבית עתודות רשמה ב-12 החודשים האחרונים תשואה כוללת של כ-12.8%.

קרנות הפנסיה של הפניקס ושל הראל מובילות את דירוג התשואות מתחילת 2013, עם תשואה כוללת של כ-8.6%, כשמבטחים החדשה של מנורה מבטחים קרובה אליהן מאוד, עם תשואה של 8.5% בתקופה זו.

באופן דומה, וכפי שקורה גם בתשואות של הפוליסות המשתתפות ברווחים, הפניקס פנסיה מובילה את דירוג התשואות של קרנות הפנסיה המקיפות החדשות הגדולות גם ברבעון השלישי - עם תשואה כוללת של כ-4.1%.

קרנות הפנסיה, כמו גם הפוליסות המשתתפות ברווחים, הינן מסלולי השקעה לטווחי זמן ארוכים במיוחד של עשרות שנים. לאור זאת, ישנה חשיבות גדולה לבחינת התשואות באפיקים אלה גם בטווחי זמן ארוכים יותר.

כך, בבחינת התשואות של קרנות הפנסיה המקיפות החדשות בשלוש השנים האחרונות עולה כי הראל גילעד פנסיה (קרן הפנסיה הגדולה של הראל) ומיטבית עתודות של כלל ביטוח הן המובילות, עם תשואה שנתית ממוצעת של 7.7% בתקופה זו.

קרנות הפנסיה
 קרנות הפנסיה