רקפת רוסק-עמינח: "האתגר המרכזי שלנו היום - התייעלות"

כך אמרה מנכ"לית בנק לאומי באסיפת בעלי המניות של הבנק שהתכנסה היום ■ אחרי הדוחות החלשים של 2012: "השנה תוצאות הבנק יחזרו להיות התוצאות שהתרגלנו אליהם"

נראה כי בעימות בין מבקר המדינה לבנק ישראל, בנק ישראל ניצח (בינתיים). למרות בקשת מבקר המדינה יוסף שפירא מהמפקח על הבנקים דודו זקן לדחות את אסיפת בעלי המניות בבנק לאומי, בנק ישראל לא נענה לבקשה, והיום (ד') התקיימה בת"א האסיפה לבחירת הדירקטורים לבנק. נזכיר כי שפירא ביקש לדחות את האסיפה על רקע חשש להתנהלות לא תקינה של הוועדה לבחירת דירקטורים שבראשה עומדת השופטת איילה פרוקצ'יה. כאמור, למרות ששפירא ביקש פעמיים מזקן לדחות את האסיפה, המפקח סירב וההצבעה נערכה כמתוכנן. נראה כי תוצאות האסיפה אמורות להתקבל לקראת שעות הערב.

בבנק ישראל סערו אתמול הרוחות בעקבות הדרישה בפעם השנייה של שפירא לדחות את האסיפה. כפי שפורסם ב"גלובס", המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט אף נכנס לעובי הקורה כדי להחליט בסוגיה. בבנק ישראל בחנו את הדרישה של שפירא בפעם הראשונה, ולאחר בדיקות שעשו עם חברי הוועדה החליטו שהנזק מדחיית האסיפה גדול מהתועלת, שכן אם האסיפה לא תיערך במועד, הרי שחלק מחברי דירקטוריון הבנק יסיימו את תפקידם מבלי שימונו להם מחליפים.

כמו כן, בבנק ישראל חושבים שאין סתירה בין קיום בדיקה של מבקר המדינה לבין ביצוע האסיפה במועדה, הואיל וניתן יהיה ליישם את מסקנות מבקר המדינה בעתיד, כאשר הוועדה שוב תבחר מועמדים לתפקיד דירקטור.

בכל אופן, מכיוון שרשמית הכוח נמצא בבנק ישראל, הרי שבסמכותם לקיים את האסיפה במועדה. עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שפרשה זו יוצרת עננה ומתח בין משרד מבקר המדינה לבנק ישראל בראשות הנגידה החדשה ד"ר קרנית פלוג. "המצב לא קל ולא נעים", אמר גורם המעורב באירועים.

"זה לא הסטנדרט שלנו"

כך או כך, פער גדול נוצר בין הסערה שעוררה האסיפה לבין התנהלותה בפועל. מול קהל מנומנם שאכלס רק שליש ממושבי האולם, הופיעו יו"ר הבנק דוד ברודט והמנכ"לית רקפת רוסק עמינח. בין היתר, אסיפת בעלי המניות נועדה לאשר את דוחות 2012, וזאת על אף שאנו מצויים לקראת סופו של אוקטובר 2013. רוסק עמינח התייחסה לדוח 2012 שהיה חלש, ושסימן ירידה חדה ברווח. הירידה נבעה, נזכיר, מהפרשות חד פעמיות בגין תוכנית ההתייעלות וכן בגין פרשת העלמות המס של הלקוחות האמריקאים של הבנק.

"כתוצאה משתי הפרשות אלו הרווחנו כמיליארד שקל אשתקד. זה אמנם מספר יפה, אבל זה ממש לא הסטנדרט שלנו. שנת 2012 הייתה חריגה בתוצאות, וכבר השנה נחזור לתוצאות שהיינו רגילים אליהן", אמרה רוסק עמינח.

מנכ"לית לאומי התייחסה בדבריה בהרחבה להתייעלות שהיא מובילה בבנק: "האתגר המרכזי שאיתו אנו צריכים להתמודד הוא התייעלות. יחס ההוצאות להכנסות בלאומי אינו טוב, ועל רקע זה הודענו על תוכנית התייעלות".

נזכיר כי לפני שנה הודיע הבנק כי עד סוף 2014 יקטין את מצבת כוח האדם בכ-800 עובדים. רוסק עמינח הדגישה כי הקטנת מצבת כוח האדם תיעשה על ידי פרישה מרצון של עובדים ותיקים - ולא ע"י פיטורי עובדים זמניים. "החלטנו לשדרג ולהעמיק את ההתייעלות. כתוצאה מכך הפרשנו בשנה שעברה 323 מיליון שקל, שנועדו לקדם תוכנית פרישה מרצון. הקטנת מצבת כוח האדם על ידי ירידה בכמות העובדים הוותיקים מביאה לתוצאות משמעותיות יותר בהתייעלות", אמרה רוסק עמינח.

המנכ"לית גם התייחסה לפרשת העלמות המס, שבגינה הפריש הבנק בשנה שעברה כ-340 מיליון שקל ואמרה: "היינו באחרונה בכנס של קרן המטבע העולמית, וראינו שבכל הבנקים עוסקים כיום בסוגיות המס. אנחנו הראשונים מבין הבנקים הישראלים לטפל בנושא זה והיחידים שהפרישו עד כה".

נזכיר כי חקירה של רשויות המס האמריקאיות מתנהלת כיום גם נגד בנק הפועלים ומזרחי טפחות. רוסק עמינח לא התייחסה למצבם, אך אמרה: "ראינו בשוויץ שהבנק הראשון שטיפל בפרשה זו קיבל את הקנס הנמוך ביותר, ונקווה שכך זה יקרה גם אצלנו". מנכ"לית לאומי התייחסה בדבריה גם למדיניות הבנק לגבי השקעות. בעבר הוביל הבנק בהשקעות הריאליות שביצע, ואולם מדיניות זו השתנתה בעיקר בתקופתה של רוסק עמינח.

"קיבלנו החלטה שאנו משנים את מדיניות ההשקעות, והחלטה זו יושמה בחלקה הגדול ב-2013, ולכן מכרנו באחרונה את מלוא החזקותינו בחברת הביטוח מגדל. דבר נוסף שטרם מימשנו במלואו הוא לצמצם השקעות גדולות ולהגדיל את הפיזור", אמרה רוסק עמינח ובכך רמזה על הכוונה של לאומי להקטין החזקות בחברה לישראל שבה היא מחזיקה בכ-19% ממניות הקונצרן.