"עזיבת ג'רמי לוין - חדשות רעות לעובדי טבע ולישראל"

ארז צדוק מקרנות אביב: היו"ר פיליפ פרוסט ניצח - וכך גם הקו הנוקשה שלו ■ האנליסט גלעד אלפר: "חדשות רעות מאוד לטבע"

האם עובדי טבע צריכים לחשוש יותר כעת לאחר עזיבתו של המנכ"ל ג'רמי לוין? ארז צדוק מקרנות אביב טוען כי התפטרותו היא חדשות רעות לעובדים כיוון שמי שניצח בקרב ההנהלה מול הדירקטוריון הוא היו"ר פיליפ פרוסט, שמוביל קו נוקשה בכל הנוגע לפיטורי עובדים.

"ההתפטרות של לוין היא בבחינת חדשות רעות לעובדי טבע בפרט ולישראל בכלל", אומר צדוק. פרוסט מוביל קו מאוד נוקשה בעד פיטורים בחברה ונגד העלאת המיסוי, בעוד משכורתו והמימון הדלק למטוסו הפרטי ממשיכים לזרום מקופת החברה ללא צמצום. אם ימונה מנכ"ל בדמותו של פרוסט, טבע לא תהסס להעביר פעילות מישראל אם תידרש להעלות מיסוי וכן לא תהסס לפטר עובדים בעוד ההנהלה הכושלת, כולל הדירקטוריון שאישר את הרכישות הממונפות ואת האסטרטגיה הבעייתית, ממשיך ליהנות מכל התנאים.

"ייתכן שלמשקיעים אלו חדשות טובות בטווח הקצר, אך אם לא יהיה שינוי מהותי בהנהלה הבכירה של הבנק, ותחלופת המנכ"לים תמשיך בתדירות גבוהה, סביר להניח שבטווח הארוך גם המניה תמשיך לסבול מתשואת חסר".

האנליסט גלעד אלפר מאקסלנס ברוקראז' הוסיף כי "העזיבה של ג'רמי לוין היא כמובן חדשות רעות מאוד. ראשית, לדעתנו הוא עשה את הדברים הנכונים - העברת הדגש לפיתוח תרופות, הפסקת רכישות של חברות ענק ללא ערך אסטרטגי, תוכנית קיצוצים אגרסיבית - כולם צעדים נכונים, שאמורים לנסות ולהתחיל לתקן את הטעויות הכבדות שנעשו בשנים האחרונות.

"שנית, עזיבתו של מנכ"ל מוכשר בתקופת משבר וללא מחליף מתוכנן (אייל דשא הוא רק מנכ"ל זמני) היא מתכון לחוסר יציבות ומעידים על בעיות קשות בהנהגת החברה. שלישית, וזוהי אמנם רק ספקולציה בשלב זה - אבל אפשר לתהות אם יש קשר בין עיתוי עזיבת לוין לכך שמחר (חמישי) טבע מדווחת את תוצאות הרבעון השלישי. מכון היצוא דיווח כי ייצוא התרופות ברבעון השלישי 2013 ירד בכ-50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. אמנם אלה נתונים תנודתיים מאוד, אולם במקביל ביוג'ן דיווחה כי ברבעון השלישי 2013 מכירותיה של טקפידרה (התרופה האוראלית המתחרה בקופקסון) הסתכמו ב-286 מיליון דולר, לעומת צפי של 217 מיליון. האם אנו צפויים לראות כבר מחר את תחילת ההשפעה של מכירות טקפידרה על מכירות קופקסון והאם הדבר הוסיף ללחץ בהנהלת טבע?".

אלדד תמיר, מנכ"ל תמיר-פישמן, טוען כי התפטרות לוין לא מפתיעה ונובעת מכך שמדובר במנכ"ל זר.

"זו לא ממש הפתעה", מסר תמיר. "ג'רמי לוין נכנס למצב קשה בחברה - מצב בו הצורך בחיבור תרבותי ותקשורתי לחברה הישראלית הוא קריטי. לקחו מנכ"ל לא ישראלי, שנכנס לחברה עם בעיות תפעוליות ואסטרטגיות קשות. הנתק שנוצר אל מול המשקיעים והתקשורת יצר חוסר אמון. השילוב של מנכ"ל זר עם חברה בינלאומית אך ישראלית בהווי, בהיעדר אסטרטגיה, מנהיגות ודרך הינו שילוב מאוד בעייתי. אני מאמין כי אייל דשא הוא בחירה מעולה ואפשרות לדרך חדשה".

"במבחן הביצוע של מניית טבע והערך שנוצר למחזיקי המניה, מהווה הקדנציה הקצרה של ג'רמי לוין כישלון מהדהד" - הגיב יניב פגוט, אסטרטג ראשי בקבוצת איילון, לעזיבה המפתיעה של לוין.

פגוט מציין כי מניית טבע איבדה 10% מערכה מאמצע שנת 2012, אז מונה לוין למנכ"ל. בשנת 2012 ירדה המניה ב-7% ואילו מתחילת 2013 עלתה המניה ב-6% בלבד, תוך שהיא מפגינה ביצועי חסר שכן מדד חברות הבריאות בארה"ב עלה מתחילת השנה בכ-35%.

"שוב הוכח המשפט הוותיק 'אין עשן בלי אש'. הנתק אשר הוכחש בין מנכ"ל טבע ליו"ר החברה הכריע את עתידו של לוין וגרר אותו לסיים את תפקידו בחברה. האמינות של החברה בכל האמור בהכחשותיה בנדון נפגמה", מוסיף פגוט.

פגוט ציין כי ישנו חשש שטבע תיגרר שוב לסבב של שינויים באסטרטגיה וחילופים בצמרת, בתקופה שבה התחרות בענף גוברת והחברה נמצאת בנקודה קריטית על רקע החששות מאובדן הרווחים מהקופקסון.

"לאחר שהחזון שהוצג על ידי מנכ"ל הקודם של טבע שלמה ינאי התפוגג ולוין שינה כיוון אסטרטגי, קיים חשש כי החברה תכנס לורטיגו אסטרטגי בשוק סופר תחרותי בו חוסר מיקוד אסטרטגי הינו חיסרון תחרותי קטלני", ציין פגוט. "לחץ בחברה עלול להביא עימו בעתיד הנראה לעין רכישות ומיזוגים גדולים אשר לא נראו בחברה בעת האחרונה. חשש לכיסאות מוזיקלים פרסונליים מחודש בהנהלת טבע אשר יפגע בתפקודה של החברה בטווח הקצר אחר הכלל לוין ביצע בשנים האחרונות מהפכה פרסונלית בשדרה הניהולית בטבע ומנכ"ל חדש עלול לזעזע את הנהלת החברה שוב בהיבט זה".